خواص کدو سبز

۱
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کدو سبز منبع خوبی از ویتامین‌های A و C، پتاسیم و فیبر است و کالری کمی دارد. با خواص بی‌نظیر کدو سبز در این مطلب آشنا شوید.
خواص کدو سبز

کدو سبز محبوب کسانی‌ است که می‌خواهند رژیم کم‌کربوهیدرات داشته باشند و به‌سرعت وزن کم کنند. کدو سبز شاخص گلوکزی بسیار پایین و به‌واسطه داشتن مقدار زیاد آب، کالری پایینی دارد؛ اما سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، منگنز و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C است. کدو سبز خام یک میان‌وعده سالم است. همچنین می‌توانید از آن در سس‌ها یا دورچین بشقاب‌ها استفاده کنید. با ادامه این مطلب مجله دلتا همراه و با خواص کدو سبز بیشتر آشنا شوید.

خواص کدو سبز برای اعصاب

۱. منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C

تخم انواع کدو به‌خاطر داشتن انواع فیتونوترینت‌ها (ترکیبات گیاهی مغذی) که به مبارزه با التهابات و استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن) کمک می‌کنند، شناخته‌شده است. ویتامین C، ویتامین A، سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوکز ۶-فسفات از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو سبز به شمار می روند. در بسیاری از کشورها کدوهای تابستانه منبع اصلی تامین آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است. آلفاکاروتن و بتاکاروتن ازجمله آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و بیشتر در پوست کدو سبز وجود دارند. بنابراین بهتر است کدو سبز را با پوست مصرف کنید.

یک کدو سبز متوسط بیش از ۵۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. غذاهای محتوی ویتامین C به حفظ پوشش‌ سلول‌های خونی، کاهش فشار خون، محافظت در برابر التهابات و کاهش انسداد سرخرگ‌ها کمک می‌کنند. در طب سنتی برخی اقوام، تخم انواع کدو برای تقویت دستگاه ایمنی استفاده می‌شود. تخم کدو خاصیت ضدمیکروبی و ضدانگلی دارد. بنابراین برای روده، دستگاه عصبی، دستگاه ایمنی و دستگاه قلبی-عروقی مفید است.

چربی سوزی با کدو سبز

۲. کمک به سلامت قلب

یکی دیگر از خواص کدو سبز کمک به سلامت قلب است. بخش عمده کدو سبز و سایر کدوها از آب و کربوهیدرات‌های پلی‌ساکاریدی ساخته‌ شده‌ است. کدوهای تابستانه محتوی مقدار زیادی از نوعی فیبر به‌نام «پکتین» هستند. پکتین نوعی پلی‌ساکارید مفید است که به سلامت قلبی-عروقی و کاهش طبیعی کلسترول خون کمک می‌کند. همچنین پکتین به سلامت سرخرگ‌ها کمک می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های ناشی از التهابات را کاهش می‌دهد.

غذاهای مفید برای قلب

۳. منبع غنی از پتاسیم

کدو سبز محتوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم به سلامت قلب کمک می‌کند. یک فنجان کدو سبز بیش از ۱۵٪ نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می‌کند. این مقدار بیشتر از پتاسیم موجود در مولتی‌ویتامین‌های معمول است.

۴. کمک به بهبود گوارش

از دیگر خواص کدو سبز می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد. کدو محتوی آب، الکترولیت‌های ضروری و مواد مغذی‌است؛ بنابراین کدو سبز و سایر کدوهای تابستانه برای بهبود مشکلات گوارشی و دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکول‌های جدار روده به‌خصوص روده بزرگ) توصیه می‌شوند. بر اساس تحقیقات کدو سبز با حفاظت ضدالتهابی‌اش از دستگاه گوارش، خطر سندروم روده تحریک‌پذیر، علائم مرتبط با زخم و سندروم روده چکه‌کن را کاهش می‌دهد.

ارزش غذایی کدو

۵. کالری و کربوهیدرات پایین

یک ویژگی خوب کدوها داشتن مقدار زیادی آب‌ است. شاید روش کالری‌شماری کمی گیج‌کننده باشد و بهترین راه برای کاهش وزن نباشد؛ ولی مصرف زیاد سبزیجات غیرنشاسته‌ای یک استراتژی موثر برای کاهش وزن است.

کدو سبز نسبت به حجمش کالری کمی دارد؛ بنابراین با مصرف آن با دریافت کالری کمتری سیر می‌شوید. در میان سبزیجات کدو سبز پس از سبزیجات برگ سبز، یکی از کمترین مقادیر کربوهیدرات را دارد و این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد بخواهند کدو سبز را جایگزین غذاهای سرشار از کربوهیدرات کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با سریع‌ترین راه کاهش وزن، “لاغری سریع با آب سبزیجات” را مطالعه کنید.

لاغری سریع

۶. کمک به سلامت چشم

کمک به سلامت چشم یکی دیگر از خواص کدو سبز است. تمام کدوهای تابستانه و زمستانه محتوی مقدار مناسبی از فیتونوترینت‌هایی مانند ویتامین C، منگنز، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند که به سلامت چشم کمک می‌کنند. لوتئین و زآگزانتین دو نوع آنتی‌اکسیدان‌ کاروتنوئیدی است که در کدو سبز وجود دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از چشم در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون وابسته‌ به‌ سن ماکولا، آب‌مروارید و آب‌سیاه محافظت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر خوراکی‌های مفید برای سلامت چشم، “۵ خوراکی مفید برای تقویت بینایی و سلامت چشم” را مطالعه کنید.

سلامت چشم

۷. سرشار از ویتامین‌های انرژی‌بخش گروه B

کدو سبز سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل B۹ (فولات) و B۶ است. ویتامین‌های گروه B با کمک به متابولیسم پروتئین‌ها، کربوهیدرات و اسید نوکلئیک به سوخت‌وساز مناسب بدن کمک می‌کنند. مصرف مقدار کافی ویتامین B بر سلامت شناختی مغز، احساس شادی و پیشگیری از خستگی موثر است.

۸. کنترل دیابت

از دیگر خواص کدو سبز می‌توان به کنترل دیابت اشاره کرد. کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. علاوه بر این عوامل، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است. از آن‌جا که کدو سبز کربوهیدرات و قند کمی دارد و سیرکننده و سرشار از مواد مغذی است، در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر است.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…