۵ روش برای تمیز کردن کفش چرم

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با هر بار پوشیدن کفش مقداری آلودگی روی آن جمع می‌شود و این ممکن است به چرم آسیب بزند. بهترین کار این است که بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید.
تمیز کردن کفش چرم

چرم یکی از جنس‌های مرغوب برای ساخت وسایلی مانند کیف، کفش، کمربند، کیف پول و غیره محسوب می‌شود و به دلیل دوام و کیفیت بالا می‌تواند برای سال‌های طولانی به عنوان وسیله محبوب مورد استفاده قرار بگیرد. در بین این وسایل چرمی، کفش آسیب‌پذیرتر است و از آن‌جایی که با اشیا و سطوح مختلف در تماس قرار دارد، سریع‌تر کثیف می‌شود. اگر از روش‌های صحیح آگاه نباشید، تمیز کردن کفش چرم به یک فعالیت خسته‌کننده و گاها ناموفق تبدیل می‌شود؛ ولی زمانی که با ترفندهای ساده و درست آشنا شوید، به سادگی می‌توانید کفش چرم خود را مثل روز اول سالم نگه ‌دارید. در این مطلب مجله دلتا، شما را با روش‌های ساده و خانگی برای تمیز کردن کفش چرم آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین نکته در رابطه با روش‌های ساده تمیز کردن کفش چرم این است که نیازی به خرید واکس یا براق‌کننده‌های گران‌قیمت ندارید و می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی کفش چرم خود را تمیز کنید.

براق کردن کفش چرم

۱- تمیز کردن کفش چرم با برس یا دستمال

اولین توصیه برای تمیز کردن کفش، پاک کردن گرد و غبار و آلودگی از سطح چرم است. این مرحله را با استفاده از برس نرم یا دستمال پارچه‌ای انجام دهید. اگر کفشتان بندی است، برای نتیجه بهتر، بندها را به صورت جداگانه و با آب و صابون بشویید تا کاملا تمیز شوند.

برس زدن کفش را در جهت‌های مختلف انجام دهید. فراموش نکنید که باید فشار ملایمی به سطح چرم وارد شود تا گرد و غبار و کثیفی‌های چسبیده به آن، از بین بروند. بعد از برس کشیدن، با یک دستمال پارچه‌ای خشک، سطح چرم را پاک کنید.

تمیز کردن کفش چرم قهوه ای

۲- استفاده از آب و سرکه سفید برای تمیز کردن کفش چرم

محلول آب و سرکه سفید، لکه‌های ایجاد شده روی کفش چرم را از بین می‌برد. در واقع این لکه‌ها هستند که باعث کدر شدن و کثیف بودن کفش می‌شوند. فراموش نکنید که محلول باید به طور یکسان روی سطح چرم پخش شود. اگر آب و سرکه را فقط روی لکه‌ها استفاده کنید، ممکن است لکه‌های جدیدی به وجود آیند.

بعد از آن که چرم را به محلول آغشته کردید، با استفاده از دستمال تمیز و خشک، آن را پاک کنید؛ سپس کفش را در معرض آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

۳- روغن زیتون

کاربرد روغن زیتون برای کفش چرم، نرم‌تر و براق شدن آن است. پس اگر احساس می‌کنید چرم کفشتان کدر شده و ظاهر کثیفی دارد، حتما از این ترفند استفاده کنید. روغن زیتون را می‌توانید با خیال راحت جایگزین واکس یا دیگر محصولات مراقبتی کفش کنید.

برای تمیز کردن کفش چرم کافی است چند قطره روغن زیتون روی کفش بریزید و با استفاده از دستمال نرم و تمیز، روغن را روی سطح چرم پخش کنید.

شستشوی کفش چرم

۴- پودر بچه برای از بین بردن لکه روغن

لکه‌های روغن روی سطح چرم کاملا مشهود هستند؛ ولی خوشبختانه باید بدانید که این لکه‌ها به راحتی و با استفاده از پودر تالک یا همان پودر بچه از بین می‌روند. این ماده چربی را جذب می‌کند و موجب جلوگیری از ایجاد لکه روی هر سطحی می‌شود.

  • ابتدا لکه روغن روی کفش چرم را با استفاده از دستمال نخی خشک پاک کنید تا رطوبت و خیسی آن از بین برود. زمان تمیز کردن چربی و روغن مراقب باشید؛ چون اگر دستمال را بیش از حد روی کفش بمالید، باعث پخش شدن روغن می‌شود.
  • در مرحله بعد پودر تالک را روی قسمت مورد نظر بریزید و اجازه دهید شب تا صبح به همان وضعیت باقی بماند.
  • صبح روز بعد کفش را تکان دهید تا اضافی پودر روی زمین بریزد و سپس با استفاده از برس نرم، باقیمانده پودر روی کفش چرم را پاک کنید.

افزایش عمر کفش

۵- استفاده از پوست موز

آیا فکرش را می‌کردید که بتوانید با استفاده از پوست موز کفش چرم خود را تمیز کنید؟ این ماده طبیعی که اغلب مواقع دور انداخته می‌شود، برای اهداف مختلف خانه نیز کارایی دارد. ترکیبات موجود در پوست موز ذرات و جرم تجمع یافته روی چرم را از بین می‌برد و باعث براق شدن آن می‌شود.

  • پوست موز را بردارید و قسمت سفید داخلی آن را روی کفش چرم بمالید.
  • سپس یک دستمال نخی بردارید، آن را روی چرم بکشید تا جرم و کثیفی از بین برود و سطح کفش براق‌تر شود.
  • در نهایت کفش را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

با این ترفندها می‌توانید به راحتی کفش چرم خود را تمیزتر و سالم‌تر نگهداری کنید. همان‌طور که متوجه شدید این روش‌ها بسیار ساده و ارزان هستند و مواد مورد استفاده‌شان همیشه در دسترستان قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با راهکارهای افزایش طول عمر کفش، “عمر کفش خود را بیشتر کنید” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۴۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…