خواص بادرنجبویه آنتی‌اکسیدان و آرامبخشی قوی

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گیاهان بادرنجبویه در برخی مناطق دارای اهمیت فرهنگی هستند. در مناطق خاصی از آسیا، بادرنجبویه در طب سنتی چینی استفاده‌های بسیاری دارد.
خواص بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه این گیاه را در درمان‌ بسیاری از بیماری‌ها شهره کرده است. بادرنجبویه یکی از گیاهان علفی است که از خانواده نعنا است. این گیاه بومی آسیا، اروپا و بخش‌هایی از آمریکای شمالی است و معمولا متراکم و بوته‌ای رشد می‌کند. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا درباره بادرنجبویه بیشتر بدانید.

خواص بادرنجبویه

بسیاری از گونه‌های بادرنجبویه به طور سنتی به دلیل خواص دارویی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها حاوی ترکیبات مختلفی از جمله اسانس‌ها، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند که اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد اسپاسم دارند. عصاره گیاهان بادرنجبویه در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، بیماری‌های تنفسی و ایجاد آرامش استفاده می‌‌شود.

اثرات ضد التهابی

یکی از خواص بادرنجبویه این است که این گیاه حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. این ویژگی بادرنجبویه برای شرایطی مانند آرتریت، بیماری التهابی روده و التهاب تنفسی بسیار مفید واقع می‌شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط هستند.

کمک به هضم غذا

برخی از خواص بادرنجبویه به طور سنتی برای کمک به هضم و تسکین ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌‌شود. این گیاه خواص ضد عفونی‌کننده نیز دارد و به کاهش علائمی مانند نفخ، سوء‌هاضمه و اسپاسم معده کمک می‌‌کند.

اثرات آرامبخش

در طب سنتی از بادرنجبویه به عنوان آرامبخشی ملایم استفاده می‌شود که به تقویت اعصاب، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. گاهی اوقات از این گیاه در دمنوش‌های گیاهی یا رایحه درمانی به دلیل خاصیت آرامبخشی آن استفاده می‌‌شود.

خواص بادرنجبویه

رایحه درمانی

گیاه بادرنجبویه به خاطر رایحه دلپذیر خود شناخته می‌‌شوند. برگ‌ها و گل‌های این گیاهان رایحه دلپذیری را منتشر می‌‌کنند که اغلب با رایحه نعنا یا لیمو مقایسه می‌‌شود. در نتیجه، برخی از گونه‌های بادرنجبویه به عنوان گیاهان معطر کشت شده و در دمنوش‌های گیاهی، آشپزی و در عطرسازی، رایحه‌درمانی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌‌شوند.

بهبود سیستم تنفسی

گونه‌های خاصی از بادرنجبویه برای کمک به بهبود سیستم تنفسی استفاده می‌شوند. اعتقاد بر این است که این گیاه خواص خلط آور دارد و به روان شدن مخاط و کاهش احتقان کمک می‌‌کند. خواص بادرنجبویه در مدیریت علائم بیماری‌های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و برونشیت مفید واقع می‌شود.

فعالیت ضد میکروبی بالقوه

مطالعات نشان می‌‌دهند که برخی از ترکیبات موجود در بادرنجبویه دارای خواص ضد میکروبی هستند که به مهار رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها کمک می‌کنند.

خواص بادرنجبویه

در حالی که بادرنجبویه دارای سابقه استفاده سنتی برای اهداف مختلف سلامتی است، تحقیقات علمی در مورد اثرات خاص سلامتی آن محدود است. اثربخشی و ایمنی بادرنجبویه برای شرایط یا افراد خاص ممکن است متفاوت باشد. توصیه می‌‌شود قبل از مصرف بادرنجبویه برای اهداف دارویی، اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا دارو مصرف می‌‌کنید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا طب سنتی مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟ را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۲ در ۰:۳۷ ق٫ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲ در ۹:۴۶ ق٫ظ

      مرسی از شما که وقت گذاشتید

      پاسخ

  2. عاطفه

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۱۰ ب٫ظ

    مرسی از شما گلبانو 🙏بهاروتابستان فصل این گیاهه ودر بعضی ازشهرهابیشتر در سبزی خوردن استفاده میشه 🙏

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      چه جالب. مرسی از همراهی شما عاطفه عزیز

      پاسخ

    • یاری

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۸:۳۹ ق٫ظ

      درود بر دلتا با مطالب پر ارزش و مفید آن و کاربران فهیم و نکته سنج و وفادار تون که همواره بنام و عزیز و دوست داشتنی اند و همیشه پا به پای شما دست اندر کاران دانش پژوه و دانش گستر دلتا یند . حق نگهدارتون

      پاسخ

      • منا رستمیان

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۸:۵۳ ق٫ظ

        سپاس از شما جناب یاری

        پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۳۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…