دریاچه وان؛ بزرگترین دریاچه ترکیه

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دریاچه وان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ترکیه است که در آن می‌توان تفریحاتی نظیر قایق سواری، ماهی‌گیری و شنا را تجربه کرد.
دریاچه وان ترکیه

دریاچه وان ترکیه بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه، دسترسی بسیار راحتی از طریق مرز زمینی دارد و گزینه جذاب و ارزانی برای گردش چند روزه است. اطراف دریاچه وان طبیعت بکری مشاهده خواهید کرد که برای کوهنوردی و ماجراجویی فوق‌العاده بوده و می‌توانید شاهد مناظری وصف‌ناشدنی در ارتفاعات اطراف این دریاچه باشید. مجله دلتا را با معرفی دریاچه وان ترکیه ورق بزنید.

آشنایی با دریاچه وان

وسعت این دریاچه حدود ۳۷۵۵ کیلومتر مربع است. برای درک ابعاد این دریاچه بد نیست بدانید وسعت آن پنج برابر کلان شهری همچون تهران است. با رسیدن به دریاچه وان ، حوالی آن کوه‌های بلندی را مشاهده خواهید کرد که ارتفاع برخی از آن‌ها یک کیلومتر را نیز رد می‌کند. آب‌های جاری از این کوه‌ها همراه با آب باران، اصلی‌ترین منابع تامین آب دریاچه به شمار می‌روند.

برخی گونه‌های منحصربه‌فرد آبزی فقط در دل این دریاچه شنا می‌کنند و هیچ کجای دنیا وجود ندارند. خوب است بدانید که تنها ماهی موجود در دریاچه وان، نوعی ماهی کپور به نام شاه‌ماهی مروارید یا ماهی وان است که  در کل کشور ترکیه تنها در این دریاچه وجود دارد و معمولا در فصل بهار می‌توان آن را دید.

جاذبه های طبیعی ترکیه

دیدنی‌های دریاچه وان

  • جزیره آکدامار Akdamar Island

آکدامار دومین جزیره بزرگ دریاچه وان است که وسعتی در حدود ۰.۷ کیلومتر مربع داشته و از ساحل ۳ کیلومتر فاصله دارد. در این جزیره زیبا، طبیعتی دوست داشتنی و کلیسای صلیب مقدس به چشم می‌خورد. قدمت این کلیسا به قرن ۱۰ میلادی بازمی‌گردد. همچنین جالب است بدانید که در بخش شرقی جزیره نیز چشمه‌ای جوشان و پرآب قرار دارد.

  • جزیره آدیر Adır Island

جزیره آدیر بزرگترین جزیره دریاچه وان است که در خود کلیسایی تاریخی و ارمنی به نام سنت جرج را جای داده است. قدمت این کلیسا به سال ۱۳۰۵ میلادی برمی‌گردد و تا قرن ۱۷ و ۱۸ همچنان مورد استفاده بود. از دیگر جزیره‌های این دریاچه زیبا می‌توان به جارپاناک (Çarpanak) و کوش (Kuş) اشاره کرد که هر دو خالی از سکنه است.

  •  کلیسای آلتینساج Altinsaç Kİlİsesİ

یک کلیسای تاریخی دیگر در اطراف وان به چشم می خورد که در قسمت غربی دریاچه قرار دارد. این کلیسا بر روی تپه‌ای مشرف به دریاچه بوده و خوشبختانه تا به امروز به خوبی از آن مراقبت شده است. برای رسیدن به کلیسای آلتینساج باید از جزیره آکدامار به سمت شهر تاتوان بروید.

سفر به وان ترکیه

  • شهر احلات Ahlat

احلات شهری تاریخی و ۲۹۰۰ ساله است که در بخش شمالی دریاچه وان قرار گرفته و امروزه به سبب چند گورستان باستانی و جذابش شهرت پیدا کرده است. بر روی سنگ‌های قبر گورستان‌های این شهر، اشکال چند بعدی با طراحی های منحصر به فردی به چشم می‌خورد که قدمت شان به قرون وسطی بر‌می‌گردد.

  • موزه احلات Ahlat Museum

شهر احلات موزه‌ای قدیمی دارد که مجموعه‌ای باستانی از این شهر را به نمایش گذاشته است. قدمت این موزه به دهه ۱۹۷۰ میلادی بر‌می‌گردد و در آن آثاری تاریخی چون تندیس‌ها، ظروف باستانی و سرامیک‌هایی از دوران سلجوقیان به چشم می‌خورد. برخی از اشیا این موزه قدمتی ۴ هزار ساله دارند و از میان گورهایی باستانی کشف شده‌اند.

  • گورستان گواش Gevaş Cemetery

گواش شهر ساحلی و کوچکی است که در جنوب دریاچه وان قرار دارد. این شهر نیز همانند احلات گورستانی تاریخی دارد که متعلق به قرن های ۱۴ تا ۱۷ میلادی است. یکی از جذاب‌ترین مقبره‌های این گورستان، قبری چند گوشه بوده که برای حلیمه خاتون، یکی از اعضای حکومت ترکمنی قراقویونلو بنا شده است.

دریاچه های ترکیه

تفریحات دریاچه وان ترکیه

  • شنا و آبتنی

در اطراف دریاچه وان شهرها و روستاهای مختلفی وجود دارد. متاسفانه در شهر وان ساحلی عمومی برای شنا در دریاچه نیست؛ اما یک ساحل در ۲۰ کیلومتری جنوبی شهر وان و در شهر ادرمیت (Edremit) به چشم می‌خورد. همچنین خوب است بدانید که تعدادی از هتل‌های لوکس و استاندارد شهر وان، برای خود ساحلی خصوصی دارند که از آن جا امکان شنا در دریاچه را پیدا می‌کنید.

  • قایق‌سواری

اگر از علاقه‌مندان به قایق‌سواری هستید، می‌توانید با قایق، سفری آبی کوتاهی از شهر وان در شرق دریاچه تا شهر تاتوان در بخش غربی دریاچه داشته باشید.

  • ماهیگیری 

یکی از تفریحات جذاب و رایج دریاچه وان، ماهیگیری است. البته باید توجه داشته باشید که در طی فصل تخم‌ریزی ماهی‌های دریاچه، یعنی ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماهیگیری ممنوع است. در این زمان می‌توانید به محل دهانه رودها و جریان‌های ورودی به دریاچه وان بروید و مهاجرت هیجان‌انگیز ماهی‌ها را تماشا کنید. همچنین در این قسمت سطوحی را ساخته اند که می‌توانید به رودخانه و پرش ماهی‌ها به درون جریان ها تسلط داشته باشید.

کمپینگ در اطراف دریاچه وان

اگر به دنبال اقامتی هیجان انگیز و طبیعت‌گردانه در کنار این دریاچه زیبا هستید، خوشبختانه امکان کمپینگ در اطراف دریاچه وان وجود دارد. همچنین در کنار اسکله دریاچه وان رستورانی به همراه محل کمپ است که اگر در آن رستوران غذا صرف کنید، می‌توانید به‌طور رایگان از محل کمپینگ نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ترکیه ”کوش آداسی ترکیه، شهر ساحلی باستانی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۲ ق٫ظ

    دریاچه وان جالب ودیدنی

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

      متشکریم از اینکه با مجله دلتا همراه هستید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…