وصول چک از طریق اداره ثبت

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطابق قانون صدور چک، شرط اولیه و اساسی وصول چک به شیوه ثبتی، این است که چک باید از بانک‌های مجاز کشور صادر شده باشد. یعنی فقط چک‌هایی را می‌توان به شیوه ثبتی استرداد کرد که وجه چک توسط بانک پرداخت شود؛ نه موسسات مالی اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه.
وصول چک از طریق اجرای ثبت

چک یکی از اسناد مهم و پرکاربرد برای انجام معاملات روزمره بسیاری از افراد است که گاهی با عدم پرداخت مواجه می‌شود. دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه چک، می‌تواند به روش کیفری و حقوقی وجه چک را مطالبه کند. همچنین به دلیل آنکه بر اساس قانون صدور چک، چک‌های صادر شده اسناد لازم الاجرا محسوب می‌شوند‌، می‌توان تقاضای رسیدگی به وجه چک پرداخت نشده را به اداره ثبت اسناد ارائه کرد. در مجله دلتا قصد داریم به بررسی مراحل وصول چک از طریق اجرای ثبت بپردازیم.

استرداد چک از اجرای ثبت

مطابق قانون صدور چک، شرط اولیه و اساسی وصول چک به شیوه ثبتی، این است که چک باید از بانک‌های مجاز کشور صادر شده باشد. یعنی فقط چک‌هایی را می‌توان به شیوه ثبتی استرداد کرد که وجه چک توسط بانک پرداخت شود؛ نه موسسات مالی اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه. در صورت وجود شرط مذکور، می‌توان به ادارات ثبت مراجعه و تقاضای صدور اجراییه برای وصول چک کرد.

وصول چک

مدارک لازم برای وصول چک

صدور اجراییه برای وصول چک به شیوه ثبتی، مدارک زیر را لازم دارد.
• اصل و فتوکپی برابر با اصل شده چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت آن
• کارت ملی متقاضی
• مطابقت امضای صادرکننده با نمونه آن، توسط بانک در گواهی عدم پرداخت قید شود.
• دریافت فرم تقاضای صدور اجراییه چک از اداره ثبت و تکمیل آن
دارنده‌چک باید مدارک مذکور را به اداره ثبت اسناد محلی که بانک صادرکننده گواهی عدم پرداخت در آن قرار دارد ارائه کند. به محض آن که برای چک اجراییه صادر شد، این اجراییه به بدهکار ابلاغ می‌شود و او را موظف می‌کند ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به پرداخت مبلغ مندرج در چک، فراهم کردن ترتیبات پرداخت و یا معرفی اموال اقدام کند. در صورتی که صادرکننده ظرف مدت ۱۰ روز اقدامات لازم را انجام ندهد، دارنده چک می‌تواند تقاضای توقیف اموال صادرکننده چک را به اداره ثبت ارایه کند.

هزینه اجرای چک در اداره ثبت

به دلیل اینکه وصول چک از طریق اجرای ثبت منوط به معرفی کردن اموالی از بدهکار به اداره ثبت است، در صورتیکه طلبکار نتواند ظرف مدت یک سال اموالی از بدهکار را به اداره ثبت معرفی کند، هزینه اجرای چک در اداره ثبت که معادل پنج درصد وجه چک است، از خود متقاضی دریافت می‌شود.

وصول چک از اجرای ثبت

مزایای وصول چک از طریق اجرای ثبت

۱. این شیوه با توجه به حجم بالای پرونده‌ها در مراجع حقوقی و کیفری دادگستری، با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد. زیرا صدور اجراییه از طریق اداره ثبت، فقط حدود ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد.

۲. به دلیل اینکه چک یک سند رسمی و لازم الاجراست، طلب ناشی از چک نیازی به اثبات ندارد و اداره ثبت بر خلاف مراجع دادگستری، هیچگونه رسیدگی انجام نداده و در مدتی کوتاه اقدام به صدور اجراییه می‌کند.

۳. برای وصول چک از طریق اجرای ثبت، نیاز به پرداخت هزینه دادرسی نیست، بلکه هزینه بعد از وصول چک دریافت می شود. در حالیکه در رسیدگی توسط مراجع دادگستری، ابتدا باید هزینه دادرسی پرداخت شده و سپس رسیدگی شروع می‎شود.

۴. استرداد وجه چک از طریق اجرای ثبت، محدودیت زمانی ۶ ماهه پیش‌بینی شده در روش شکایت کیفری از چک برگشتی را نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با وصول چک حقوقی “وصول چک‌ حقوقی امکان پذیر است ؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ق٫ظ

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …