استانبول و ۱۰ تفریح جالب

۴
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آرامش، شادی و هیجان و طعم غذاهای رنگارنگ را می‌توانید در جذاب‌ترین شهر ترکیه یعنی استانبول تجربه کنید.
دانستنی های سفر به استانبول

استانبول شهری پر از بازارهای قدیمی، بناهای تاریخی، کافه‌های‌ خیابانی و رستوران‌های خوش طعم و رنگ در کوچه‌‌ها و خیابان‌های‌ سحرآمیز است. با مجله دلتا همراه باشید، می‌خواهیم در دانستنی های سفر به استانبول ۱۰ تفریح هیجان‌انگیز در سفر به این شهر را به شما بگوییم.

بازار ادویه

بازار ادویه استانبول که به بازار مصری‌ها نیز معروف است، در حقیقت دومین مجموعه‌ سر‌پوشیده‌ شهر استانبول بعد از «بازار بزرگ» مشهور این شهر است. اگر قصد خرید ادویه‌های خوش‌عطر ترکی و مدیترانه‌ای، خاویار، شیرینی‌های سنتی ترکی مثل باقلوا، پنیر ترکی، موم عسل، آجیل و انواع مغزها، میوه‌ خشک، قهوه ترک و انواع چای از سر‌تا‌سر جهان را دارید، بازار ادویه واقع در محله‌ «اِمینونو» یک مقصد رویایی برای شماست.

به‌محض ورود به این بازار اِل‌‌شکل (L) با نمای آجری و طاق‌های بلند، بوی خوش انواع ادویه هوش از سرتان می‌پراند. بازار ادویه در تمام ایام هفته به‌جز یکشنبه‌ها باز است. روزهای یک‌شنبه نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌توانید به بازار ادویه بروید و حتی برای رفع خستگی چند لحظه‌ای بنشینید و در یکی از معروف‌ترین قهوه‌فروشی‌های استانبول که قهوه‌های برند مختص به خودش را دارد، یک فنجان قهوه ترک بنوشید.

بازار ادویه دانستنی های سفر به استانبول

تماشای مراسم رقص سماع

قونیه آرامگاه «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی»، شاعر پارسی‌گوست و مراسم رقص سماع که منصوب به مولاناست، یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه است که سال‌هاست گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. می‌توانید یک روز سفرتان را با قطار از استانبول به قونیه بروید و از دیدن رقص سماع لذت ببرید.

مراسم رقص سماع

کومپیر بخورید

سیب‌زمینی تنوری ترک‌ها یا همان «کومپیر» (kumpir) یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است. کومپیر تنوری یک سیب‌زمینی پخته‌شده در تنور با شکمی پر از پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سس مایونز، نخودفرنگی و هویج است که ترکیب این مزه‌ها با سیب‌زمینی تنوری، یک وعده‌ی غذایی لذیذ، پُر‌انرژی و مقرون‌به‌صرفه را برای شما فراهم می‌کند.

کومپیر دانستنی های سفر به استانبول

تماشای قصر غرق‌شده

بازدید از آب‌انبار سلطنتی «باسیلیکا» که به «قصر غرق‌شده» (Basilica Cistern) مشهور است یکی از جاهای دیدنی استانبول است. این آب‌انبار در زمان حکومت رومی‌ها بر سرزمین عثمانی طراحی و ساخته شده است و تنها چند قدم با «مسجد کبود» فاصله دارد. این آب انبار ازجمله مکان‌های دیدنی استانبول و اتفاقا لوکیشن یکی از فیلم‌های جیمز باند در سال ۱۹۶۳ به نام «از روسیه با عشق» بوده است.

