قیمت مسکن در سال ۹۹ چقدر افزایش می‌یابد؟

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعین متزلزل متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین وضعیت نامشخص بازارهای طلا و بورس پیش بینی ها درباره بازار مسکن 99 را با مشکل مواجه کرده است.
وضعیت بازار مسکن در سال 99

رفتار غیر قابل پیش بینی بازار مسکن هر نوع گمانه‌زنی از وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ را دشوار می کند، با این حال برآیند کلی نظر کارشناسان این است که اگر شرایط در یک روال معمول پیش رود حداکثر رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ به اندازه نرخ تورم عمومی خواهد بود.

به گزارش مجله دلتا قیمت مسکن در تهران ظرف سه سال ۲۵۴ درصد رشد کرده و میانگین آن در پایتخت از ۴.۴ میلیون تومان در هر متر مربع در اسفند ۹۵ به متری ۱۵.۶ میلیون تومان در اسفند ۹۸ رسیده است. درپی این افزایش، توان متقاضیان مصرفی به شدت کاهش یافته و احتمالا نمی‌توان در سال ۹۹ ردپایی از آنها در بازار مسکن پیدا کرد و کماکان این بازار در قبضه ۷۷ درصد سفته باز که مدام بر طبل گرانی مسکن می کوبند باقی می ماند.

ناتوانی از خرید مسکن عمده متقاضیان خرید را به سمت بازار اجاره سوق داده است. با اینکه مرکز آمار، میزان افزایش اجاره بها برای پایتخت در پاییز ۹۸ نسبت به پاییز ۹۷ را ۳۱ درصد اعلام کرده است، گزارش‌های میدانی نشان می دهد در بعضی مناطق پر تقاضا مانند مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۰، ۱۴ و ۱۵ میانگین افزایش نرخ‌ها تا ۵۰ درصد می‌رسد.

مهاجرت تدریجی 

باتوجه به جهش قیمت مسکن ظرف ۲.۵ سال گذشته، بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید و حتی اجاره در پایتخت به شهرهای اطراف کوچ کرده‌اند. پرند، پردیس، هشتگرد، کرج، محمد شهر، اندیشه و دیگر شهرهای اقماری مقصد خانوارهای اجاره نشین شده و بررسی‌های میدانی نشان‌دهنده افزایش جمعیت در برخی از شهرهای مذکور است.

 بازار مسکن در سال 99

کاهش انگیزه ساخت

رکود بازار مسکن، نبود تقاضای معنی‌داری از سوی متقاضیان مصرفی و رشد قیمت مصالح ساختمانی، انگیزه سازندگان را برای ساخت و عرضه مسکن کاهش داده است. البته طبق آمار تا دی ماه سال ۹۸ ساخت ساز در شهر تهران حدود ۸ درصد نسبت به ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۷ افزایش نشان می‌دهد. از ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی ماه برای احداث ۵۴ هزار و ۹۱۰ واحد مسکونی، پروانه ساخت صادر شده است. اما در صورت ادامه رکود بازار مسکن، احتمال افت ساخت و ساز وجود دارد. کما اینکه بعد از شیوع کرونا، فعالیت های ساختمانی به طور چشمگیری کاهش نشان داد.

نظر یک انبوه ساز درباره آینده بازار مسکن

اما سید محمد مرتضوی، عضو هیات رئیسه کانون انبوه سازان نه فقط معتقد است طرح اقدام ملی از ظرفیت اثر گذاری بر بازار مسکن برخوردار نیست بلکه پیش بینی رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ را دارد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه افزایش دستمزدها منجر به رشد قیمت سایر کالاها خواهد شد تصریح کرد: اتفاقی که سال ۹۸ در بخش مسکن افتاد، تبعیت کردن از تورم عادی بود. امسال نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود ۴۰ درصدی باید بعد از پایان یافتن شیوع کرونا منتظر افزایش احتمالی قیمت مسکن باشیم.

مرتضوی درباره میزان اثرگذاری طرح اقدام ملی در بازار مسکن گفت: صرف نظر از مقیاس این پروژه ابتدا باید در نظر گرفت چنین طرح هایی در صورتی می‌تواند مفید باشد که قیمت زمین را به صفر برساند. اما موضوع این است که دولت تا چه اندازه می تواند مسکن بسازد.‌ به اعتقاد من ظرفیت طرح اقدام ملی به اندازه ای نیست که منجر به بهبود وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین اخبار‌ مسکن “طرح عجیب ساخت خانه‌های ۳۰متری در پایتخت” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…