نخود، ارزان و پرخاصیت

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نخود علاوه بر پروتئین و فیبر بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی باارزشی نیز دارد. در این مطلب با خواص شگفت‌انگیز نخود آشنا شوید.
خواص نخود

نخود عضوی از خانواده حبوبات است. امروزه مصرف نخود در جوامع غربی گسترش یافته؛ اما کشت و مصرف آن در بسیاری از کشورهای خاورمیانه قدمت چندهزارساله دارد. بافت و طعم منحصربه‌فرد نخود، آن را به گزینه‌ای عالی برای ترکیب‌شدن با سایر غذاها تبدیل کرده است. از خواص نخود هم نباید غافل شد. نخود سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و فیبر بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بهبود گوارش، کنترل وزن و کاهش خطر برخی بیماری‌ها تنها گوشه‌ای از خواص نخود است. نخود یکی از منابع سرشار از پروتئین بوده و می‌تواند به‌راحتی در رژیم غذایی گیاهخواری جایگزین گوشت شود. با ادامه این مطلب مجله دلتا همراه شوید تا خواص نخود را بهتر بشناسید.

خواص نخود برای کمردرد

۱. سرشار از مواد مغذی

نخود سرشار از مواد مغذی است. علاوه بر پروتئین و فیبر بالا، نخود محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باارزش است و مقادیر زیادی از ویتامین B۴، ویتامین B۶، ویتامین K، سلنیم، منیزیم و روی (زینک) دارد.

۲. کمک به کنترل اشتها

یکی از مهم‌ترین خواص نخود کمک به کنترل اشتهاست. پروتئین و فیبر موجود در نخود به کنترل اشتها کمک می‌کنند. فیبر و پروتئین با هم‌افزایی تاثیر یکدیگر می‌توانند به کاهش سرعت گوارش و افزایش احساس سیری کمک کنند. تاثیر سیرکنندگی پروتئین و فیبر نخود می‌تواند به‌طور خودکار کالری دریافتی‌ را در طول روز و در وعده‌های غذایی کاهش بدهد.

انواع غذا با نخود

۳. سرشار از پروتئین‌های گیاهی

نخود محتوی مقادیر چشمگیری از پروتئین‌های گیاهی است؛ بنابراین برای کسانی که از محصولات جانوری استفاده نمی‌کنند، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. هر ۲۸ گرم نخود محتوی ۳ گرم پروتئین بوده که این مقدار با میزان پروتئین غذاهای مشابه مانند لوبیا سیاه و عدس تفاوت چندانی ندارد.

پروتئین موجود در نخود نه تنها در ایجاد سیری و کنترل اشتها موثر است، بلکه به کنترل وزن، سلامت استخوان و حفظ قدرت عضلات کمک می‌کند.

نخود در طب سنتی

۴. کنترل قند خون

یکی دیگر از خواص نخود این است که به کنترل قند خون منجر می‌شود. نخود شاخص گلوکز پایینی دارد. این شاخص نشان‌دهنده سرعت افزایش قند خون پس از صرف یک وعده غذاست. رژیم‌های غذایی‌ با شاخص گلوکز پایین، به کنترل قندخون کمک می‌کنند.

فیبر و پروتئین موجود در نخود نیز به تنظیم قند خون کمک می‌کنند؛ زیرا فیبر سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. در نتیجه، قندخون به جای افزایش ناگهانی، به‌طور آرام افزایش می‌یابد. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند تا قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش‌های تنظیم قند خون، “تنظیم قند خون با ۵ روش طبیعی” را مطالعه کنید.

کنترل قند خون

۵. کمک به گوارش

کمک به گوارش غذا یکی دیگر از خواص نخود است. نخود محتوی فیبر است. بیشتر فیبر موجود در نخود از نوع محلول است؛ یعنی این فیبر با آب ترکیب شده و در دستگاه گوارش ترکیبی ژله‌ای ساخته و سرعت حرکت غذا را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه گوارش به‌صورت کامل انجام می‌گیرد و مواد مغذی بهتر جذب می‌شوند.

فیبر محلول شمار باکتری‌های مفید موجود در معده و روده‌ را افزایش داده و از رشد بیش‌ از حد باکتری‌های مضر می‌کاهد. این امر احتمال مبتلا شدن به برخی بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد.

بهبود گوارش

۶. سلامت استخوان

آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K موجود در نخود همگی به ساخت استخوان‌ها و حفظ ساختار و استحکام آن کمک می‌کنند.

۷. کاهش التهابات

کولین موجود در نخود برای بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و بهبود حافظه بسیار مفید است. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال تکانه‌های عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن نیز کمک می‌کند.

خواص نخود پخته برای مردان

۸. حفظ سلامت قلب

نخود منبع خوبی از برخی مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است که به‌ دلیل توانایی بالقوه‌شان در بهبود سلامت قلب شناخته شده‌اند. این ویژگی به سبب توانایی این مواد معدنی در کاهش فشار خون بالا است. بروز علائم فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. همچنین ویتامین C و ویتامین B۶ موجود در نخود نیز به سلامت قلب کمک می‌کنند. در ضمن فیبر محلول موجود در نخود می‌تواند موجب کاهش کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید شود. بالا بودن این دو از عوامل بروز بیماری‌های قلبی است.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…