برج خلیفه امارات، یک شاهکار معماری با درآمدزایی میلیاردی!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معماری از دیرباز در خدمت قدرت ها و یا ادیان بوده است.

از زمانی که انسان های قویتر خود را خدا می دانستند و یا در مقطعی که خدایان مجسمه شدند و بعد از آن ادیان الهی مورد اقبال قرار گرفته و در نشانه ها متجلی شدند، معماران به دنبال شکوه بخشیدن به فرم های خدایان و الهه ها بوده اند.آنها با ساختن قصرها، معابد کلیساها و مساجد با شکوه، تاریخ سازی کرده اند.

با این حال این تاریخ سازی، به نوعی در سایه رقم خورده است. کمتر می بینیم نام معمار بزرگی در تاریخ ادیان دیده شود اما نام کارفرمایان که همان نمایندگان و پیروان ادیان هستند برجسته است. این مقدمه، اهمیت واقعی علم معماری را به نمایش می گذارد، علمی که با به خدمت گیری صحیح آن می توان باورهای غالب یک حکومت را برجسته و تبلیغ کرد.

برج خلیفه امارات

امارات متحده عربی از این پتانسیل برای برتری در جهان بهره می برد. در دو سه دهه ی اخیر که کشورهای دیگر منطقه درگیر جنگ و بازسازی آثار ناشی از آن بوده اند، امارات درآمد های خود را صرف رفاه مردم و پیشرفت با استانداردهای بالا نموده است.

کشور امارات با هدف بدست آوردن یک رکورد در زمینه ی آسمان خراش ها در سال ۲۰۰۴ ساخت و ساز بلند مرتبه ترین سازه ی جهان با نام برج خلیفه امارات را آغاز کرد. پروژه ای که همیشه چشم به توسعه صنعت ساختمان داشت تا بتواند با بهره گیری از فناوری های آینده رویای خود را به واقعیت بدل کند.

ساخت برج خلیفه امارات در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع کلید خورد و در ۱۶۳ طبقه با ارتفاع ۸۲۸ متر در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد جالب است بدانید وقتی به نوک دکل آسمان خراش برسید دمای هوا ۵ درجه خنک تر از سطح زمین خواهد بود. این سازه تمام اهداف کارفرما را براورده کرد.اولین حسی که به همه ی بازدید کنندگان برج خلیفه منتقل می شود،حس شکوه و قدرت است. اتفاقی که با صرف هزینه ی ۱.۵ میلیارد دلاری برای چند دهه بدست آمده است. هدفی که بسیاری از کشورها با سالها جنگ و صرف چندین برابر این هزینه به آن نمی رسند و تنها فقر و شکست را برای مردم خود به ارمغان می برند.

مطلب پیشنهادی:  دودکش جن، عجیب‌ترین جاذبه زنجان!

برج خلیفه امارات با سازه ی بتن فشرده، اسکلت بندی شد. تمام نمای سازه را شیشه، فولاد و آلومینیوم تشکیل می دهد که روح مدرنی به سازه داده و شبیه تیغه ای به سمت آسمان به نظر می رسد اما طراحی مقطع ساختمان از روی گلی به نام «هیمنوکالیس» انجام شده از بالای برج دیده می شود.

امارات متحده عربی

معماری این پروژه به عهده معمار مطرح آمریکایی «آدرین اسمیت» بود. او  برای طراحی این سازه که به  به سبک «نئو فیوچریستیک» و یا آینده نگرانه ساخته شد، جوایز متعددی را به خود اختصاص داد. اسمیت در ساخت و اجرای پروژه۱۱شرکت ساختمانی بزرگ جهان از جمله  شرکت سامسونگ کره جنوبی مشارکت داشت. کار ساخت و ساز برج خلیفه در چهار شیفت کاری با حضور بیش از ۱۵۰۰ کارگر در هر شیفت انجام می گرفت تا پروژه طی پنج سال به بهره برداری برسد.

این پروژه در سال ۲۰۱۶ رکوردی بی نظیر را ثبت کرد و بر اساس آمارهای موجود توانست درآمدی معادل ۱.۱ میلیارد دلار را بصورت مستقیم و ۳ میلیارد دلار از طریق گردشگری برای خود و کشور امارات متحده عربی به ثبت برساند که در شرایط رکود اقتصادی بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا یک شگفتی بزرگ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا با مایکروویو

معمولاً برای گرم‌کردن غذا آن را در مایکروویو می‌گذاریم. اگرچه گرم کردن غذا با مایکروویو ام…