طراحی فضای سبز حیاط خانه

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر می‌خواهید حیاط خانه خود را به زیباترین شکل طراحی کنید؛ اما تازه کارید و چیز زیادی از طراحی فضای سبز حیاط نمی‌دانید، در این مطلب با ما همراه باشید.
طراحی فضای سبز حیاط

اگر شما در منزل خود حیاط دارید، باید بگوییم از افراد خوش‌شانس هستید. قدم زدن در بین درختان و گل‌ها و نفس کشیدن در هوایی که طراوت و تازگی دارد، از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. ممکن است تصمیم داشته باشید طراحی فضای سبز حیاط منزل‌تان را تغییر دهید و گیاهان بیشتری در آن بکارید یا شاید به تازگی به خانه‌ای که حیاط دارد نقل مکان کرده‌اید و ایده‌های جذابی برای حیاط آن دارید. برای آن که بتوانید بهترین و زیباترین حیاط را داشته باشید، بهتر است نکات ابتدایی برای طراحی آن را بدانید. در ادامه این مطلب مجله دلتا، می‌توانید مهم‌ترین نکات برای طراحی فضای سبز حیاط را یاد بگیرید.

طراحی حیاط خانه

۱- خواسته خود از فضای سبز را مشخص کنید

به نیازها و علایق‌تان فکر و لیستی از آن‌ها تهیه کنید. ممکن است بخواهید بخشی از حیاط را به فضای بازی فرزندتان اختصاص دهید، بخشی را برای کاشت سبزیجات داشته باشید و در بخشی دیگر میز و صندلی و یا مبلمان برای دورهمی و گپ زدن های خانوادگی قرار دهید و یا تمایل به قرار دادن آب‌نما و ایجاد یک حوض کوچک در حیاط داشته باشید. تمام این موارد را بنویسید و حتی اگر طراحی خاصی در نظر دارید آن را ترسیم کنید. به این ترتیب با این اولویت‌بندی می‌توانید خواسته‌های خود را بهتر به طراح منتقل کنید.

۲- اطلاعات اقلیمی محل را جست‌وجو کنید

درست است که این کار به عهده طراح فضای سبز است؛ اما دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا انتظارات درستی از طراح و خواسته‌های به‌جایی داشته باشید. اطلاعاتی مانند این که با توجه به نوع اقلیم چه گیاهانی مناسب آن فضا هستند و به خوبی رشد می‌کنند و چه گیاهانی در آن آب و هوا دوام نمی‌آوردند و یا ساعات آفتاب و تابش آن چگونه است. دانستن این موارد در روند طراحی ف ضای سبز حیاط به شما کمک می‌کند.

طراحی فضای سبز

۳- نیازهای خود را تست کنید

می‌توانید برای آن که از ایده‌های خود مطمئن شوید، آن‌ها را امتحان کنید. برای مثال فضایی که برای قرار دادن مبلمان و دورهمی انتخاب کرده‌اید را در نظر بگیرید، به آن فضا بروید و مدت زمانی در آن‌جا بمانید. به اطراف نگاهی بیندازید و ببینید آیا این فضا برای انتخاب‌تان مناسب است یا نه و سپس با خیال راحت و مطمئن از انتخاب خود به بررسی بخش‌های دیگر بپردازید.

۴- صادق باشید

اگر به تازگی تصمیم به نگهداری از گیاهان گرفته‌اید و تجربه کافی برای این کار را ندارید، پس باید از طراح بخواهید تا گیاهانی را که رسیدگی کمتری لازم دارند و یا نگهداری از آن‌ها ساده‌تر است، برای حیاط انتخاب کند. این کار باعث می‌شود تا رسیدگی به حیاط و گیاهان برای شما لذت‌بخش باشد و کم کم در این کار تجربه به دست خواهید آورد.

حیاط خانه های ایرانی

۵- نقطه کانونی را پیدا کنید

همیشه بخشی از حیاط وجود دارد که از داخل خانه دیده می‌شود. شما می‌توانید آن بخش را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید و از طراح بخواهید بهترین و زیباترین طراحی را برای آن بخش انجام دهد تا از دیدنش لذت ببرید.

۶- به طراح فضای سبز اعتماد کنید

به طراح خود اعتماد کنید. بله درست است که این حیاط خانه شماست و دوست دارید از گیاهان و ایده‌های مورد علاقه خود در آن استفاده کنید؛ اما طراحی فضای سبز حیاط هم اصولی دارد. ممکن است بخواهید در حیاط حوض داشته باشید؛ اما این کار مناسب فضای شما نباشد و یا قرار دادن نیمکت در حیاط باعث کوچک شدن آن شود. پس به طراح اعتماد کنید. می‌توانید از او بخواهید تا در صورت امکان از موارد مشابه خواسته شما در طراحی فضای حیاط استفاده کند.

طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

۷- اطلاعات نگهداری گیاهان را بدانید

ممکن است در طراحی حیاط منزل شما از گیاهانی استفاده شود که اطلاعات کمی درباره آن‌ها داشته باشید. پس بهتر است از طراح خود بخواهید اطلاعات لازم در مورد آن‌ها را در اختیارتان قرار دهد. این اطلاعات شامل نام گیاه، کود مناسب، چگونگی و تعداد دفعات آبیاری و مواردی این چنین است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع فلاور باکس، “انواع فلاور باکس برای طراحی فضای سبز” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۰ ب٫ظ

  2. فتحی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۵۶ ب٫ظ

    مطالب بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…