شکایت از شرکت­ های تجاری

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیشتر مواقع طرح دعوا علیه شرکت­‌های تجاری، دعاوی حقوقی­ است، از قبیل الزام به انجام تعهدات قراردادی، دعاوی مالی یا ورشکستگی شرکت.
شکایت از شرکت‌ ها

امروزه موضوع شکایت از شرکت‌ ها دغدغه بسیاری از مردم شده است. گاهی کمبود اطلاعات در زمینه شرکت‌های تجاری باعث شده افراد از معامله و تنظیم قرارداد با این شرکت‌ها خودداری کنند. بنابراین در این نوشته سعی کردیم، تعریف کاملی از شرکت‌های تجاری و نحوه شکایت از شرکت ها ارائه کنیم تا راهنمای کاملی برای کسانی باشد که می­‌خواهند از یک شرکت مطالبه حق کنند و حقوق نقض شده خود را احقاق کنند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

شخصیت حقیقی و حقوقی چیست؟

در قانون ما دو نوع شخصیت وجود دارد. شخصیت حقیقی، یک انسان است که کلیه حقوقی که برای انسان توسط قانون در نظر گرفته شده، داراست. شخصیت حقوقی معمولا سازمان‌ها، شرکت‌های تجاری و ادارات هستند. هر دو شخصیت می­‌توانند موضوع حق و تکلیف قرار گیرند. همانطور که اشخاص حقیقی می‌­توانند طرف معامله قرار بگیرند اشخاص حقوقی نیز چنین امکانی دارند. شخصیت حقوقی آنها جدای از شخصیت افرادی­ست که آنها را تشکیل داده‌اند.

انواع شرکت ­‌های تجاری

۱. شرکت­‌های سرمایه­‌ای؛ که بر پایه آورده ­ شرکا تشکیل می‌شود. مال و آورده شرکا اهمیت دارد، نه شخصیت آنها. در این شرکت‌­ها، در هنگام تشکیل شرکت نیز این آورده است که باید به طور دقیق میزان آن مشخص شود.

شرکت­‌های مختلط؛ این شرکت‌­ها نیز جز شرکت­‌های سرمایه‌ای هستند. منتهی در این‌ها آورده­ مالی شرکا اهمیت بیشتری می­‌یابد و تا حدودی شخصیت شرکا نیز در برخی از آنها مهم است.

شرکت­‌های اشخاص؛ شرکت­‌های تجاری‌اند که بر پایه شخصیت شرکا تشکیل می‌­شوند. در این شرکت‌ها شرکا دارای ارتباط نزدیکی با هم‌اند و اغلب گروه­‌ها بر پایه­ اعتماد تشکیل شده است.

شرکت­‌های تعاونی؛ در قانون ما دو نوع شرکت تعاونی وجود دارد که تعاونی تولید و تعاونی مصرف نام دارند. این‌ها هم جز شرکت‌های تجاری و دارای شخصیت حقوقی‌اند.

شکایت از شرکت‌ های تجاری

شکایت از شرکت­ ها

الف) شکایت کیفری علیه شخص حقوقی

تا پیش از تصویب قانون مجازات اسلامی ۹۲، موضوعی به عنوان مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی وجود نداشت. ولی در این قانون مطرح شد که چنانچه جرمی به نام یا در راستای منافع شخص حقوقی، توسط نماینده آن مرتکب شود، شخص حقوقی مسئولیت کیفری دارد. اما باید دانست که مجازات‌های اعمال شده بر اشخاص حقیقی را نمی‌توان بر اشخاص حقوقی اجرا کرد. برای مثال؛ نمی‌توان شخص حقوقی را حبس کرد اما می‌­توان برای مدتی فعالیت آن را به تعلیق انداخت.

ب) شکایت حقوقی از شرکت‌ ها

بیشتر مواقع طرح دعوا علیه شرکت­‌های تجاری، دعاوی حقوقی­ است، از قبیل الزام به انجام تعهدات قراردادی، دعاوی مالی یا ورشکستگی شرکت.

اولین مرحله برای اقامه­ دعوا تنظیم دادخواست است. در دادخواست طرح دعوا علیه شرکت باید مشخص شود طرف‌های دعوا چه کسانی هستند و شما به عنوان خواهان، علیه چه شخصی قصد اقامه دعوا دارید. اگر مخاطب شما شرکت است پس خوانده دعوا را باید شرکت قرار دهید. در رسیدگی به این دعوا، اغلب شرکت­‌ها افرادی را به منظور رسیدگی از پیش تعیین می­‌کنند یا مدیران شرکت وظیفه­ رسیدگی به شکایات از شرکت را دارند. البته شرکت­‌های سهامی‌ در این امور سیستم متفاوتی برای رسیدگی نسبت به شرکت‌های غیرسهامی دارند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط انحلال شرکت تجاری “مراحل انحلال شرکت” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۰۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …