ونیز؛ شهر روی آب

۳
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ونیز، جزیره‌ای در میان دریای آدریاتیک و در شمال ایتالیا، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.
دیدنی های ونیز

مهم نیست گشت و گذار در ونیز ایتالیا شما را به کجا برساند، چراکه جاذبه‌های گردشگری ونیز خیال تمام شدن ندارد. از میان دیدنی‌ های ونیز به سختی می‌توان برترین جاذبه را انتخاب کرد. در هر کنج و سر هر پیچ، جایی را خواهید یافت که ارزش ثبت‌شدن در دوربینتان را دارد. با مجله دلتا سفری کوتاه به دیدنی های ونیز داشته باشید.

باسیلیکای سِنت مارک

باسیلیکای سِنت مارک (St. Mark’s Basilica) در ردیف شناخته‌شده‌ترین بناهای این شهر قرار دارد. این کلیسای معروف از سال ساختش در سال ۱۰۹۲ یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی شمال ایتالیا به شمار می‌رود. معماری این بنا زبانزد گردشگران است و هرآنچه در گوشه‌گوشه‌اش می‌بینید، از تزئینات و مجسمه‌های کارشده در نمای بیرونی گرفته تا نقاشی‌ها و آثار هنری بیزانسیِ روی سقف گنبدی داخل، حاکی از ذوق و هنر مثال‌زدنی است.

باسیلیکای سِنت مارک

میدان سِنت مارک

میدان سِنت مارک (St. Mark’s Square) از معروف‌ترین و زیباترین دیدنی های ونیز است. اطراف این میدان را مجموعه‌ای باشکوه از ساختمان‌های زینت‌کاری‌شده با پیاده‌راه‌های طاقی احاطه کرده‌ است. می‌توانید در همین‌ میدان تعدادی از مهم‌ترین بناهای ونیز را ببینید، مثل برج ناقوس کلیسای سِنت مارک، باسیلیکای سِنت مارک، کاخ دوج و برج ساعت. شاید بد نباشد که سفرتان را از همین‌جا آغار کنید و برای شروع سری به دیدنی‌های دورتادور میدان بزنید.

میدان سِنت مارک

کانال بزرگ

در ونیز صدها گذرگاه آبی را خواهید دید که نقاط مختلف شهر را به‌ هم وصل می‌کنند. بزرگ‌ترین‌شان کانال بزرگ یا گراند کانال (Grand Canal) نام دارد. این کانال تاریخی که بیشتر شبیه رودخانه‌ است از یک سمت ونیز به‌سمت دیگر آن ادامه دارد و از مرکز شهر به‌شکل مسیری S‌شکل می‌گذرد.

می‌توانید در حاشیه‌ کانال شاهد بیش از ۱۷۹ ساختمان قدیمی باشید که قدمت برخی از آنها حتی به قرن سیزدهم می‌رسد. همچنین این کانال معروف چیزی در حدود ۴۰۰ سال مهم‌ترین مسیر آبی شهر بوده است. اما فقط چهار پل از روی این کانال می‌گذرد، چراکه مردم و گردشگران بیشتر از مسیر خود کانال تردد می‌کنند تا از روی پل‌‌های آن. اگر به ونیز سفر کردید، حتما در قسمت‌هایی از حاشیه‌ی کانال قدم بزنید و کمی با تماشای ساختمان‌های اطراف و شلوغی کانال وقت بگذرانید.

کانال بزرگ

پل ریالتو

پل ریالتو (Ponte di Rialto) از روی کانال بزرگ می‌گذرد و دو منطقه‌ سان مارکو و سان پولو را به‌هم وصل می‌کند. این پل از محبوب‌ترین پیاده‌روهای ونیز در میان گردشگران محسوب می‌شود. پل ریالتو در ابتدا سازه‌ای چوبی بود که پس از چند قرن در سال ۱۵۲۴ فروریخت و سپس سازه‌ای سنگی جای آن را گرفت که هنوز پابرجاست. طراحی و نمای این پل واقعا زیباست و به‌شکل متقارن دو طرف کانال را به‌هم می‌‌رساند. همچنین روی پل می‌توانید خرید کنید و سوغاتی تهیه کنید.

پل ریالتو دیدنی های ونیز

پل افسوس ها

پل افسوس‌ها (Bridge of Sighs) یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی ونیز است. این پل تاریخی مهم روی رودخانه‌ پالاتزو قرار دارد و قسمت معروف به زندان‌های جدید را به کاخ دوج‌ها وصل می‌کند. گفته می‌شود که وقتی مجرمان را از کاخ بیرون می‌آوردند و از روی پل به‌سمت زندان عبور می‌دادند، آنها فقط می‌توانستند آخرین نگاه‌شان را به ونیز بیندازند و افسوس بخورند. وقتی برای بازدید از میدان سِنت مارک رفتید، حتما این پل حسرت‌بار را ببینید.

پل افسوس ها

گشت‌زنی در کانال بزرگ با واپورِتو

واپورِتو (Vaporetto) نوعی اتوبوس آبی و اصلی‌ترین وسیله‌ نقلیه در ونیز است. البته که در ونیز می‌توانید با پای پیاده یا وسایل نقلیه‌ی دیگری غیر از قایق و اتوبوس آبی گشت بزنید، اما برای اینکه ونیز واقعی را تجربه کنید، حداقل یک بار هم که شده واپورِتو سوار شوید. واپورِتو سیستم رفت‌وآمدی بسیار بهینه‌ای است و یکی از سریع‌ترین روش‌های دسترسی به جزایر مختلف ونیز است. می‌توانید بلیت‌های چندبار مصرف بخرید و دیگر برای هربار استفاده از واپورِتو مجبور به خرید بلیت نباشید. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ونیز تا می‌توانید واپورِتو سوار شوید و از مسیرهای آبی و منظره‌ پیاده‌روها و ساختمان‌های حاشیه‌ کانال‌ها لذت ببرید.

واپورِتو دیدنی های ونیز

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری گرجستان “دیدنی های گرجستان” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹ در ۸:۱۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ تیر ۱۳۹۹ در ۱:۲۷ ق٫ظ

  3. مسعود

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…