حیران ، جاده ای حیرت انگیز و تماشایی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حیران یکی از زیباترین مسیرهای جاده ای ایران است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

گردنه حیران منطقه ای حیرت انگیز و تماشایی است که با طول ۳۵ کیلومتر در میانه های جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده ای ایران شناخته می شود. این گردنه در منطقه ای ییلاقی قرار گرفته و به عنوان آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان به شمار می رود.نامش را به این سبب حیران گذاشته اند که هر کسی با قرار گرفتن در آن از عظمت خلقت در شگفت می شود و حیرت زده به طبیعتی می نگرد که در هر ساعت با جلوه ای تازه غافلگیرش می کند.

حیران

دیدنی های گردنه حیران :

در هر نقطه از گردنه حیران، جاذبه ای وجود دارد که می تواند لحظه های فراموش نشدنی برایتان به یادگار گذارد. در اینجا نگاه کوتاهی به دیدنی های این جاده خواهیم داشت و در صورت نیاز به توضیحات مفصل تر، در مطلبی جداگانه تمامی جوانب آنها را بررسی خواهیم کرد.

طبیعت مه آلود

نخستین چیزی که هنگام عبور از گردنه حیران چشمتان را نوازش می دهد، پوشش جنگلی است که ازدو سو شما را در بر می گیرد. کم کم مراتع را هم می بینید که درمیان آنها کلبه هایی نیز به چشم می خورند. در این میان دام های در حال چرا یا اسب هایی که به این سو و آن سو می روند، به زیبایی مناظر می افزایند.

14 1 حیران ، جاده ای حیرت انگیز و تماشایی

ارتفاع بلندترین نقطه این گردنه از سطح آب های آزاد حدود ۱۵۰۰ متر است و ممکن است بپرسید که در این بلندی این مه ازکجا آمده است؟ در واقع علت اصلی مه در گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است و این امر ارتباطی با بلندی این گردنه ندارد.

4 6 حیران ، جاده ای حیرت انگیز و تماشایی

پارک ملی هیرکان

یکی از ویژگی های این گردنه این است که در یک نقطه مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان را خواهید دید .به سبب داشتن ویژگی هایی خاص، پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی نیز مطرح شده است و شاید در آینده شاهد قرار گیری آن در فهرست میراث جهانی یونسکو باشیم.

روستاهایی تماشایی

در مسیر گردنه حیران چندین روستا وجود دارد که روستاهای  حیران ، مِشِند وکشفی از آن جمله اند.

حیران ،جاده ای حیرت انگیز و تماشایی

جنگل فندقلو

فندقلو نام یکی از جنگل های بسیار زیبای ایران که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر نمین و ۳۰ کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته است. این جاذبه دیدنی به سبب برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی-مرتعی به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری تبدیل شده است.

10 1 حیران ، جاده ای حیرت انگیز و تماشایی

امکانات رفاهی و تفریحی

به سبب ساخت دهکده توریستی حیران در این منطقه، امکاناتی مناسب دراین دهکده برای گردشگران ایجاد شده است  که می توان به سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ، چایخانه، وسایل بازی، مرکز خرید، آلاچیق و … اشاره کرد.

3 5 حیران ، جاده ای حیرت انگیز و تماشایی

برای رفتن به جاده حیران باید با عبور از مسیر جاده اصلی اردبیل به آستارا، ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلو متری آستارا را پیمود و به منطقه حیران که در فاصله ۴۰ کیلومتری تا مرکز شهر قرار دارد رسید.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…