چگونگی بیمه دانشجویی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانشجویان می‌توانند با پرداخت مبلغ حداقلی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، به‌ عنوان دانشجو، به جمع بیمه‌پردازان سازمان تأمین اجتماعی بپیوندند و از مزایای آن در حین تحصیل استفاده کنند.
بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، از اواسط دی ۹۷، توسط سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی تا دکترای دانشگاه‌های دولتی و آزاد قرار گرفته است. دانشجویان می‌توانند با دریافت کد بیمه ۱۰ رقمی از طریق شعب سازمان تامین اجتماعی از خدمات بیمه دانشجویی استفاده کنند و طبق ضوابط سازمان، در فرآیند دریافت خدمات بهداشتی، درمانی، از کارافتادگی و بازنشستگی قرار بگیرند. مجله دلتا شما را با مدارک و چگونگی دریافت بیمه دانشجویی در زمان تحصیل، آشنا می‌کند.

دریافت کد بیمه

کلیه متقاضیان باید کد بیمه ۱۰ رقمی دریافت کنند. دریافت این کد، رایگان است و با مراجعه به یکی از شعب سازمان در شهر محل سکونت یا تحصیل متقاضی، صادر می‌شود.

بیمه دانشجویی خارج از کشور

دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، باید در زمان اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی، بیمه‌نامه مسافرتی (به مدت تحصیل در کشور مقصد) را ضمیمه مدارک درخواست ویزا از سفارت‌خانه مطبوع کنند تا به این ترتیب یکی از شروط دریافت ویزای تحصیلی را رعایت کرده باشند.

بیمه دانشجویی خارج از کشور

فرق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی با سایر بیمه نامه‌ ها

فرق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی با دیگر بیمه‌نامه‌ها که در اختیار دانشجویان قرار دارد، این است که بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، هم پاسخگوی هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی بیمه‌پرداز است و هم سابقه بازنشستگی و خدمات بیمه بیکاری را شامل می‌شود، اما خدمات نقص عضو را شامل نمی‌شود. در واقع این فرصت در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا بتوانند پیش از ورود به بازار کار، به ‌صورت بیمه خویش‌فرمای اختیاری، حق بیمه ‌پرداخت کنند تا سابقه بیمه‌پردازی آنها برای رسیدن به سقف ۲۵ تا ۳۰ سال برای دریافت بازنشستگی، سریع‌تر آغاز شود. فرض کنید شما ۲۱ سال دارید و سال سوم دانشگاه هستید. ۳۰ سال دیگر، شما ۵۱ ساله خواهید شد و در این سن حقوق بازنشستگی دریافت خواهید کرد. حال اگر در سن ۲۷ سالگی و پس از گذارندن مقطع کارشناسی ارشد و خدمت سربازی، وارد بازار کار شوید و تازه بخواهید شروع به بیمه‌پردازی کنید، عملا ۶ سال را از دست داده‌اید و در سن ۵۷ سالگی، بازنشسته خواهید شد.

هزینه ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

دانشجویان می‌توانند با پرداخت مبلغ حداقلی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، به‌ عنوان دانشجو، به جمع بیمه‌پردازان سازمان تأمین اجتماعی بپیوندند و از مزایای آن در حین تحصیل استفاده کنند.

مزایای سابقه بیمه تامین اجتماعی

مبلغ حق بیمه دانشجویی، مثل بیمه مشاغل آزاد، دارای نرخ‌های سه‌گانه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی است. ۲ درصد آن را نیز دولت پرداخت می‌کند و به تناسب حق بیمه‌های پرداختی، دارای مزایایی از جمله بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری و امثال آنهاست. بیمه دانشجویی تامین اجتماعی مثل سایر حق بیمه‌ها، در بازنشستگی لحاظ می‌شود و اگر شما در کارگاهی مشغول به کار شوید و بصورت غیر ارادی از کار برکنار گردید، با دریافت نامه عدم نیاز کارفرما و ارائه قرارداد مکتوب به اداره کار، مشمول دریافت حق بیمه بیکاری (معادل حداقل حقوق پایه ماهانه) از ۶ تا ۴۸ ماه خواهد بود.

دریافت بیمه دانشجویی

آیا می‌توان حق بیمه دانشجویی را بصورت سالانه پرداخت کرد؟

پرداخت حق بیمه دانشجویی، بصورت ماهانه است و فیش حق بیمه نیز ماهانه صادر می‌شود که دانشجو، ملزم به پرداخت این مبلغ بصورت ماهانه است.

آیا داشتن بیمه دانشجویی، شانس پذیرش تحصیلی در مقاطع عالیه را افزایش می‌دهد؟

داشتن بیمه دانشجویی، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور نیست.

نکاتی درباره بیمه دانشجویی

• بیمه دانشجویی تامین اجتماعی را با بیمه‌نامه مسافرتی دانشجویان خارج از کشور، اشتباه نگیرید.
• بستری فرصت‌آفرین برای بازنشسته شدن سریع‌تر است.
• فرصتی برای داشتن سابقه بیمه است.
• کلیه سوابق بیمه‌پردازی بصورت آنلاین و لحظه‌ای، از طریق سامانه سوابق تامین اجتماعی قابل‌ پیگیری و مشاهده خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با بیمه سربازی “محاسبه خدمت سربازی در سوابق بیمه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …