تورم در بازار اجاره؛ آتش زیر خاکستر

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در کسادی کرونایی، قیمت اجاره‌بها بالاتر از نرخ تورم و بیش از توان مالی خانوارهای مستاجر در حال افزایش است.
اجاره بهای آپارتمان در تهران

پس از ممنوعیت نقل‌وانتقال مستاجران در فروردین‌ماه، بازار اجاره همچنان به‌دلیل هراس شهروندان از شیوع کرونا نیمه‌جان و کساد است اما وضعیت اجاره بهای آپارتمان در تهران بخشی از مستاجران را که به دلایل مختلفی ناچار به انتقال منزل خود هستند، نگران کرده است.

به گزارش مجله دلتا بررسی‌های میدانی از دفاتر مشاور املاک حاکی از این است که فعلا اجاره‌بهای معدود واحدهای استیجاری موجود در بازار کشف قیمت نشده و بسته به انصاف و حتی نیاز مالی صاحبخانه‌ها، نرخ‌های متفاوت و گاه عجیب‌وغریبی برای آنها پیشنهاد شده است.

برخی مشاوران املاک از تلاش خریداران مسکن برای جبران کسری منابع مالی مورد نیاز برای خرید خانه از محل افزایش اجاره بهای آپارتمان در تهران خبر می‌دهند که عمدتا از کمبود واحدهای استیجاری حکایت دارد. بی‌توجهی به قاعده‌مند کردن بازار اجاره باعث شده، قیمت بازار اجاره بیش از نرخ تورم و فراتر از توان مالی مستأجران افزایش پیدا کند و این خانوارها به‌واسطه نبود شرکت‌های حرفه‌ای اجاره‌داری و واحدهای استیجاری دولتی یا اجتماعی، به پذیرش این نرخ‌ها ناچار هستند.

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در تهران

مستاجران زمین‌گیر

فعلا یک‌ماه به آغاز فصل سنتی جابه‌جایی در بازار اجاره باقی مانده و بخش زیادی از مستاجران که این فصل را برای نقل‌وانتقال انتخاب کرده‌اند، همچنان برای یافتن واحد مطلوب نظر و توافق با صاحبخانه فرصت دارند اما امسال به‌واسطه شیوع کرونا همه‌چیز به توافق موجر و مستاجر بستگی دارد؛ هرچند در همین توافق نیز از هر نظر صاحبخانه دست بالا را دارد نه مستأجر.

پیگیری‌ها از دفاتر مشاور املاک تهران حاکی از این است که فعلاً تا ۸۰درصد قراردادهای اجاره موجود در بازار با توافق مالک و مستأجر تمدید می‌شود و عملاً نرخ‌ آنها در آمارهای رسمی بازار اجاره وارد نمی‌شود. طبق اظهارات مشاوران املاک، همین قراردادهای تمدید شده نیز اغلب با نرخ‌های استعلام شده از بازار و از بنگاه‌های املاک به توافق ختم می‌شود و میزان افزایش قیمت آنها بین ۳۰تا ۵۰درصد برآورد می‌شود. درحالی‌که امسال مجموع درآمد حقوق‌بگیران، به‌عنوان طبقه غالب در بازار اجاره در بهترین حالت ۲۰درصد هم افزایش پیدا نکرده و عملا باید از ذخایر و پس‌اندازهای احتمالی، جور افزایش سنگین اجاره‌بها را بکشند.

 قدرت اجرایی لایحه تمدید اجاره‌بها

در شرایطی که بازار اجاره با ۲ مشکل اساسی کرونا و رشد قیمت مواجه شده، وزارت راه و شهرسازی لایحه‌ای مبنی بر تمدید ۶ماهه قراردادهای اجاره به دولت ارسال کرده که درصورت تصویب، قراردادهای اجاره با سررسید دوره شیوع کرونا به‌صورت خودکار تا ۶‌ماه بعد تمدید می‌شود. البته طبق قواعد بازار اجاره، حتی تصویب چنین لایحه‌ای در دولت نیز تأثیر چندانی برای بازار ندارد و در نهایت این مستأجر و مالک هستند که باید بر سر تمدید یا خاتمه قرارداد توافق کنند. طبق اعلام مشاوران املاک، مالکانی هستند که حتی اجاره قانونی ماه‌های دوره شیوع کرونا را از مستأجران خود دریافت نکرده‌اند اما در مقابل افرادی نیز وجود دارند که حتی برای تمدید قرارداد اجاره برای چند ماه، خواستار اعمال افزایش نرخ شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین قیمت‌ مسکن در تهران “بازار مسکن قربانی عرضه و تقاضای نامتناسب” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…