صاحبخانه شدن در ایران و سایر کشورها،کدام سخت تر است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا صاحبخانه شدن برای مردم کشورهای دیگرهمچون ایران سخت است؟ صاحبخانه شدن فقط برای ایرانیان آرزوست یا شهروندان سایر کشور نیز حسرت خانه دار شدن را می کشند؟

آمارسازمان ملل وسازمان آمار آمریکا حاکی است هم اکنون ، میانگین مساحت خانه ها درانگلیس ٧۶ متر مربع است که ۴٠ درصد کوچک تر از خانه های آمریکایی است. همچنین در روسیه میانگین محیط زندگی خانوار به ۵٧ ، در ژاپن ٩۵ ودر چین به ۶٠ مترمربع رسیده است. در استرالیا نیز میانگین محیط خانه ٢١۴ مترمربع برآورد شده است.بر اساس ارزیابی کارشناسان کشورمان هم میانگین مساحت خانه ها در ایران به حدود ٧٠ متر مربع رسیده است.

صاحب خانه

به گزارش مجله دلتا ، افزون بر کوچک تر شدن مساحت خانه ها که از نظر اقتصادی خوب است ، توانمندی صاحب خانه  شدن درسراسر دنیا نیز کاهش یافته است. بحران مسکن در آمریکا افزون بر آن که دنیا را به رکود کشاند، سبب شد بسیاری از مردم ،خانه های خود را از دست بدهند. هرچند هم اکنون قیمت خانه درآمریکا تا حدودی مناسب تر شده ، اما هنوز به میزان واقعی و طبیعی نرسیده است.

پس از بحران اقتصادی جهانی و کاهش میزان وام دهی در بیشتر کشورها و از سوی دیگرسخت تر شدن دریافت تسهیلات مسکن، صاحبخانه  شدن در قرن بیست ویکم رفته رفته به رویایی دوردست تبدیل می شود.

در شهری مانند لندن هزینه های خرید خانه آن چنان افزایش یافته که برخی ترجیح می دهند در قایق های شناور روی رودخانه  تایمز زندگی کنند. در مالزی و سنگاپور نیز مشکل مسکن پدیده ای سخت و دشوارشده است. در ایران صاحب خانه شدن به راحتی  گذشته نیست. با قیمت های بسیار گران ، بسیار کسانی که قصد خرید خانه داشته اند هم اکنون با انصراف از خرید ، اجاره نشینی را ترجیح داده اند ،که البته این روند هم مشکلات خود را دارد. هزینه مسکن ازبارهای اصلی و سنگین مالی هرخانواری است که بخش بزرگی از درآمد را به خود اختصاص می دهد.

بنا بر این گزارش ، نتایجی که از قیمت‌خانه در۱۸ شهر و پایتخت دنیا به دست آمده است نشان می‌دهد: مالزی و ترکیه که مقصد زندگی برخی ایرانیان نیز بوده‌اند، قیمت‌هایی متعادل و ارزان ‌تراز قیمت خانه در مقایسه با تهران داشته اند. این در حالی است که خرید خانه درکشورهای اروپایی نظیرفرانسه و بریتانیا برای ایرانیان بسیارگران است.

از سوی دیگر قیمت خانه در آمریکا به ویژه در واشنگتن پایتخت آن ، با میانگین قیمت خانه حتی در شمال تهران چندان تفاوتی ندارد. اما درآسیای جنوب شرقی، قیمت یک آپارتمان معمولی مثلا درتوکیو از لوکس‌ ترین آپارتمان‌های موجود در تهران نیزگران ‌تراست.

این گزارش می افزاید:قیمت خانه و آپارتمان درتهران و سایر شهرهای کشور درمقایسه با شهرهایی چون مادرید، رم، فرانکفورت، سانفرانسیسکو، استانبول، بالا تراز این شهرها است و همین گرانی قیمت،صاحبخانه شدن بیشتر مردم را بسیار سخت کرده است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…