توهین به کارمندان دولت

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانونگذار برای افرادی که به کارمندان دولتی توهین می‌کنند، مجازات بیشتری در نظر گرفته است. البته زمان توهین به کارمند دولت اهمیت بسیاری دارد.
توهین به کارمند دولت

توهین یکی از جرایمی است که انواع مختلفی دارد و اصولاً دادگاه‌های مختلف به تناسب نوع رفتار مجرمانه، جایگاه فرد هتک حرمت شده و کیفیت توهین انجام شده صلاحیت رسیدگی به این نوع از جرم را دارند. در این نوشتار به بررسی جرم توهین به کارمند دولت پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

توهین به کارمند دولت

توهین به کارکنان دولت نیز از جمله‌ مواردی است که قانونگذار همواره برای حفظ حریم کارکنان دولت و عدم تعدی به آنها در این زمینه قانونگذاری کرده است.

توهین به کارمند

ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون‌ مجازات اسلامی

طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کس به کارمندان دولتی توهین کند علاوه بر جزای نقدی و شلاق به مجازات حبس نیز محکوم می‌شود. در واقع قانونگذار برای افرادی که به کارمندان دولتی توهین می‌کنند، مجازات بیشتری در نظر گرفته است. البته زمان اهانت به کارمند تعیین کننده است. کارمند باید محل کارش حضور داشته باشد یا اگر محل کارش نیست و توهین در خارج از محل کار به او شده، موضوع توهین، به کار کارمند برگردد. یا اینکه او در ماموریتی باشد که به نحوی در ارتباط با شغلش باشد و به او توهین شود، در این موارد توهین صورت گرفته مشمول ماده ۶۰۹ قانون مجازات خواهد بود. در غیر این صورت توهین عادی محسوب می‌شود. مجازات توهین عادی طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی جزای نقدی و شلاق است. به طور مثال اگر شخصی به یک پرستار در بیمارستانی توهین کرد، اگر بیمارستان دولتی یا وابسته به دولت باشد مشمول ماده ۶۰۹ است ولی اگر بیمارستان، خصوصی باشد، توهین ساده محسوب می‌شود و مشمول ماده ۶۰۸ است.
نفس توهین حتما نباید به صورت لفظ باشد بلکه مواردی نظیر حرکات دست و حتی هل دادن کارمند دولت یا توجه نکردن به دستورات و عدم رعایت یک‌ سری مقررات که بیشتر در بیمارستان‌ها به چشم می‌خورد، از مصادیق توهین است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با ساعت کار قانونی کارمندان “ساعت کار‌ کارکنان دولت از منظر قانون” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …