۶تخلف پنهان در برخی بنگاه های ملکی!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در شرایطی که اوضاع بازار مسکن تا حدودی رونق یافته، سوءاستفاده بنگاه های ملکی متخلف از این وضعیت،اعتراض خریداران و فروشندگان  را در پی داشته است.

گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا حاکی است ، بازار معاملات مسکن شهر تهران با افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمت‌ها که ازطریق سرازیر شدن سرمایه ها از بازارهای موازی ملتهب شده ، این روزها به میدان یکه تازی برخی بنگاه های ملکی تبدیل شده است.

بنگاه های ملکی

با وجود این که نایب رییس اتحادیه املاک می‌گوید: غالب بنگاه های ملکی متخلف، پروانه کسب ندارند، گزارش‌های دریافتی از خریداران و فروشندگان نشان دهنده آن است که عمده  ترفند های مشاوران در بنگاه های دارای پروانه کسب انجام می‌شود. در این مطلب با برخی ازاین ترفندها آشنا می شویم.

تظاهر به چانه ‌زنی

به گفته بسیاری ازفروشندگان ،مشاوراملاک به فروشنده می‌گوید که قیمت را بالا بگیرکه درواقع ازدو سو به درآمد می رسد یکی اینکه، ازسوی فروشنده سهمی ازمبلغ اضافی را می خواهد و به خریدار نیزمی‌گوید: از آنجا ‌که قیمت مورد نظر فروشنده بیشتر از مبلغ مدنظر شمااست، چیزی به ما بدهید تا برایتان تخفیف بگیریم.

انجام شدن معامله به شرط کمیسیون بالاتر

یکی دیگرازترفندهای برخی بنگاه های ملکی این است که دریافت کمیسیون دو تا سه برابر را شرط مشاوره و راهنمایی روی واحد مسکونی  مورد نظر خریدار می‌گذارند.

طرفداری از دو طرف معامله

در این وضع، مشاورملکی در نشست‌ بسته شدن قرارداد ها سیاست طرفداری دو جانبه را پیش می گیرد؛ از یک سو به خریدار می‌گوید برایت با قیمت خوب می‌خرم و از سوی دیگر به فروشنده می‌گوید برایت خوب می‌فروشم و در نهایت ازهردو طرف معامله پول اضافه دریافت می‌کند.

مقاومت و بی توجهی دربرابر قیمت‌های پایین

این عبارت که  “شما قیمت منطقه ما را خراب می کنید” این روزها ازبرخی مشاوران ملکی زیاد شنیده می‌شود. به فروشندگانی که قیمت‌ های پایین‌تر ازمظنه منطقه را پیشنهاد می‌کنند می‌گویند: قیمت محله ما بالاتر از رقمی است که شما پیشنهاد داده‌اید و ما با این قیمت روی آگهی واحد شما کار نمی‌کنیم؛ اما درواقع ، با توجه به اینکه نرخ کمیسیون بنگاه های ملکی با قیمت ملک مرتبط است ، هرچقدرقیمت بالاتر باشد نرخ کمیسیون نیز بیشتر می‌شود. بر اساس اعلام اتحادیه مشاوران املاک، مبلغ کمیسیون خرید و فروش ملک درشهر تهران تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از۵۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد از هر طرف معامله به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون است.

2 1 6تخلف پنهان در برخی بنگاه های ملکی!

فروش با مبایعه ‌نامه و دردسرهای بعدی خریدار

این روزها تلاش برای فروش خانه‌های کلید نخورده و تا ۸ سال ساخت شدت یافته است. طی سال‌های اخیر که بخش مسکن در رکود بسر می برد، بسیاری از خانه ها و آپارتمان ها فروش نرفتند. درشهر تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. برخی  بنگاه های ملکی این روزها ، به  منظوردریافت کمیسیون ، آپارتمان های نوساز یا ۵ تا ۸ سال ساخت را که با هزینه‌های سال‌های گذشته ساخته شده است به اسم نوساز و با قیمت‌های کنونی می‌فروشند که کاری غیراخلاقی است. اما مورد بدتر آن است که اغلب قراردادها با مبایعه ‌نامه بسته می شود و اگر فروشنده سند نداشته باشد یا روی خانه بدهکار باشد، خریداربرای دریافت سند، به یک بازی پردردسر وارد می شود.

درباره مبایعه نامه بیشتر بدانید:

نکاتی در باره مبایعه نامه

ودیعه‌ای که هرگز برگشت داده نمی شود

این موضوع زمانی روی می دهد که خریدارخانه را پسندیده است. در این حالت، بنگاه ‌دار، مبلغی را به عنوان ودیعه از خریدار دریافت می‌کند. اما اگر پس از آن خریدار یا حتی فروشنده از معامله منصرف شدند، دربرخی موارد گزارش شده است که ، مبلغ ودیعه هرگزبه خریدار یا فروشنده برگشت داده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…