غذا بخورید و از مغز خود محافظت کنید

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به سلامت مغز خود اهمیت می‌دهید، بهتر است به تغذیه‌تان دقت بیشتری داشته باشید.
حفظ سلامت مغز

به گزارش مجله دلتا، احتمالاً درباره مواد غذایی تقویت‌کننده مغز که می‌توانند خطر زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهند، چیزهایی شنیده‌اید. بهتر است بدانید که بسیاری از مواد غذایی با کاهش خطر زوال عقل پیوند خورده‌اند و به حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند.

ماهی‌های چرب، شکلات تلخ، قهوه، بلوبری، و زردچوبه از جمله مواد غذایی هستند  که به حفظ سلامت مغز انسان حتی با افزایش سن کمک می‌کنند.

اما جفت‌های غذایی، اغلب هنگامی که صحبت از رژیم غذایی و زوال عقل می‌شود، نادیده گرفته می‌شوند. چه غذاهایی با هم مصرف می‌کنید؟ و آیا تاثیری بر خطر زوال عقل دارند؟

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد، احتمالاً اینکه چه غذایی را همراه با کدام غذای دیگر می‌خوریم (جفت‌های غذایی) بر سلامتی کلیه اندام‌های بدن تاثیرگذار است.

مطالعه‌ای جدید که در نشریه آنلاین Neurology منتشر شد، نشان داده است که مصرف غذاهای خاصی همراه هم می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد.

حفظ سلامت مغز

این مطالعه با حضور ۲۰۹ شرکت‌کننده که به زوال عقل مبتلا بودند و ۴۱۸ شرکت‌کننده که به این شرایط مبتلا نبودند، انجام شد. پژوهشگران از همه شرکت‌کنندگان خواستند تا در ابتدای مطالعه یک پرسش‌نامه غذایی را تکمیل کنند. بعد از تکمیل فرم، کارشناسان معاینات پزشکی را روی آن‌ها انجام دادند.

زمانی‌که پژوهشگران پرسش‌نامه‌های غذایی را بررسی کردند، متوجه تفاوت بزرگی بین افراد مبتلا به زوال عقل و آن‌هایی که به این شرایط مبتلا نبودند، شدند.

میزان مصرف گوشت‌های فرآوری شده در افراد مبتلا به زوال عقل زیاد بود و آن‌ها گوشت فرآوری شده را همراه با غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، الکل، کلوچه و کیک مصرف می‌کردند. به‌عنوان مثال، فرد مبتلا به زوال عقل احتمال بیشتری داشت تا سوسیس را همراه با سیب‌زمینی پخته یا سرخ‌شده مصرف کند، اما فردی که به این شرایط مبتلا نبود، احتمالاً سوسیس را همراه با بروکلی مصرف می‌کند.

یک تفاوت بزرگ دیگر بین رژیم‌های غذایی افراد مبتلا به زوال عقل و آن‌هایی که به این شرایط مبتلا نبودند، تنوع غذایی بود. افرادی که به زوال عقل مبتلا نبودند یک رژیم غذایی با تنوع بیشتری را مصرف می‌کردند که شامل انواع مختلفی از غذاهای سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و گوشت ماکیان و پرندگان می‌شد.

جفت‌های غذایی برای حفظ سلامت مغز

غذاهای سالم

این مطالعه نشان می‌دهد برای حفظ سلامت مغز باید در انتخاب‌جفت‌های غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید. اگر قصد دارید یک خوراکی ناسالم مانند سوسیس و کالباس را به میزان زیاد مصرف کنید، بهتر است آن‌را همراه با یک سالاد سالم و نه سیب‌زمینی سرخ‌شده مصرف کنید.

البته، بهترین گزینه پرهیز از غذاهای ناسالم، مانند گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای نشاسته‌ای است. مصرف انواع مختلف موادغذایی کامل و تازه را نیز باید در برنامه غذایی خود جای دهید. افزون بر این، از خوراکی‌هایی استفاده کنید که ثابت شده به تقویت مغز کمک می‌کنند. این کار موجب بهره‌مندی از فواید مواد مغذی می‌شود. از جمله منابع غذایی خوب در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروکلی
  • دانه‌های کدو تنبل
  • شکلات تلخ
  • مغزدانه‌ها
  • زردچوبه
  • چای سبز
  • تخم‌مرغ
  • پرتقال
  • بلوبری
  • قهوه
  • ماهی‌های چرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…