تکلیف بیمار با صدمات وارده هنگام عمل

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رضایتنامه در واقع اجازه بیمار به پزشک برای انجام عمل جراحی است و اصلا به معنای آن نیست که هر اتفاقی را شامل شود.
رضایت نامه قبل از جراحی

پیش از هر عمل جراحی، پزشک برگه رضایتنامه‌ای را در اختیار بیمار قرار می‌دهد و بیمار با امضای آن رضایت می‌دهد که پزشک عمل جراحی را انجام دهد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این رضایتنامه هر اتفاقی را شامل می‌شود؟ یعنی اگر در طول عمل صدمه‌ای به بیمار وارد شود، با اخذ رضایت نامه قبل از جراحی ، پزشک معالج مسئولیتی نخواهد داشت؟ در این نوشتار به این پرسش پاسخ داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

رضایت نامه قبل از عمل

اخذ رضایت نامه قبل از جراحی

این رضایتنامه در واقع اجازه بیمار به پزشک برای انجام عمل جراحی است و اصلا به معنای آن نیست که هر اتفاقی را شامل شود. اگر به‌ دلیل تقصیر پزشک برای بیمار اتفاقی بیافتد حتی اگر رضایتنامه هم گرفته شده باشد، باز هم پزشک مسئول و ضامن دیه است.
در صورتی که پزشک در عمل جراحی به بیمار صدمه وارد کند، اما اعمالش با موازین پزشکی مطابقت داشته باشد حتی اگر رضایتنامه هم دریافت نشده باشد، باز هم مسئولیتی ندارد.
باید به این نکته توجه داشت که ملاک اصلی در تعیین مسئولیت، قصور و کوتاهی پزشک است. بیمار می‌تواند از پزشک معالج شکایت کند که در این صورت پس از طرح شکایت در دادسرا پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود و در صورت اثبات تقصیر پزشک، او به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با تخلف استفاده از دفترچه درمانی دیگران “استفاده از دفترچه درمانی دیگران جرم است” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …