۷ کاربرد روغن زیتون در خانه داری

۱
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روغن زیتون نه فقط برای پخت‌وپز و مراقبت از پوست و مو، بلکه در خانه‌داری و انجام امور منزل هم کاربرد دارد.
کاربردهای روغن زیتون

اکثر افراد روغن زیتون را برای پخت و پز و مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌دهند. ولی آیا می‌دانستید کاربرد روغن زیتون محدود به آشپزخانه نمی‌شود و می‌توانید آن را در قسمت‌های مختلف خانه و برای مصارف گوناگون نیز به کار ببرید؟ برای بهره‌گیری از کاربردهای روغن زیتون در خانه نیازی نیست به سراغ بهترین کیفیت و البته قیمت بالا برای آن باشید. روغن زیتون ساده و نه چندان خالص هم برای مصارف خانگی کافی است. مقداری از روغن زیتون را در یک بطری اسپری بریزید تا برای کاربردهای معرفی شده آن را مورد استفاده قرار دهید. در این مطلب مجله دلتا می‌توانید با کاربردهای روغن زیتون در خانه‌داری آشنا شوید. با ما همراه باشید.

روغن زیتون در خانه داری

۱. محافظت از ظروف و ابزار چوبی آشپزخانه

ابتدا وسیله چوبی مورد نظر را بشویید و آن را خشک کنید. سپس مقداری روغن زیتون را روی سطح چوب بمالید. این لایه از روغن، چوب را تغذیه می‌کند و موجب جلوگیری از ترک‌خوردگی و تغییر رنگ آن می‌شود. اجازه دهید روغن ۵ دقیقه روی ظرف باقی بماند و کاملا به بافتش نفوذ کند. سپس با استفاده از یک پارچه نرم، روغن زیتون اضافی را از روی چوب پاک کنید.

نکات خانه داری

۲. درخشندگی وسایل استیل

یکی دیگر از کاربردهای روغن زیتون در خانه، برق انداختن وسایل استیل است. یک دستمال پارچه‌ای نرم را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید و وسایل برقی آشپزخانه از جنس استیل، قابلمه‌های استیل و سینک ظرف‌شویی را با دستمال تمیز کنید تا از خط و خش، لکه آب، کدر شدن و زنگ‌زدگی پیشگیری شود. در نهایت می‌توانید با دستمال نرم دیگری سطح آن را پاک کنید و برق بیندازید.

۳. کاهش کدر شدگی وسایل نقره

روغن زیتون نمی‌تواند کدر شدن نقره را به طور کامل متوقف کند؛ ولی می‌تواند زمان درخشندگی و براق بودن آن را طولانی‌تر کند. برای این منظور مقداری از روغن زیتون را روی پارچه نرم و تمیز بریزید و ظرف یا وسیله از جنس نقره را با آن پاک کنید. این روغن سرعت اکسید شدن نقره را کاهش می‌دهد و در نتیجه کدر شدگی دیرتر اتفاق می‌افتد.

برق انداختن ظروف نقره

۴. از بین بردن صدای جیرجیر لولای در

چند قطره روغن زیتون را روی لولای در بریزید یا کمی از آن را اسپری کنید تا از شر صدای جیرجیر در اتاق‌ها، کابینت، لوازم برقی یا حتی در خودرو خلاص شوید.

۵. پاک کردن لکه یا خراش لوازم چوبی منزل

از دیگر کاربردهای روغن زیتون می‌توان به پاک کردن لکه یا خراش از وسایل چوبی اشاره کرد. بسیاری از وسایل خانه از چوب ساخته شده‌اند و استفاده مکرر از آن‌ها در طول زمان موجب خراشیدگی یا به وجود آمدن لکه می‌شود. شما به سادگی می‌توانید زیبایی این وسایل را با روغن زیتون بازگردانید. یک دستمال پارچه‌ای نرم بردارید و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید. دستمال را روی سطح چوبی بکشید و سپس با یک دستمال خشک دیگر آن را پاک کنید.

یک‌چهارم پیمانه روغن زیتون، چهار قاشق غذاخوری سرکه سفید تقطیر شده و دو قاشق چای‌خوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید. این براق‌کننده و جلا دهنده طبیعی برای چوب را هفته‌ای یک‌بار به کار ببرید. این مواد را درون یک بطری اسپری بریزید و آن را درون یخچال نگهداری کنید. قبل از هر بار استفاده بطری را به خوبی تکان دهید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش‌های تمیز کردن وسایل چوبی، “برق انداختن وسایل چوبی خانه” را مطالعه کنید.

تمیز کردن وسایل چوبی

۶. نو کردن مبلمان چرمی

بعد از مدتی که از حضور مبل چرم در خانه بگذرد، باید برای تازه نگه داشتنش دست به اقدامات نگهداری بزنید و چرم آن را با روغن زیتون تیمار کنید. با این روش، نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری به چرم مبل باز می‌گردد. کافی است لایه نازکی از روغن زیتون را روی سطح مبل پخش کنید و دستمال بکشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر روش‌های تمیز کردن مبل، “تمیز کردن مبل با جوش شیرین” را مطالعه کنید.

برق انداختن مبل چرمی

۷. تقویت گیاهان

برای سرسبزی بیشتر گیاهانی مانند سرخس و نخل می‌توانید دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را به پایه گیاه اضافه کنید. این نوع تغذیه برای هر ماه یک‌بار کافی است. اگر می‌خواهید این روغن را برای دیگر گیاهان آپارتمان یا فضای سبز خانه خود استفاده کنید، در مورد آن مطالعه داشته باشید و با متخصص مشورت کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    روغن زیتون با خواص فراوان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…