دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

اجاره بها ۳۱ درصد افزایش یافت

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار رسمی مربوط به تغییرات نرخ اجاره مسکن در استان‌های کشور از رشد نزدیک به 32 درصدی اجاره‌بها و نرمش موجر‌اولی‌ها در زمستان 98 خبر می‌دهد.
رشد قیمت اجاره در استان ها

بررسی تازه‌ترین گزارش‌ها از روند رشد قیمت اجاره در استان ها نشان می‌دهد که از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته میانگین افزایش اجاره‌بها بین ۱۶.۸ درصد تا ۳۱.۶ درصد متغییر بوده است.

به گزارش مجله دلتا جدیدترین آمارهای رسمی از سوی مرکز آمار ایران از رشد قیمت اجاره در استان ها نشان می‌دهد میانگین افزایش اجاره‌بها در زمستان ۹۸ در مقایسه با زمستان ۹۷ حدود ۳۲ درصد بوده است و مستاجرانی که اقدام به جابه‌جایی در بازار مسکن کرده و قراردادهای سال گذشته خود با موجران را تمدید نکردند در مقایسه با مستاجرانی که قرارداد سال قبل خود را با موجر تمدید کردند، نرخ رشد کمتری را در رقم اجاره‌بهای پرداختی خود در قرارداد جدید متحمل شدند.

آمارها حاکی است در حالی‌که تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در زمستان ۹۸ در قراردادهای اجاره مسکن خانوارهای شهری در کل کشور حدود ۲۳ درصد بوده است اما علت عمده این موضوع نرمش بیشتر موجراولی‌ها به‌خصوص سازنده‌هایی است که به دلیل رکود بازار مسکن و فروش نرفتن واحدها، بخشی از آنها را به ناچار به بازار اجاره عرضه کردند.

همچنین در سال‌های گذشته میانگین نرخ رشد اجاره‌بها در قراردادهای جدید برای مستاجران بیشتر از قراردادهای تمدیدی بود اما در حال‌حاضر رشد هزینه اجاره‌نشینی برای مستاجرانی که اقدام به تمدید قرارداد قبلی نکرده و در واحدهای اجاره‌ای جابه‌جا می‌شوند، کمتر است.

مسکن تهران

وضعیت اجاره در استان‌ها

در زمستان گذشته بیشترین نرخ تورم فصلی به استان سمنان با ٧.٧ درصد افزایش و کمترین آن به استان آذربایجان غربی با ٠.۶ درصد افزایش اختصاص داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٢.٩ درصد است که نسبت به پاییز ٩٨ (٢١.۶ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش دارد.

اما بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٣۵.٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٩.۴ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور میانگین ١٢.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی  ١٣.۵ درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در زمستان ۹۸ استان تهران معادل ۲۷ درصد اعلام شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین قیمت‌ مسکن در تهران “چه اجاره نامه هایی مشمول تمدید می‌شوند؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۶:۱۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۲۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds