شکایت از شخص در شهر دیگر

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای اقامه دعوا اصولاً در محل اقامت خوانده باید دعوا مطرح بشود. مثلا اگر خوانده مقیم اصفهان است، دادگاه اصفهان صالح به رسیدگی خواهد بود.
شکایت از شخص

اگر شاکی در شهری باشد و متشاکی (شخصی که بر علیه وی شکایت شده) در شهری دیگر سکونت داشته باشد، طرح شکایت باید در دادگاه چه شهری صورت گیرد؟ اگر طرف شکایت، اتهاماتی را در شهرهای مختلف داشته باشد، تکلیف چیست؟ اگر بخواهیم از کسی که در شهر دیگری ساکن است شکایت کنیم آیا باید در محل سکونت او طرح دعوا کنیم‌؟ در این نوشتار به بررسی موضوع نحوه شکایت از شخص که در شهری دیگر اقامت دارد، پرداخته شده است. در ادامه با  مجله دلتا همراه باشید.

شکایت از شخص در شهر دیگر

شکایت از شخص در شهر دیگر

در خصوص موضوع شکایت از خوانده در شهر دیگر باید بیان داشت که در امور حقوقی برای اقامه دعوا اصولاً در محل اقامت خوانده باید طرح دعوا بشود. مثلا اگر خوانده مقیم اصفهان است، دادگاه اصفهان صالح به رسیدگی خواهد بود. البته این مورد در برخی موارد استثنائاتی دارد. اما در امور کیفری مستند به ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری، متهم در دادگاهی محاکمه می‌شود که جرم در حوزه آن واقع شود. اگر شخصی مرتکب چند جرم در حوزه‌‏های قضائی مختلف گردد، رسیدگی در دادگاهی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین جرم در حوزه آن واقع شده باشد. چنانچه جرائم ارتکابی از نظر مجازات مساوی باشد، دادگاهی که مرتکب در حوزه آن دستگیر شود، به همه آنها رسیدگی می‌کند. در صورتی که متهم دستگیر نشده باشد، دادگاهی که ابتداء تعقیب در حوزه آن شروع شده است، صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با تفاوت شکایت کیفری و حقوقی “شکایت کیفری و تفاوت آن با دعوای حقوقی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …