نحوه تنظیم اظهارنامه

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که اظهارنامه‌ای برای ما ارسال می‌شود، حتما لازم نیست بلافاصله به آن پاسخ دهیم چون امکان دارد به علت سرعت در پاسخ‌دهی، مواردی را ناشیانه ذکر کنیم که در اقامه دعوی از سوی طرف مقابل بر علیه خودمان مورد استفاده قرار گیرد.
تنظیم اظهارنامه

اظهارنامه از جمله اوراق قضایی است که شهروندان در مسایل حقوقی خود به نحوی با آن برخورد می‌کنند. فردی که در موضوعی خود را صاحب حق می‌داند، حتما لازم نیست برای مطالبه حق خویش اقدام به اقامه دعوی کند زیرا ممکن است با درخواست ‌شفاهی از کسی که بایستی این حق را ادا کند به مقصود خود نایل شود. اما در برخی موارد باید این موضوع را اثبات کند و چون اثبات مطالبه شفاهی به‌ نوعی مشکل است، بنابراین با تنظیم اظهارنامه و ارسال آن برای مخاطب به‌ طور رسمی اقدام به مطالبه حق می‌کند. در مجله دلتا مراحل تنظیم اظهارنامه توضیح داده شده است.

نحوه تنظیم اظهارنامه

اوراق اظهارنامه در محل فروش تمبر و اوراق قضایی در مجتمع‌های قضایی در اختیار مراجعان گذاشته می‌شود. فرد برای نوشتن اظهارنامه باید مطالب خود را در سه نسخه تنظیم و در ستون خلاصه اظهارات ذکر کند. در نوشتن این مطالب لازم است کمال دقت را داشت چون هر مطلبی که قید می‌شود، از آنجا که در نهایت مندرجات آن امضا خواهد شد، تحت شرایطی اقرار محسوب می‌شود و ممکن است در دعوی، طرف مقابل از آن بر علیه خودمان استفاده کند.

از طرف دیگر در برخی موارد بایستی از ارسال اظهارنامه جلوگیری کنیم چون در نتیجه این کار طرف دعوا هوشیار می‌شود و دست به اقداماتی می‎زند که موجب از بین رفتن حقوق ادعایی خواهد شد. مثلا اگر بخواهیم اموال بدهکار را به دلیل اینکه بدهی خود را پرداخت نمی‌کند توقیف کنیم، با ارسال اظهارنامه، وی از احتمال توقیف اموال خود آگاه شده و اقدام به فروش، انتقال و مخفی کردن اموال خود می‌کند. نکته دیگری که در تنظیم اظهارنامه باید به آن توجه کرد، این است که از نسبت دادن جرم به طرف مقابل یا نوشتن اکاذیب خودداری کنیم، چون ممکن است تحت شرایطی به‌ عنوان مفتری یا کسی که اقدام به نشر اکاذیب کرده است از سوی طرف مقابل تحت تعقیب کیفری قرار بگیریم.

نحوه تنظیم اظهارنامه

مراحل ارسال اظهارنامه

پس از تنظیم اظهارنامه، و الصاق تمبر به مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال بر آن اظهار نامه  را برای ابلاغ به مخاطب به دفتر دادگاه یا اداره ثبت اسناد محل تسلیم می‌کنیم. در واقع در مجتمع‌های قضایی اظهارنامه‌ها برای ابلاغ به دفتر مجتمع قضایی تحویل و ۲۰ روز بعد برای دریافت نتیجه، به همانجا مراجعه می‌شود. در اداره ثبت اسناد نیز دبیرخانه آن اداره یا محل خاصی در سیستم تقسیم‌بندی کاری متصدی این امر است.

در صورتی که در این محل‌ها، دایره اظهارنامه وجود داشته باشد، به این محل مراجعه می‌کنیم. پس از تحویل اظهارنامه در سه نسخه به مرجع یاد شده، ابلاغ اظهارنامه از طریق اداره ابلاغ مرجع قضایی موردنظر صورت می‌گیرد. به این ترتیب که یک نسخه از آن به مخاطب اظهارنامه تحویل می‌شود و در نسخه‌های دیگر چگونگی ابلاغ اظهارنامه‌ها و پاسخ مخاطب (در صورتی که وی به اظهارنامه پاسخ داده باشد)، به صورت کتبی قید می‌شود و در نهایت نسخه‌های مذکور به آن مرجع  اعاده می‌شود. بنابراین پس از یک هفته تا ۲۰ روز از تاریخ تحویل اظهارنامه باید به مرجع مورد نظر مراجعه و یک نسخه از اظهارنامه را دریافت کرد. نسخه دیگر نیز در دفتر اظهارنامه بایگانی می‌شود.

مراحل تنظیم اظهارنامه

پاسخ به اظهارنامه

زمانی که اظهارنامه‌ای برای ما ارسال می‌شود، حتما لازم نیست بلافاصله به آن پاسخ دهیم چون امکان دارد به علت سرعت در پاسخ‌دهی، مواردی را ناشیانه ذکر کنیم که در اقامه دعوی از سوی طرف مقابل بر علیه خودمان مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین شایسته است که مامور ابلاغ را در انتظار نگذاشته و در فرصتی مناسب در یک اظهارنامه دیگر طی مراحلی که گفته شد پاسخ دقیق خود را تنظیم کنیم و به اظهارکننده اطلاع دهیم.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با پس گرفتن پولی که قرض داده شده “اصول قانونی پس گرفتن طلب” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …