اصفهان و جاذبه‌های ناشناخته

۰
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اصفهان، دنیای بی پایان زیبایی ها و چشم اندازهای تاریخی، هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.
جاذبه های ناشناخته اصفهان

شهر تاریخی اصفهان با همه جاذبه های گردشگری خود سال‌هاست که میزبان گردشگران علاقه‌مند است. مکان‌های تاریخی اصفهان تمام شدنی نیستند و هنوز جاهایی وجود دارند که کمتر در معرض چشم تماشاگران قرار گرفته‌اند. با مجله دلتا در معرفی جاذبه های ناشناخته اصفهان همراه باشید.

آرامگاه سلطان بخت‌آقا

این آرامگاه در محله دردشت اصفهان واقع شده و متعلق به سلطان بخت‌آقا دختر کیخسرو فرمانروای قرن ۸ هجری است. امروزه داخل مقبره فاقد کاشی کاری‌ها و نقاشی‌های نفیس بوده اما از آثار بر جای مانده این موضوع واضح و مبرهن است که زمانی این بنا همچون سایر آثار تاریخی اصفهان منقوش به خطوط و نقاشی‌های اسلیمی بوده است.

گنبد این مجموعه با کاشی فیروزه‌ای تزیین شده است. سر در مجموعه رو به جنوب بوده و دو مناره به ارتفاع ۸ متر بر فراز آن قرار دارد که با خطوط کوفی و کاشی‌های فیروزه‌ای و سرمه‌ای رنگ خودنمایی می‌کند. به نظر می‌رسد این بنا به همراه مدرسه‌ای که در گذشته در کنار این بنا بوده همگی توسط خود بانو اداره می‌شده است. آرامگاه سلطان بخت آقا را می‌توان یکی از جاذبه های ناشناخته اصفهان دانست.

مجموعه علی قلی آقا

مجموعه علی قلی آقا یکی از آثار به جا مانده از دوران صفویه است که به همت فردی به نام علی‌قلی‌آقا ساخته شد. این بنا در یکی از قدیمی‌ترین محله های شهر اصفهان با نام محله‌ بیدآباد ساخته شده است. مجموعه علی قلی آقا یکی از مکان های ناشناخته اصفهان و شامل چهار قسمت مسجد، زورخانه، حمام و بازار است. بازارچه این مجموعه با همان بافت قدیمی و دکان‌های متعددی که حالت سنتی خود را حفظ کرده‌اند به چشم می‌خورد. در میانه‌ بازار سقاخانه‌ای سبز رنگ قرار دارد که قدمت آن به سال ۱۱۲۷ هجری قمری بازمی‌گردد.

مجموعه علی قلی اقا

تالار اشرف

تالار اشرف از کاخ‌های باقی‌مانده دوره صفوی، روزگاری سکونت‌گاه پادشاهان این سلسله بوده است اما پس از روی کار آمدن قاجاریان به خانه صارم‌الدوله (فرمانده نظامیان اصفهان) تبدیل شد. با تبدیل این بنا به محل نگهداری علوفه و اقامت روسیان، تقریبا تمام گچ‌بری ها و نقوش زیبای آن از بین رفت. در اواخر دوره قاجار مرمت‌هایی صورت گرفت و این بنا از انحطاط و ویرانی نجات یافت. این بنا از یک تالار اصلی که اتاق‌هایی در اطراف آن قرار گرفته تشکیل شده است. سقف تالار قوسی شکل بوده و با مقرنس کاری و گچ بری‌های رنگین مزین شده است. علت اصلی شهرت این بنا نقوش و گچ‌بری‌های کم نظیر آن است.

خانه مشروطیت

خانه مشروطیت اصفهان از دیگر مکان های ناشناخته مربوط به دوره قاجار است. این خانه که متعلق به شخصی به نام حاج آقا نورالله نجفی بوده است که پس از خرید توسط شهرداری مورد مرمت قرار گرفت و در سال ۸۷ به عنوان خانه مشروطه اصفهان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

خانه مشروطه شامل دو شاه نشین، دو حیاط و ۱۲ اتاق است. بخش جذاب این مجموعه اتاق هفت دری است که شیشه کاری های در که به آن اُرسی گفته می‌شود سبب شده تا در هنگام تابش نور به آن محیطی جذاب و زیبا ایجاد شود. این بنا امروزه بیشتر به عنوان یک موزه شناخته می‌شود که علاقمندان می‌توانند با بازدید از آن با سیر اتفاقات و تحولات شهر اصفهان در دوره مشروطه بیشتر آشنا شوند.

خانه مشروطیت اصفهان

عصارخانه شاهی

ساخت عصارخانه شاهی به دستور شاه عباس اول و همزمان با ساخت بازار قیصریه آغاز شد. عصارخانه در واقع به آسیاب‌های خاصی گفته می‌شود که برای خرد کردن موادی چون فلفل و زردچوبه استفاده می‌شده است. عصارخانه شاهی از جاذبه های ناشناخته اصفهان، از پنج بخش پیشخوان، بارانداز، شترخان، گرم‌خانه و تیر خانه تشکیل شده که بخش اصلی آن عصارخانه است و سنگ آسیاب در آن قرار دارد. این بنا در بازار بزرگ اصفهان (ابتدای بازار مخلص) واقع شده است. اخیرا یک بخش جدید به نام کافه عصار به مجموعه اضافه شده که قطعا نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای پس از بازدید از مجموعه خالی از لطف نیست.

عصارخانه شاهی اصفهان

پل مارنان

شاید بتوان گفت این پل تحت الشعاع عظمت و شهرت پل هایی مانند سی و سه پل و پل خواجو قرار گرفته و به همین علت جز مکان های ناشناخته اصفهان به شمار می‌آید. مارنان با طول  ۱۷۵ متر بر بستر زاینده رود قطعا یکی از شاهکار‌های دوره صفوی است که البته گفته می‌شود پایه‌‌های آن قدیمی تر و مربوط به دوره سلجوقیان است. این پل شامل ۱۷ دهانه با اندازه‌های متفاوت است. علت نام‌گذاری این پل آن است که از روی پل می‌توان کوه آتشگاه و قریه ماربین را مشاهده کرد.

پل مارنان جاذبه های ناشناخته اصفهان

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری کمتر دیده شده “مارمیشو؛ دریاچه‌ای ناشناخته در ارومیه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…