چگونه از اعتبار وکالت نامه مطلع شویم؟

۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مبایعه‌نامه و وکالتنامه لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند و هرگز بدون مبایعه‌نامه و صرفاً به اعتبار تنظیم وکالتنامه، نباید به انجام معامله اقدام کرد.
استعلام اعتبار وکالت نامه

برای استعلام اعتبار وکالت نامه باید مراحلی طی شود که در این نوشتار توضیح داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

استعلام اعتبار وکالت نامه

مبایعه‌نامه و وکالتنامه لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند و هرگز بدون مبایعه‌نامه و صرفاً به اعتبار تنظیم وکالتنامه، نباید به انجام معامله اقدام کرد. در معاملات کلان از طریق وکالتنامه ضرورت دارد قبل از انجام معامله، اعتبار وکالتنامه از دفترخانه تنظیم‌کننده سند، به صورت کتبی استعلام شود. برای پیشگیری از سوءاستفاده در آینده، باید دقت شود که وکالتنامه صادره، محدودیت زمانی نداشته باشد. در صورت انجام معامله با وکالت رسمی مانند املاک در رهن بانک‌ها، لازم است در کمترین زمان نسبت به انتقال رسمی ملک اقدام شود. 
چنانچه معامله از طریق تفویض وکالت انجام شود، وکالتنامه اولیه و اصلی که پایه و اساس معامله است، باید به دقت مطالعه شود تا مشخص شود وکیل دارای اختیارات کامل و بلاعزل است.
 در تنظیم سند وکالت بلاعزل از آنجایی که موکل حق اجرای مورد وکالت را از دست نداده و شخصاً نیز قادر به اجرای آن خواهد بود، بنابراین باید به طور صریح در وکالت نامه قید شود که موکل حق دخالت و اجرای آن را از خود سلب و ساقط کرده است.

استعلام وکالت نامه

مراحل استعلام وکالت نامه

در صورت انجام معامله و قبل از شروع اعمال مربوط به انتقال سند در دفترخانه، می‌توانید از طریق وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و از طریق خدمات الکترونیکی این سامانه، اقدام به گرفتن استعلام سند مربوط به مورد معامله خود کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است.

۱. مراجعه به وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس ssaa.ir
۲. انتخاب منوی خدمات الکترونیکی
۳. انتخاب زیر منوی خدمات ثبتی
۴. انتخاب گزینه تصدیق اصالت اسناد دفاتر اسناد رسمی از زیر منوی خدمات ثبتی

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط وکالتنامه خارج از کشور “وکالت نامه خارج از کشور” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …