درمان های خانگی دندان درد کودکان

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دندان درد در کودکان می‌تواند هم برای کودک و هم برای والدین ناراحت‌کننده باشد. درمان سریع دندان درد برای کاهش درد و جلوگیری از هرگونه عارضه بالقوه مهم است.
درمان دندان درد کودکان

دندان‌ درد کودکان به همان اندازه که برای آن‌ها دردناک است، می‌تواند برای پدر و مادرها هم دردسرساز باشد. دندان درد دائمی کودکان معمولا نشان از مسئله جدی‌تری دارد و نیازمند مراجعه به متخصص است. اغلب این دردها ناشی از خرابی دندان یا بیماری‌های لثه است. درد‌های کوتاه‌مدت نیز ممکن است به دلیل ضربه به دندان، خراش جزئی دهان یا گیر کردن غذا بین دندان‌ها باشد. مشکلات مربوط به سینوس‌ها،‌ گوش و فک هم باعث ایجاد دردی شبیه به دندان‌ درد می‌شود. در این مطلب از دلتا به درمان دندان درد کودکان پرداخته شده است. این درمان‌های خانگی می‌تواند باعث کاهش درد دندان شود؛ اما اگر این درد بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید با پزشک مشورت کنید. با دلتا مگ همراه باشید.

درمان دندان درد کودکان

جست‌وجوی سریع دندانپزشکی به رفع علت اصلی دندان درد و جلوگیری از عوارض بیشتر کمک می‌کند. معاینات منظم دندانپزشکی و اقدامات مناسب بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکان و جلوگیری از دندان درد بسیار مهم است.

مسواک و نخ دندان

به آرامی دو طرف دندان‌های خراب را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا غذاهایی را که بین دندان‌ها گیر کرده خارج کنید. اگر کودک‌تان به‌اندازه‌ای بزرگ شده است که خودش مسواک بزند و نخ دندان بکشد، بگذارید این کار را انجام دهد و شما فقط به کار او نظارت کنید. برای درمان سه سوته دندان درد خود می‌توانید به کلینیک دکتر خدیوی مراجعه کنید.

درمان-دندان-درد-کودکان

غرغره کردن آب نمک

اگر کودک‌تان بتواند آب نمک را در دهانش بچرخاند و بیرون بریزد (قورت ندهد)، این کار می‌تواند باعث کاهش درد و ورم اطراف دندانش شود. حدود نصف قاشق چای‌خوری نمک را درون یک فنجان آب گرم بریزید و هم بزنید تا حل شود. مواظب باشید محلول خیلی داغ نباشد.

مقداری از محلول را به کودک بدهید و از او بخواهید آن را در دهانش بچرخاند (مخصوصا اطراف دندان خراب) و بعد از ۳۰ ثانیه آن را درون سینک تف کند. اگر درد ادامه داشت، هر چند ساعت یک‌بار می‌توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید. این کار برای تسکین و درمان دندان درد کودکان بسیار مفید است. فقط حواس‌تان باشد کودک‌تان به‌جای تف کردن محلول آن را قورت ندهد.

استفاده از کیسه یخ

برای درمان دندان درد کودکان یک کیسه حاوی یخ یا سبزیجات یخ‌زده را درون حوله‌ای بپیچید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کیسه را روی محل درد نگه دارید. توجه کنید بسته به نوع مشکل،‌ ممکن است کیسه یخ باعث شدید شدن درد شود. اگر کودک‌تان اظهار کرد دردش بیشتر شده است، کیسه را کنار بگذارید؛ اما اگر دردش کمتر شد، می‌توانید هر چند ساعت یک‌بار از این روش استفاده کنید. فقط مراقب باشید در فاصله هر بار استعمال، پوست صورتش دوباره گرم شود؛ همچنین یخ را مستقیما روی پوست یا دندان خراب نگذارید.

داروهای بدون نیاز به نسخه

استفاده از دارو ممکن است به‌طور موقت درد را کم و به درمان دندان درد کودکان کمک کند. می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید؛ البته تحت نظر دکتر کودکان. تا زمانی که پزشک تجویز نکرده است، از آسپرین استفاده نکنید. بنزوکائین (بی‌حسی موضعی) را می‌توان مستقیما روی دندان خراب استفاده کرد؛ برای این کار از دستورالعمل درج‌شده روی جعبه کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  این روغن شما را خوشگل و جذاب می‌کند

هشدارها

در این موارد به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید: تب همراه دندان درد، ورم نزدیک دندان خراب، درد بسیار شدید یا وارد شدن ضربه شدید به دهان. اگر دندان درد بیش از ۲۴ ساعت طول کشید یا باز هم تکرار شد، حتما با دندان‌پزشک کودک‌تان مشورت کنید.

راه‌های مکمل برای درمان دندان درد کودکان

راه‌های مکمل برای درمان دندان درد کودکان

در اینجا چند مرحله برای درمان دندان درد در کودکان آورده شده است:

دهان کودک را بشویید: به آرامی دهان کودک را با آب گرم بشویید تا به تمیز کردن ناحیه اطراف دندان آسیب دیده کمک کند. این می‌تواند به بیرون ریختن ذرات یا باقی مانده‌های غذایی که ممکن است باعث تحریک شود کمک کند.

نخ دندان کشیدن: اگر علائم آشکاری از پوسیدگی یا عفونت وجود نداشت، سعی کنید از نخ دندان بین دندان آسیب دیده و دندان‌های مجاور آن استفاده کنید. گاهی اوقات، ذرات غذا گیر کرده بین دندان‌ها می‌تواند باعث ناراحتی و درد دندان شود.

کمپرس سرد: قرار دادن کمپرس سرد روی گونه کودک، خارج از ناحیه دندان دردناک، می‌تواند به کاهش التهاب و بی‌حس کردن ناحیه کمک کند و باعث تسکین موقت شود.

تسکین درد بدون نسخه: برای کودکان بالای یک سن خاص، می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را با پیروی از دستورالعمل‌های دوز مناسب بر اساس سن و وزن کودک تجویز کنید. همیشه قبل از دادن هر دارویی با پزشک اطفال یا دندانپزشک کودک مشورت کنید.

اجتناب از دمای زیاد: کودک را تشویق کنید که از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کند، زیرا دمای شدید می‌تواند حساسیت دندان را بدتر کند.

روغن میخک: روغن میخک دارای خواص ضد درد طبیعی است و می‌تواند به تسکین دندان درد کمک کند. یک تکه پنبه را در روغن میخک آغشته کنید و برای تسکین موقت آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با این حال، از روغن میخک با احتیاط استفاده کنید زیرا می‌تواند لثه‌ها را تحریک کند.

درمان دندان درد کودکان

اجتناب از غذاهای شیرین و اسیدی: کودک را تشویق کنید از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی پرهیز کند زیرا می‌توانند حساسیت دندان را بدتر کرده و باعث ناراحتی شوند.

یادآوری این نکته ضروری است که این روش‌ها تسکین موقتی را فراهم می‌کنند و جایگزینی برای مراقبت‌های حرفه ای دندانپزشکی نیستند. دندان درد در کودکان می‌تواند نشانه مشکلات دندانی باشد که مراقبت حرفه ای نیاز دارد، مانند حفره، پوسیدگی دندان یا عفونت. در هر صورت مشورت با پزشک متخصص را هرگز از یاد نبرید.

پیشنهاد مطالعه: اگر در پی درمان‌های پزشکی در خانه هستید تنفس مصنوعی در خانه با روش‌های ابتدایی را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی ک…