توقیف حقوق کارمند برای مهریه

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون فقط حقوق و مزایای کارکنان دولت قابل توقیف است و سایر دریافتی‌های آنان مثل عائله‌مندی و اضافه‌کاری و ماموریت قابل توقیف نیست.
توقیف حقوق کارمند برای مهریه

مهریه مالی است که مرد در ضمن عقد متعهد می‌شود به زن بپردازد و با جاری شدن خطبه عقد هر زمان که زن مطالبه کند شوهر باید ادای دین کند. این دین می‌تواند در صورت عدم توان مرد برای پرداخت یک جای آن به صورت قسطی دریافت شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع توقیف حقوق کارمند برای مهریه می‌پردازیم.

درخواست توقیف حقوق بابت مهریه

چنانچه مرد کارمند باشد، زن می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام به کسر از حقوق وی کند. زوجه از طریق دادگاه یا اجراییات ثبت می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند. در صورتی که از طریق دادگاه اقدام کند با قرار تامین خواسته و اگر از طریق اجراییات ثبت باشد، با درخواست توقیف حساب بانکی به منظور توقیف حقوق همسر می‌تواند اقدام به مطالبه مهریه کند.

شرایط توقیف حقوق کارمندان

در قانون اجرای احکام مدنی، میزان کسر از حقوق بیان شده است. این قانون مقرر می‌دارد؛ از حقوق و مزایای کارکنان سازمان‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی و نظایر آن‌ها در صورتی که دارای زن و فرزند باشند یک چهارم و در غیر این صورت یک سوم توقیف می‌شود.

توقیف حقوق کارمند برای مهریه

توقیف عیدی و پاداش بابت مهریه

طبق قانون فقط حقوق و مزایای کارکنان دولت قابل توقیف است و سایر دریافتی‌های آنان مثل عائله‌مندی و اضافه‌کاری و ماموریت قابل توقیف نیست.

مطابق نظریه شماره ۷/۵۵۴ اداره حقوقی قوه قضاییه :
از مجموع دریافتی‌های مستخدم و آنچه مربوط به کار و فعالیت بیش از حد تکلیف و وظایف قانونی باشد مانند اضافه کار، حق التدریس، حق التالیف و غیره و همچنین وجوهی که وزارتخانه یا سازمان مزبور علاوه بر دریافتی ماهانه مستخدم مانند پاداش و عیدی و کمک خواروبار و غیره به او می‌پردازند، جزء مزایای مستمر یا غیر‌مستمر نبوده و در نتیجه بابت بدهی کسر نمی‌شوند؛ اما فوق‌العاده شغل مثل بدی آب و هوا، سختی کار بابت بدهی کسر می‌شود.

چنانچه علاوه بر بدهی مهریه بدهی دیگری نیز از کارمند وجود داشته باشد به چه صورت از حقوق وی کسر می‌شود؟
بعد از تقسیط بدهی به نفع طلبکاری که اولین بار اجراییه به نفع او صادر شده تا زمانی که اقساط تعیین شده اعم از یک سوم یا یک چهارم به اتمام نرسیده و حکم در حقیقت کاملا اجرا نشده، نمی‌توان حقوق سایر طلبکاران را از حقوق کارمند کسر کرد. در واقع تقسیم حقوق کارمند بین طلبکاران فقط زمانی ممکن است که چند اجراییه با هم به مرحله اجرا در آمده باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر  حق حبس مهریه و شرایط آن را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …