اجاره حساب‌های بانکی چه مجازاتی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون در صورتی که فردی حساب و کد ملی خود را به دیگری اجاره دهد و به این نحو وجوهی که منشأ آن‌ها رفتار مجرمانه بوده را در حساب خود نگهداری کند، مرتکب جرم شده است.
اجاره حساب‌های بانکی

مدتی است که اجاره حساب‌های بانکی توسط عده‌ای سودجو برای کسب درآمد‌های نامشروع رونق گرفته است. در این روش کلاهبرداران از حساب بانکی افراد مخصوصا اشخاص گمنام در فضای تجارت سوءاستفاده می‌کنند و به نام آن‌ها مبالغی هنگفت را به دست می‌آورند. اما این روش کلاهبرداری از چشم قانون دور نمانده و قانونگذار برای آن دسته از افرادی که حساب بانکی خود را به دیگران اجاره می‌دهند مجازات در نظر گرفته است. در این نوشتار به بررسی این جرم و مجازات آن طبق قانون پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

جرم اجاره حساب‌های بانکی

حساب‌های دیگران را اجاره می‌کنند تا نه مالیات بدهند، نه تراکنش‌های بانکی‌شان رصد شود. فعالان اقتصاد زیرزمینی مدتی است که کارت‌های اعتباری و حساب‌‌های بانکی اجاره‌ای به نام افراد دیگر باز می‌کنند تا از پرداخت مالیات بگریزند. بر اساس قانون در صورتی که فردی حساب و کد ملی خود را به دیگری اجاره دهد و به این نحو وجوهی که منشأ آن‌ها اعمال مجرمانه بوده را در حساب خود نگهداری کند یا موجب نقل و انتقال آن شود، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر، به جرم پولشویی که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش‌ شده و سود بانکی مقرر و همچنین جزای نقدی به میزان یک‌چهارم مبالغ تراکنش شده (عواید حاصل از جرم) است، محکوم می‌شود.

حساب های بانکی اجاره ای

سازوکار اجاره حساب در فضای مجازی

بازار اجاره حساب بانکی در فضای مجازی برقرار است. متقاضیان این نوع حساب‌ها، افراد بی‌اطلاع و یا نیازمند را با دادن وعده‌های جذاب ترغیب به این کار می‌کنند. اجاره‌دهندگان حساب باید یک حساب بانکی با موجودی خالی باز کنند و سپس رمز دوم، اینترنت بانک، کارت بانکی، همراه بانک و سایر اطلاعات لازم را در اختیار متقاضیان قرار دهند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اجاره‌کنندگان این حساب‌های بانکی، خوش حساب بوده و مبلغ اجاره را به موقع و به صورت هفتگی یا ماهانه پرداخت می‌کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که اجاره دهندگان حساب نمی‌دانند چه معاملات و نقل و انتقالاتی از طریق حساب‌های بانکی آنها در حال انجام است.

علت شیوع حساب‌های اجاره‌ای

سابقه حساب‌های اجاره‌ای به سال‌های دور می‌رسد اما در ماه‌های اخیر پس از اعمال محدودیت‌های قانونی در تراکنش‌های بانکی، وقوع این نوع تخلف شیوع بیشتری یافته است. همچنین افزایش نظارت بانک مرکزی برای مقابله با پولشویی نیز باعث تشدید این تخلفات شده، زیرا متخلفان ترجیح می‌دهند تراکنش‌های مالی غیرقانونی خود را از طریق حساب‌های بانکی دیگران انجام دهند تا شناسایی نشوند. علت دیگر گسترش این نوع حساب‌های اجاره‌ای، تلاش برخی فعالان اقتصادی برای فرار مالیاتی است. به این صورت افراد می‌توانند از شناسایی درآمدهای خود برای پرداخت مالیات فرار کنند اما عواقبت آن بر عهده اجاره‌دهندگان این حساب‌ها خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مجازات اختلاس “اختلاس ؛ و مجازات مختلس چیست؟” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۲۴ ق٫ظ

  2. اسکندری

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۹:۳۰ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …