اشتباهات رایج آشپزی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گاهی با پیش آمدن اشتباهاتی در آشپزی، نتیجه مطلوب را نمی‌گیرید و نمی‌دانید ایراد کار کجا است.
اشتباهات آشپزی

خوب است با اشتباهات آشپزی آشنا شوید و راه حل برطرف کردن آنها را بدانید. در این صورت با رعایت نکات آشپزی به نتیجه دلخواه در طبخ غذا می‌رسید. با مجله دلتا همراه باشید تا با اشتباهات رایج آشپزی و راه حل‌های آنها آشنا شوید.

جایگزینی مواد

جابجا کردن یکی از مواد غذایی با دیگری همیشه جواب نمی‌دهد. به عنوان مثال استفاده از بیکینگ پودر به جای بیکینگ سودا در بعضی موارد احتمالاً همان مقدار که می‌خواهید پف نمی‌کند.

البته این مشکل همیشگی نیست، مثلا می‌توانید عسل را به جای شکر سفید و خامه را به جای شیر غلیظ و یا آرد ذرت را به جای آرد گندم به کار ببرید. اما برای اجتناب از اشتباه اول، در هنگام جایگزینی از یک آشپز حرفه‌ای یا یک کتاب معتبر آشپزی کمک بگیرید.

اشتباهات رایج آشپزی

پر کردن بیش از اندازه تابه

همه مواد را با هم و در یک نوبت در تابه نریزید. بهتر است مواد غذایی را در چند نوبت سرخ کنید تا هم آب نیندازد و هم یکنواخت سرخ شود؛ در غیر این صورت ممکن است نیمی از غذا بیش از حد سرخ ‌شود و مابقی نیم‌پز بماند.

نگهداری روغن و ادویه نزدیک گاز

نگهداری ادویه‌ها و روغن نزدیک گاز، باعث می‌شود تا عطر و کیفیت خود را به دلیل گرما به مرور از دست بدهند. بهتر است روغن و ادویه‌ها را در جای خنک، تاریک و خشک نگه دارید.

اشتباهات متداول آشپزی

داغ نکردن تابه هنگام آشپزی

اگر مواد غذایی سرد را در روغن داغ نشده در یک تابه سرد بریزید، غذا روغن را جذب می‌کند و مجبورید دوباره روغن اضافه کرده و یک غذای چرب داشته باشید.

همیشه تابه را روی حرارت بگذارید و پس از اینکه داغ شد، روغن بریزید. سپس مواد غذایی را که به دمای محیط رسیده، اضافه کنید. این کار از چسبیدن غذا هم جلوگیری می‌کند.

ترس از نمک

مقدار نمک مناسب هم غذا را خوشمزه می‌کند و هم به سلامتی آسیب نمی‌رساند. نمک علاوه بر طعم ‌دهندگی در غذا، کاربردهای دیگری هم دارد. به عنوان مثال نمک با مایه خمیر به ور آمدن خمیر کمک می‌کند. پس تنها در صورتی از نمک اجتناب کنید که به دستور پزشک باشد.

نکات آشپزی

روغن در آب پاستا

یکی از اشتباهات آشپزی افزودن روغن در آبی است که پاستا را در آن می‌پزید. اگر پاستا با کیفیت است، نیازی به اضافه کردن روغن در آب جوش ندارد. اگر پاستا را بیش از زمانی که لازم است نجوشانید، به هم نمی‌چسبد.

مخلوط کردن بیش از حد مواد خمیر

مواد خمیر را بیش از اندازه هم نزنید. این کار باعث می‌شود گلوتن موجود در آرد از آن جدا شده و باعث سفت شدن کیک یا مافین ‌شود. همین که احساس کردید مواد به صورت یکنواخت مخلوط شده‌اند، کفایت می‌کند.

پر کردن لیوان آرد

بسیاری از آشپزها با اینکه از لیوان استفاده می‌کنند، اما نتیجه کارشان رضایت‌ بخش نیست و دلیل آن را نمی‌فهمند. دلیل این مشکل آن است که لیوان را داخل آرد کرده و آن را با فشار پر می‌کنند که در این صورت مقدار آرد از اندازه مورد نظر بیشتر می‌شود. برای اندازه‌گیری درست، لیوان را با یک قاشق پر کرده و روی آن را با پشت قاشق صاف کنید تا آرد اضافی بیرون بریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…