خبر جدید: سقف وام مسکن زیاد نمی شود!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

« سقف وام مسکن افزایش نمی یابد، چرا که تسهیلات بانکی کنونی را مناسب می دانیم و نیاز به افزایش سقف وام مسکن نمی بینیم».

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب،نوسان بازارهای موازی و تلاطم آن ها را علت افزایش قیمت مسکن دانست و خاطرنشان کرد:« با تثبیت دراین بازارها دیگر با افزایش قیمت مسکن و نوسان بازارهای موازی رو به رو نخواهیم شد.

در باره وام مسکن بیشتر بخوانید:

تاثیر وام مسکن بر رونق بازار ملک از نگاه یکی از سرپرستان دلتا

به گزارش مجله دلتا به نقل از «اقتصادآنلاین»، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه سخنانش ادعای برخی کارشناسان که افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر را به سیاست های شهرسازی وزیر راه مبنی بر ممنوع شدن فروش تراکم نسبت داده اند ، اظهار داشت:« در تهران میان این دو موضوع، ارتباط چندانی وجود ندارد؛ در سال های گذشته فروش تراکم آزاد بود و فقط در یک سال گذشته تراکم فروشی کاهش یافت که آن هم به سبب کاهش تقاضای پروانه بود بنابراین با مقایسه میزان تقاضای پروانه ساختمانی در یک سال با تعداد واحدهای مسکونی موجود و همچنین تعداد واحدهای معامله شده در هر سال می بینیم که کاهش ساخت و سازها تاثیری  قابل توجه بر قیمت مسکن ندارد».

سقف وام مسکن

حامد مظاهریان در پاسخ به این پرسش که چرا پیش بینی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر این که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ معادل تورم عمومی خواهد بود، محقق نشد و آیا این وزارتخانه که سیاست گذار کلان بخش مسکن است امکان پیش بینی این رویداد را نداشت؟ گفت:«همواره اعلام کرده ایم در صورتی که بازارهای موازی مسکن دچار تلاطم نشود، افزایش قیمت ها در بخش مسکن در حدود نرخ تورم عمومی خواهد بود و همیشه پیش بینی تغییر نرخ مسکن مشروط به  ثبات در بازارهای موازی مسکن بوده وکارشناسان اقتصادی مسکن می گفتند در صورتی که سایر بازارها ثبات داشته باشد، افزایش قیمت مسکن کمی بیش از تورم عمومی خواهد بود.

درباره تورم عمومی و تاثیر آن بر قیمت مسکن بیشتر بخوانید:

عبور قیمت مسکن از نرخ تورم

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد:«با به هم خوردن تعادل در بازارهای موازی مسکن (سهام، ارز و سکه) شرط این پیش بینی هم به هم خورد. نوسان بازارهای موازی و به ویژه نرخ ارزدر ماه پایانی پارسال و ابتدای امسال  سبب شد که افرادی که پول نقد داشتند ، برای آنکه بتوانند پول خود را به کالایی باارزش تبدیل کنند که ازنوسان های نرخ ارزتاثیرنپذیرند، وارد بازار مسکن شدند که درنتیجه شوک سنگینی به این بازار داده شد».

مظاهریان درباره افزایش قیمت مسکن در ماه های آینده گفت:« به نظر نمی رسد افزایش قیمت  ماه های گذشته  درماه های پیش رو هم روی دهد هرچند که این اتفاق بازهم مشروط به این است که نوسان بازارهای موازی هیجانی نشود چون هر گونه تلاطم در بازارهای ارز و سکه و سهام، به بازار مسکن هم شوک جدیدی وارد می کند».

معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی درباره افزایش نرخ وام های مسکن گفت:«فعلا بنا نداریم سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهیم وچون رویدادهایی را که در مورد بهبود تسهیلات بانکی در یکی دو ماه اخیر روی داده مناسب می دانیم ،افزایش سقف وام مسکن از دستور کارخارج شده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…