تنگ بستانک ؛ بهشت گمشده شیراز

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنگ بستانک در مرودشت شیراز، منطقه‌ای است که به دلیل زیبایی بی حد و حصر طبیعتش، لقب بهشت گمشده را یدک می‌کشد.
تنگ بستانک

تنگ بستانک با طبیعت زیبای خود، در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است. صدای دلنشین آبشار، باد ملایم و آفتاب دلچسب تابستان، چنان لحظات به یاد ماندنی را رقم می‌زند که گردشگران، این منطقه را بهشت گمشده شیراز می‌نامند. با مجله دلتا تنگ بستانک را بیشتر بشناسید.

تنگ بستانک با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار، ارتفاعی ۲ هزار متری از سطح دریا دارد. آبشارهای کم ارتفاع، رودخانه‌های پرآب و درختانی که با شاخه‌هایشان پنجه در پنجه یکدیگر انداخته‌اند، زیبایی خارق‌العاده ای را در این ناحیه ایجاد کرده‌اند.

تنگ بستانک در امتداد رشته کوه دنا واقع شده و همین امر سبب شده است تا به عنوان منطقه‌ای کوهستانی با پوشش جنگلی شناخته شود. این منطقه در زمان‌های قدیم، بیشتر در بین محله‌های اطراف خود شهرت داشت ولی در اوایل دهه ۶۰ که کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیاری جذب این منطقه شدند کم‌کم نامش بین شهرهای دیگر هم پیچید و به عنوان یک مکان زیبا برای گردشگری شهرت یافت.

رودخانه تنگ بستانک

تنوع جانوری در تنگ بستانک زیاد است؛ قوچ، بز وحشی، خرس قهوه‌ای، سمور، سنجاب ایرانی، خرگوش، روباه، میش، کبک و پرندگان شکاری، حیات وحش این منطقه را متنوع کرده است.

یک ویژگی خوب این منطقه‌ ییلاقی نزدیکی‌اش به چند جاذبه‌ گردشگری مهم است. رود کر، بزرگترین رود استان فارس که در بهار خیلی تماشایی است و سد دوردزن که در مسیر آن قرار دارد، از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این منطقه است. فاصله‌ تنگ بستانک تا تخت جمشید ۲ساعت، تا نقش رستم یک ساعت و ۵۰ دقیقه، تا آبشار مارگون دو ساعت و ۴۰ دقیقه، و تا تنگ براق یک ساعت و ربع است. به علاقه‌مندانی که از این منطقه خوش آب و هوا دیدن می‌کنند توصیه می‌شود بازدید از روستای دشتک  را که در حوالی بهشت گمشده واقع شده  از دست ندهند.

کشاورزی در تنگه بستانک به علت وجود آب فراوان، هوای مناسب و خاک حاصلخیز، رونق بسیاری دارد و سبب شده تا محصولات متنوعی مانند بنه، بادام، پسته، بلوط، زرشک، چنار در این ناحیه رشد کنند و گیاهانی مثل خارشتر، درمنه، شیرین بیان، گرامینه و گون تنگ بستان را زیباتر کنند.

بهشت گمشده استان فارس

بهترین زمان سفر به تنگ بستانک

گردشگران معمولا در تمام فصول به این مکان سفر می کنند ولی بهترین زمان برای سفر به بهشت گمشده فصل بهار (اواخر فروردین و اردیبهشت) تا اواسط تابستان است. البته تنگ بستانک در زمستان و پاییز نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد، به شرط آنکه دوستدار هوای سرد باشید. شاید بتوان مسیر منتهی به بیضا را بهترین راه دسترسی به تنگ بستانک دانست. این مسیر را می‌توانید در جاده‌ شیراز- یاسوج، بعد از “گویم”  بیابید و بهشت گمشده را بین دو روستای “محجن آباد” و “منگان” پیدا کنید.

جاده منتهی به بهشت گمشده خوب و پاک است. ایجاد محوطه سازی، آب نما، مبلمان محیطی، آلاچیق، باربیکو، سطل‌های زباله، نصب نیمکت و میز و صندلی و همچنین ساخت سرویس‌های بهداشتی بخشی از اقداماتی است که برای رفاه حال گردشگران در بهشت گمشده صورت گرفته است. امکان اقامت شبانه نیز در بهشت گمشده وجود دارد. روی آب، تخت‌های روانی قرار داده شده و که در ازای مبلغی اجاره داده می‌شود. البته امکان چادر زدن هم وجود دارد.

در سفر به این منطقه کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، عصای کوهنوردی یا باتوم، لباس اضافی، کوله پشتی با آب و غذای سبک همراه داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری کمتر دیده شده “سفری کوتاه به ناشناخته های اصفهان” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…