تماشای قصر غرق‌شده دانستنی های سفر به استانبول

پرسه در دهکده‌ بِبِک

یکی از محله‌های تاریخی و مرفه‌نشین شهر استانبول «دهکده‌ی ببک» (Bebek) در سواحل اروپایی تنگه‌ بسفر و در محدوده‌ منطقه‌ بشیکتاش است که در گذشته پاتوق ماهی‌گیران یونانی بوده است. قدم‌زدن در ساحل این محله، تماشای خانه‌های ویلایی و کاخ‌های ییلاقی، صرف صبحانه‌ ترکی و قدم‌زدن در پارک ببک از دانستنی های واجب برای سفر به استانبول است و قطعا روزی هیجان‌انگیز و به‌یاد‌ماندنی را برای شما رقم می‌زند.

پرسه در دهکده‌ بِبِک 

قدم زدن روی پل گالاتا

اگر اهل قدم‌زدن و غذاهای دریایی هستید، روی پل «گالاتا» (Galata Bridge) بروید و یک دل سیر غذاهای دریایی میل کنید. پل «گالاتا» یک پل دو طبقه است که بر روی خلیج «شاخ طلایی» کشیده شده است و شمال و جنوب قسمت اروپایی استانبول را به‌هم وصل می‌کند. این پل در سال ۱۹۲۲ توسط یکی از مشهورترین مهندسان پل‌سازی جهان ساخته شد. طبقه‌ی بالای این پل برای عبور ماشین‌ها و طبقه‌ی پایین آن محل گذر مردم است. مجموعه‌ای از رستوران‌های دریایی در این قسمت دایر هستند و مسافران استانبول می‌توانند انواع غذاهای دریایی بسیار خوشمزه را در این رستوران‌ها میل کنند. بیشتر کشتی‌های ماهی‌گیری در زیر این پل پهلو گرفته و بازار ماهی‌فروشان حسابی پُررونق است.

دانستنی های سفر به استانبول پل گالاتا

قایق‌سواری در بسفر

اگر وقت‌تان محدود است و زمان زیادی برای گردش در شهر استانبول ندارید، یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید انجام بدهید، یک سفر دریایی روی آب‌های تنگه‌ «بسفر» و انداختن نگاهی اجمالی به جاذبه‌های شهر استانبول است. به احتمال زیاد در مسیر این سفر دریایی یک‌روزه کاخ «دولما باغچه»، قلعه‌ تاریخی «روملی حصار»، برج «مایدن» و بسیاری از مساجد، موزه‌ها و باغ‌های تاریخی را خواهید دید.

تنگه بسفر دانستنی های سفر به استانبول

دسر سوتلاچ

«سوتلاچ» (Sütlaç) نوعی پودینگ برنجی نرم است که گرم سرو می‌شود و شبیه شیربرنج است. بنابر روایت استانبولی‌ها، دستور سوتلاچ از آشپزخانه‌های کاخ «توپکاپی» به‌دست مردم کوچه و بازار رسیده است. استانبولی‌ها معمولا سوتلاچ را با دارچین تزیین می‌کنند و به‌همراه گردو و کشمش می‌خورند.

سوتلاچ دانستنی های سفر به استانبول

میدان اسب‌سواری استانبول

میدان اسب‌سواری استانبول یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که مسابقات اسب‌سواری و ارابه‌رانی با اسب در آنجا برگزار می‌شود. این مکان در دوره‌ بیزانس محل اصلی اجتماعات و مراسم مردمی بود.

میدان اسب‌سواری دانستنی های سفر به استانبول

جزایر نُه‌گانه‌ی پرنس

جزایر نُه‌گانه «پرنس» (Princes’ Islands) در دریای مرمره و در حد فاصل قسمت آسیایی و اروپایی موسوم به «اوراسیا» واقع شده‌اند. در این جزایر بکر که بزرگ‌ترینِ آنها جزیره‌ «بیوک آدا» است، خبری از خودرو و وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری نیست و برای رفت‌وآمد باید از اسب، درشکه و گاری استفاده کنید.

princes-islands-turkey دانستنیهای سفر به استانبول

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ ”سنت پترزبورگ روسیه؛ شهر شب‌های سفید” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۰۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۲۱ ب٫ظ

  3. روزبهانی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۴ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  4. روزبهانی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۴۰ ب٫ظ

    جالب ودیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…