خواص روغن رزماری

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسانس‌های گیاهی از آنجاکه بسیار پرفایده هستند، موارد استفاده فراوانی دارند.
خواص روغن رزماری

رزماری یک گیاه بسیار پرفایده است که از آشپزی گرفته تا درمان بیماری‌ها در طب گیاهی، مورد مصرف قرار می‌گیرد. حالا تصور کنید که خواص روغن رزماری که عصاره این گیاه است تا چه اندازه مزیت دارد.

در این مطلب از  مجله دلتا، برخی از خواص روغن رزماری و کاربردهای آن‌را با هم بررسی می‌کنیم.

خواص روغن رزماری

آرامش ذهن

استرس را کم می‌کند

افزودن کمی روغن رزماری به دستگاه بخور می‌تواند تسکین دهنده‌ی فوری استرس برای بسیاری از آدم‌ها باشد و استرس را تا حد زیادی از بین ببرد.

اضطراب را کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای که در ژورنال Holistic Nursing Practice منتشر شد نشان داد که استفاده از خوشبوکننده‌های حاوی روغن اسطوخودوس و رزماری، به کاهش اضطراب می‌کند. این خاصیت به‌ویژه برای دانشجویان و دانش‌آموزان بسیار مفید است تا از اضطراب مرتبط با امتحان رها شوند.

ذهن را آرام می‌کند

اگر کمی خسته، نامطمئن، دودل یا گیج هستید، رایحه‌ی آرامش‌بخش رزماری ممکن است کمک‌تان کند تا ذهن‌تان آرام بگیرد. فقط کمی از این اسانس خوشبو را بو کنید.

حافظه و قوه‌ی یادگیری را تقویت می‌کند

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ صورت پذیرفت، نشان داد عطر رزماری سبب بهبود قابل‌توجهی در عملکرد، کیفیت حافظه و فاکتورهای حافظه‌ی دوم در بزرگسالان سالم می‌شود. همچنین به آنها کمک می‌کند که هشیارتر باشند.

خواص روغن رزماری

بیماران آلزایمری نیز می‌توانند از رایحه‌ی بی‌نظیر رزماری بهره‌مند شوند. مطالعه‌ی دیگری نشان داده‌ است که یک ماه رایحه‌درمانی با استفاده از روغن‌ رزماری، عصاره لیمو، روغن اسطوخودوس و اسانس پرتقال، عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر، افزایش می‌دهد.

جریان خون را بهبود می‌دهد

استفاده از روغن رزماری یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود گردش خون در بدن است. اگر گاهی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، دست و پا‌های‌تان یخ می‌کند یا درد عضلانی دارید، مکان درد را با مقدار کمی از این روغن ماساژ بدهید.

سردرد را درمان می‌کند

هنگام سردرد اگر روغن رزماری را روی پوست‌ سرتان بمالید، درد را درمان می‌کند و گردش خون را بهبود می‌دهد. به این ترتیب، می‌توانید میگرن یا سردردهای ضربان‌دار را تسکین دهید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

این روغن به لطف خواص ضدباکتری و ضدقارچی که دارد، یک روغن معطر مفید برای بهبود سیستم‌ایمنی بدن به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه زمانی‌که فصل آنفولانزا و سرماخوردگی از راه می‌رسد از آن غافل نشوید و از بخورش استفاده کنید.

شوره سر

شوره‌ی سر را از بین می‌برد

رزماری با داشتن خواص ضدقارچی، می‌تواند به عنوان یک درمان ملایم و موثر برای شوره‌ی سر استفاده شود. کافی‌است چند قطره از آن‌را به شامپوی خود بیفزایید یا پوست سر خود را به مدت ۵ دقیقه با اندکی از آن ماساژ دهید.

رشد مو را افزایش می‌دهد

قرن‌هااست که برای تحریک رشد مو، به ویژه در منطقه مدیترانه از روغن رزماری استفاده می‌شود. برای این کار می‌توانید پوست سر خود را به مدت ۱۵ دقیقه با مقدار کمی از این روغن، ماساژ دهید.

ترک‌های روی پوست را محو می‌کند

روغن رزماری یکی از بهترین روغن‌های معطر برای از بین بردن ترک‌های پوستی است، به ویژه، زمانی‌که باروغن نارگیل که درمان شگفت‌انگیز دیگری برای ترک‌خوردگی پوست است، ترکیب شود. نواحی دارای ترک را با این روغن ماساژ دهید تا ترک‌ها کم‌کم محو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…