اعلام مفقودی چک به دروغ

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر دارنده چک به دروغ اعلام کند که چک مفقود شده و مانع پرداخت وجه آن شود، این کار جرم است و علیه چنین شخصی که بر خلاف واقع، ادعای مفقودی چک می‌کند می‌توان شکایت کرد.
اعلام مفقودی چک خلاف واقع

اعلام مفقودی چک خلاف واقع و انسداد حساب بانک با توسل به ادعای دروغ مفقودی چک، برابر ماده ۱۴ قانون صدور چک، جرم است. در این نوشتار به بررسی این جرم پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

اعلام مفقودی چک خلاف واقع

ماده ۱۴ قانون صدور چک، این حق را به ذینفع و متعهد چک، داده است که در صورت مفقود شدن چک صادره، به بانک مراجعه و ضمن اعلام کتبی مفقودی چک، دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد و ظرف یک هفته، اقدام به طرح موضوع در دادسرا کند و گواهی طرح شکایت خود در دادسرا را به بانک ارائه دهد تا بانک از پرداخت وجه آن چک خودداری کند.
اما اگر ذینفع و متعهد پرداخت وجه چک، اقدام به سوءاستفاده از این امکان قانونی کند و به صورت متقلبانه و به دروغ اعلام کند که چک مفقود شده و مانع پرداخت وجه آن شود، این کار جرم است و علیه چنین شخصی که بر خلاف واقع، ادعای مفقودی چک می‌کند می‌توان شکایت کرد.

اعلام مفقودی چک

اثبات ادعای دروغ مفقودی چک

نشانه‌ها و دلایل زیر می‌تواند به اثبات خلاف واقع بودن مفقودی چک، کمک کند.
۱. وجود چک‌های صادره نزد دارنده‌ چک، خود بهترین نشانه برای مفقود نبودن آنهاست.
۲. تصویر گواهی عدم پرداخت صادره از بانک مربوطه که نشان می‌دهد در مورد چک، اعلام مفقودی شده و علت نقد نشدن آن، ادعای دروغ مفقودی چک است.
۳. تصویر نامه‌ یا شکواییه اعلام مفقودی چک که توسط صادرکننده چک، به بانک یا به دادسرا ارائه شده و ثابت می‌کند که صادرکننده چک، اعلام مفقودی کرده است. این مدارک، را از طریق تقدیم درخواست به قاضی پرونده می‌توانید بدست آورید.
۴. شهادت افرادی که شاهد صدور چک و تحویل آن به شما بوده‌اند نیز می‌تواند دلیلی خوبی باشد.

۵. اقرار صادر کننده چک، مبنی بر اعلام مفقودی برخلاف واقع نزد قاضی پرونده هم‌ می‌تواند مورد استناد قرار گیرد.
۶. می‌توانید برای جلوگیری از این شگرد، به ویژه در مورد چک‌های با مبلغ زیاد، در هنگام دریافت چک از افراد، طی یک نوشته ساده از آنها بخواهید تا تایید کنند که چک تحویل شده به شما مفقودی نیست و تایید کنند که چک تحویلی، طی فرایند صحیحی صادر و بدون هیچگونه اشکال و ادعایی، به شما منتقل شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با چگونگی پیشگیری از جعل امضا چک “چگونه از جعل امضا چک جلوگیری کنیم؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …