راهنمای انتخاب سنگ مناسب کف ساختمان

۱
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سال‌های طولانی است که سنگ برای کفپوش کردن ساختمان در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر زیبایی، دوام بالای سنگ باعث شده تا به عنوان یک گزینه عالی برای پوشش کف مطرح شود.
سنگ مناسب کف ساختمان

کفپوش کردن ساختمان از جمله مواردی است که نیاز به حساسیت فراوان و دقت بسیاری دارد. این حساسیت باید در موارد مختلف از طراحی کف و انتخاب متریال مناسب آن گرفته تا مراحل متعدد اجرا، وجود داشته باشد. در بین کفپوش‌های مختلف، سنگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای کف ساختمان است. انتخاب سنگ مناسب کف ساختمان و خرید آن از مکان‌های معتبر، نیاز به تجربه و تخصص دارد. در این مطلب مجله دلتا به انواع سنگ برای کفپوش کردن ساختمان اشاره کرده و به صورت مختصر از مزایا و معایب آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

سنگ کف پذیرایی

سنگ طبیعی یا مصنوعی؛ کدام برای کف ساختمان بهتر است؟

با پیشرفت تکنولوژی، علاوه بر این که استخراج سنگ و فراوری آن افزایش پیدا کرده، متریال مختلفی نیز تحت عنوان سنگ مصنوعی ساخته و روانه بازار شده است. سنگ مصنوعی ظاهری شبیه به سنگ دارد؛ اما با استفاده از مواد مختلف ساخته می‌شود.

بسیاری از سنگ‌های مصنوعی کیفیت بسیار خوبی داشته و روز به روز نیز بر طرح‌ها و رنگ‌های آن‌ها افزوده می‌شود؛ اما توصیه می‌کنیم برای کف ساختمان از سنگ مصنوعی استفاده نکنید. سنگ مصنوعی بهتر است برای نماکاری مورد استفاده قرار گیرد و یا به عنوان دیوارکوب در دکوراسیون داخلی به کار گرفته شود. سنگ مصنوعی به عنوان یک سنگ مناسب کف ساختمان شناخته نمی‌شود.

انواع سنگ ساختمان

ویژگی‌های سنگ مناسب کف ساختمان

سنگی برای کف ساختمان مناسب است که ویژگی‌های خاصی داشته باشد. فرقی نمی کند از سنگ مرمر، گرانیت یا تراورتن برای کفپوش کردن ساختمان استفاده کنید، در هر صورت سنگ بهتر است برخی ویژگی‌های اولیه را داشته یا در مراحل فراوری این ویژگی‌ها به سنگ افزوده شده باشد.

خش ناپذیری

مشخص است که هر چه شما برای خش نیفتادن به کفپوش مراعات کنید، باز هم ممکن است کودکان یا مهمانان، باعث ایجاد خش بر کف ساختمان شوند. به همین علت یکی از ویژگی‌های سنگ مناسب کف ساختمان، خش‌ناپذیری یا دیر خش خوردن متریال سنگی است. از این نظر سنگ گرانیت مناسب‌ترین سنگ است.

قابلیت جلاپذیری

سنگ مناسب برای ساختمان سنگی است که به سادگی و با استفاده از مواد مخصوص دوباره جلا بپذیرد. انواع سنگ‌های مختلف به مرور زمان کثیف می‌شوند و جرم می‌گیرند. همچنین ممکن است خط و خش بر روی آن‌ها ایجاد شود. سنگی مناسب است که به سادگی قابلیت جلاپذیری داشته باشد و خیلی زود به حالت براق خود بازگردد.

سنگ پذیرایی

سادگی نظافت

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب سنگ مناسب کف ساختمان، سادگی نظافت و دیرتر کثیف شدن سنگ است. این ویژگی در سنگ مرمر وجود ندارد؛ البته زیبایی‌های مرمر ممکن است شما را برای تی کشیدن و تمیز کردن مداوم آن قانع کند.

انتقال گرما

اگر سنگ بتواند گرما را از کف به ساختمان منتقل کند، گزینه مناسبی برای ساختمان‌هایی است که می‌خواهند سیستم گرمایش از کف داشته باشند. در چنین ساختمان‌هایی سنگ مناسب کف ساختمان با توجه به پارامتر میزان انتقال حرارت مشخص می‌شود. این موضوع در صرفه‌جویی مصرف انرژی نیز بسیار تاثیرگذار است.

لیز نبودن

یکی از مشکلاتی که افراد با کفپوش سنگی ساختمان دارند، لیز بودن آن است. برخی از انواع سنگ‌ها به ویژه سنگ مرمر، بسیار لیز هستند و در نتیجه باعث لیز خوردن اشیا و افراد بر روی آن‌ها می‌شود. در ضمن این موضوع می‌تواند برای کودکان خطرساز باشد.

در سال‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده سنگ کف ساختمان، سعی می‌کنند با بهبود شرایط سنگ در هنگام فراوری، از لیز بودن آن بکاهند. در واقع کارخانه با ارائه سنگ کف ساختمان، نوع پولیش و موارد مختلف را به صورتی تنظیم می‌کند که از شدت لیز بودن آن کاسته شود.

دکوراسیون پذیرایی

قیمت مناسب

کف ساختمان گسترده است و نمی توان تنها بخشی از کف را سنگ و مابقی را از متریال‌های دیگر استفاده کرد. البته برخی طرح‌های ترکیبی سنگ و پارکت و یا موارد دیگر اجرایی می‌شود؛ اما هنوز مورد علاقه همه افراد قرار نگرفته است و هزینه بالایی هم برای نصب آن اخذ می‌شود. آن‌چه که مشخص است زمانی که تصمیم بگیرید کف ساختمان را سنگ کنید، به احتمال زیاد به صورت یکدست این کار را خواهید کرد. در نتیجه باید به قیمت تمام شده پروژه کف‌سازی نیز توجه کنید.

در انتخاب سنگ مناسب کف ساختمان، بهتر است قیمت را نیز به عنوان یک پارامتر اصلی در نظر بگیرید. انواع سنگ طیف قیمتی متفاوتی دارند. اگر بخواهید از سنگ‌های تزئینی و گران قیمت در کف ساختمان استفاده کنید، باید هزینه زیادی برای کفپوش کردن ساختمان بپردازید. علاوه بر این هزینه نصاب و برخی موارد دیگر نیز وابسته به انتخاب نوع سنگ خواهد بود.

کدام سنگ مناسب کف ساختمان است؟

با توجه به پارامترهای بیان شده، باید از بین سنگ‌های مختلف ساختمانی و تنوعی که هر کدام از آن‌ها دارند، یکی را به عنوان سنگ مناسب کف ساختمان خود انتخاب کرده و با استفاده از افراد ماهر، آن را نصب کنید. در واقع این شما هستید که با بررسی موارد و پارامترهای مختلف، بهترین سنگ مناسب کف ساختمان خود را خریداری می‌کنید.

ویژگی‌های سنگ مرمر

  • جذاب و زیبا
  • جلاپذیری بالا
  • انتقال حرارت خوب
  • ایجاد خط و خش به سادگی
  • ایجاد لکه سریع

سنگ مرمر

ویژگی‌های سنگ گرانیت

  • زیبایی و تنوع رنگ
  • مقاوم در برابر سرما و گرما
  • انتقال حرارت مناسب
  • ایجاد خش به سختی و دیر
  • قیمت بسیار زیاد

سنگ گرانیت

ویژگی‌های سنگ تراورتن

  • لیز نبودن
  • قیمت مناسب
  • ایجاد خش سخت‌تر از مرمر
  • مقاومت کم در برابر سرما

موارد بیان شده مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به شما در انتخاب سنگ مناسب کف ساختمان کمک می‌کند. با مطالعه این موارد و بررسی بیشتر می‌توانید بهترین انتخاب را انجام دهید. با توجه به هزینه بالای خرید و نصب سنگ، پیشنهاد می‌کنیم حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت‌های لازم را به عمل آورید تا مشکلی در انتخاب نوع سنگ نداشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع دیگر کفپوش ساختمان، “معرفی انواع کفپوش” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…