عادت دست زدن به صورت‌مان را متوقف کنیم

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مردم در حین کار پای خود را تکان می‌دهند، با موهای خود بازی می‌کنند یا حتی صورت خود را لمس می‌کنند. فرد باید در مورد آسیب رسان بودن این اقدامات آگاه بوده و در هنگام کار کردن، در طول جلسات و یا صحبت کردن با موبایل حرکات دست خود را کنترل کند.
دست زدن به صورت

به گزارش مجله دلتا، با شیوع ویروس کرونای جدید، اولین چیزی که متخصصان روی آن تاکید بسیار کردند، دوری از دست زدن به صورت‌ و شست‌وشوی مداوم و اصولی دست‌هایمان بود.

چرا نباید به صورتمان دست بزنیم؟

  • لمس صورت با دست آلوده خطر ابتلا به ویروس آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونای جدید را افزایش می‌دهد‌.
  • ویروس‌ها به راحتی از راه دهان و چشم‌ها به بدن وارد می‌شوند.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که افراد به صورت متوسط هر یک ساعت ۱۶ بار صورت خود را لمس می‌کند.
  • امکان آلوده شدن دست‌ها در فاصله‌ی بین شستن دست‌ها و تماس با صورت وجود دارد.
  • به عقیده‌ی دانشمندان پوشیدن دستکش باعث ترک تماس مکرر دست و صورت خواهد شد.

دست زدن به صورت

همه‌ی ما در طول روز به شکل مکرر به صورت خود دست می‌زنیم. همه‌ی افراد بدون اینکه متوجه باشند، هنگام خستگی چشم‌های خود را می‌مالند یا به بینی خود دست می‌زنند و دهان خود را با پشت دست پاک می‌کنند.

با این همه، لمس مرتب صورت با دست، خطر ابتلا به ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و به صورت خاص ویروس کرونای جدید را افزایش می‌دهد. به راحتی از طریق دهان و چشم‌ها ویروس وارد بدن می‌شود، لمس این نواحی حتی با انگشت آلوده هم منجر به انتقال ویروس می‌شود.

ویروس از طریق ذرات تنفسی فرد بیمار در هنگام عطسه و سرفه به فرد دیگر منتقل می‌شود. از طرفی دیگر اگر فرد با دست آلوده به ویروس صورت، چشم‌ها، دهان و بینی خود را لمس کند در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار خواهد گرفت.

فرد به راحتی می‌تواند از شخص بیمار دوری کند و برای جلوگیری از برخورد با ذرات ویروس در مولکول‌های هوا ماسک بپوشد؛ ولی لمس نکردن سطوح آلوده تقریباً غیر ممکن است.

آیا ما صورت خود را همیشه لمس می‌کنیم؟

دست زدن به صورت

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که افراد دائماً صورت خود را لمس می‌کنند. در پژوهشی که سال ۲۰۰۸ انجام شد، ده نفر به مدت ۳ ساعت در یک محیط اداری مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت معلوم شد که این افراد در هر ساعت به صورت متوسط ۱۶ بار صورت خود را لمس می‌کنند.

در سال ۲۰۱۵ هم تحقیق دیگری روی ۲۶ دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های استرالیا انجام شد و بر اساس آن به نتیجه رسیدند که این افراد به صورت متوسط در هر ساعت ۲۳ بار صورت خود را لمس می‌کنند. در نیمی از این تماس‌ها دست به دهان، بینی و چشم‌ها برخورد می‌کند و همان‌گونه که می‌دانیم این کار، راحت‌ترین راه انتقال ویروس و باکتری به بدن است. حتی کادر درمان هم هر دو ساعت به صورت متوسط ۱۹ بار صورت خود را لمس می‌کنند.

توصیه‌های روانشناسان برای جلوگیری از دست زدن به صورت

دست زدن به صورت

روانشناسان برای جلوگیری از لمس صورت در هنگام شیوع ویروس کرونا توصیه‌هایی دارند:

فرد باید در مورد ضرورت لمس نکردن صورت خود آگاه باشد؛ گاهی یک مکث کوتاه به فرد کمک می‌کند تا بداند با دست خود در حال انجام چه کاری است.

روی برگه‌های کوچکی ضرورت عدم تماس دست و صورت را ذکر کرده و در جای‌جای محل کار و خانه قرار دهید. دیدن این یادداشت‌ها به صورت مرتب به شما یادآوری می‌کند که نباید صورت خود را لمس کنید.

دست‌های خود را مشغول نگه دارید. اگر در منزل در حال تماشای تلویزیون هستید، به صورت همزمان لباس‌های شسته شده را تا کنید، ایمیل‌های خود را مرتب کنید یا یک وسیله را در دست بگیرید. حتی نگه داشتن یک دستمال کاغذی هم به شما کمک می‌کند تا از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید.

از صابون‌ها یا مواد ضدعفونی کننده‌ی معطر استفاده کنید. رایحه‌ی این مواد روی دست باقی می‌ماند و زمانی که دست نزدیک صورت می‌شود، فرد آگاه شده و دستش را از صورت خود دور می‌کند.

در هنگام حضور در کلاس یا شرکت در یک جلسه‌ی کاری دست‌های خود را روی پاهای خود قرار داده یا انگشتان دست را در هم قلاب کنید.

از طرفی دیگر اگر فرد بنا به عادت مرتب در حال  دست زدن به صورت خود است، پوشیدن دستکش تا حدود زیادی کمک‌کننده خواهد بود.

فرد در هنگام حضور در فضاهای عمومی و لمس اشیای مشکوک به آلودگی بهتر است دستکش به دست داشته باشد و زمانی‌که به خانه رسید، دستکش آلوده را دور بیندازد.

شاید دستکش به دست داشتن در محیط خانه عجیب به نظر برسد ولی برای ترک لمس مکرر صورت گزینه‌ی مناسبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…