تقلب برای نرفتن به سربازی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون هرگاه فرد شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه، گواهی پزشکی جعل کند، در دادگاه عمومی مورد محاکمه قرار می‌گیرد.
تقلب برای نرفتن به سربازی

تقلب برای نرفتن به سربازی از جمله جرایمی است که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در واقع تقلب در امور نظام وظیفه و ارکان نظامی که از حساسیت بیشتری نسبت به سایر سازمان‌ها برخوردار است، قانونگذار را بر آن داشته با توجه به حساسیت امر، مقرراتی را در قانون مجازات جرایم نیرو‌های مسلح به این بخش اختصاص دهد. قانونگذار تقلب و دسیسه در امور نظام وظیفه را به صورت جرمی خاص تعریف کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است که در این نوشتار به آن می‌پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تقلب برای نرفتن به سربازی

مجازات و عواقب نرفتن به سربازی

طبق قانون هرگاه فرد شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه، گواهی پزشکی جعل کند، به حبس از ۶ ماه تا یک سال یا به سه تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
همچنین چنانچه طبیب یا پزشکی به واسطه صدور گواهی خلاف واقع موجبات معافیت مشمولی را از خدمت نظام وظیفه فراهم کند، دارای مسئولیت کیفری بوده به حبس از ۶ ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و هر گاه تصدیق‌نامه مزبور به واسطه دریافت مال یا وجهی انجام گرفته، علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه‌گیرنده محکوم می‌شود.
در جرم تقلب برای نرفتن به سربازی برای استفاده‌کنندگان از تصدیق‌نامه‌های خلاف واقع مجازات حبس از ۶ ماه تا سه سال یا جزای نقدی از سه میلیون ریال تا هجده میلیون ریال تعیین کرده است. مرتکبان جرایم مذکور چنانچه برای انجام اعمال فوق مرتکب جرم ارتشا شده باشند به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شوند. دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به این جرایم را دارد دادگاه عمومی است. زیرا اشخاصی که مرتکب چنین جرایمی می‌شوند نظامی محسوب نمی‌شوند. به همین دلیل در دادگاه نظامی مورد محاکمه قرار نمی‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مبحث مرور زمان و لغو مجازات “مرور زمان ؛ مجازات را لغو می کند؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …