پیش پرداخت اعسار(ناتوانی مالی)

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
منظور از پیش قسط این است که دادگاه با توجه به مبلغ کل بدهی و مدارک ارائه شده به دادگاه، مقداری از پول را به عنوان پیش قسط تعیین کرده و باقیمانده بدهی را قسط‌بندی می‌کند.
پیش پرداخت اعسار

در اعسار (ناتوانی مالی)، برای شخص شرایطی ایجاد می‌شود که توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد. اما ممکن است درامد جزئی داشته باشد که در این صورت دادگاه با توجه به توان مالی او و با در نظر داشتن نرخ تورم، بدهی‌ها را قسط‌بندی می‌کند تا شخص بتواند قرض‌ها را پرداخت کند. حال ممکن است دادگاه در اولین مرحله، از بدهکار یک پیش قسط دریافت کند که در حالت کلی مبلغ این پیش قسط و سایر اقساط ثابت نیست و شرایط بسیاری در متغیر بودن آنها مؤثر است. حتی ممکن است با توجه به توافق دو طرف دعوا، مبلغ این پیش قسط و اقساط تعیین شود. در مجله دلتا به تشریح و بررسی موضوع پیش پرداخت اعسار می‌پردازیم.

پیش پرداخت اعسار

با توجه به هر پرونده و شرایط حاکم بر آن، میزان پیش قسط اعسار و قسط‌بندی آن تعیین شده و در هر پرونده متغیر است. منظور از پیش قسط این است که دادگاه با توجه به مبلغ کل بدهی و مدارک ارائه شده به دادگاه، مقداری از پول را به عنوان پیش قسط تعیین کرده و باقیمانده بدهی را قسط‌بندی می‌کند. البته امکان اعتراض به رأی وجود دارد. بدهکار می‌تواند با ارائه دلایل و مدارک محکم، هم از مبلغ پیش قسط و هم میزان قسط‌هایی که در زمان مشخصی باید پرداخت کند، بکاهد. بدهکار در اعتراض به رأی دادگاه به مدت زمان ۲۰ روز فرصت دارد تا اعتراض خود را اعلام و خواستار برگزاری دادگاه تجدیدنظر شود. در نهایت رأی برای پرداخت پیش قسط اعسار و اقساطی که بعدا باید پرداخت شود، با توجه به شرایط و توانایی مالی شخص صادر می‌شود. اما اگر شخص به هر دلیلی از پرداخت آنها سرباز زند، توسط دادگاه به حبس محکوم خواهد شد و حتی باید هزینه‌ای اضافی به عنوان جریمه نیز پرداخت کند.

پیش قسط اعسار

اعسار و پیش قسط اعسار چه مزایایی دارد؟

از مزایای تایید درخواست اعسار و پرداخت بدهی‌ها به شکل پیش قسط اعسار و قسط‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱. میزان پیش قسط اعسار و قسط‌بندی پول باقیمانده از بدهی با توجه به شرایط مالی شخص تعیین می‌شود. بنابراین فرد اصلا در تنگنا نخواهد بود و می‌تواند در زمان مقرری از بدهی‌های خود بدون هیچ فشار و استرسی خلاص شود.
۲. اگر درخواست اعسار شخص در دادگاه به تأیید قاضی برسد دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های دادرسی نخواهد بود.
۳. در جلسه‌های تجدیدنظر دادگاه این امکان وجود دارد که میزان پیش قسط اعسار و پرداخت قسط‌های بعدی کاهش پیدا کند.
۴. در صورتیکه دادگاه تشخیص دهد فرد توانایی گرفتن وکیل را ندارد، به صورت رایگان یک وکیل در اختیار او قرار می‌دهد که در اصطلاح حقوقی به آن وکیل معاضدتی می‌گویند.
۵. رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اعسار به صورت خارج از نوبت انجام می‌شود. بنابراین در صورت موافقت با درخواست اعسار رسیدگی به آن در اولویت خواهد بود و با صرف زمان کمی می‌توان پرونده را به نتیجه رساند.
۶. با تأیید درخواست اعسار، اگر شخص در زندان باشد آزاد می‌شود به همین دلیل بسیاری از افراد سعی می‌کنند قبل از تایید حکم درخواست اعسار خود را به موافقت دادگاه برسانند تا مجبور به تحمل حبس و زندان نشوند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با شرایط اعسار برای پرداخت هزینه دادرسی مهریه “اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …