ضوابط حقوقی حاکم بر بیمه عمر

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که فرد می‌خواهد برای میزان مبلغ و زمان پوشش بیمه عمر خود تصمیم گیری کند، باید به موارد گوناگونی اعم از بدهی‌هایی که باید بازپرداخت شوند و همچنین مبلغی که همسر و فرزندان وی برای زندگی پس از او نیاز دارند توجه کند.
بیمه عمر

بیمه عمر یکی از طرح‌های بیمه است که برای استفاده شهروندان معین شده است. در این بیمه، متقاضی باید مبلغ معینی را به عنوان حق بیمه پرداخت کند تا به تشکیل سرمایه خود کمک کرده باشد و همچنین از خدمات پوشش‌های بیمه عمر خود بهره‌مند شود. افراد می‌توانند حق بیمه در زمان‌بندی‌های مختلف یک ماهه، سه ماهه و یا سالانه پرداخت کنند. از آنجایی که خدمات بیمه مزبور در طرح‌های مختلفی ارائه می‌شود، با مجله دلتا همراه باشید تا نسبت به شناخت موثر و گرفتن تصمیم بهتر برای خرید بیمه عمر مورد نظر خود اقدام کنید.

بیمه عمر

در این بیمه، مبلغ بیمه زمانی به بیمه‌گذار تعلق می‌گیرد که پیش از زمان تعیین شده، فوت او تأیید شود. اکثر بیمه‌نامه‌ها زمانی بین ۱۰ الی ۲۵ سال دارند که توسط متقاضی زمان دقیق و معین این بیمه‌نامه تعیین شود. چنانچه فرد در طول دوره‌ تعیین شده فوت کند، شرکت بیمه، مبلغ مورد توافق اولیه را که به آن، پوشش یا مستمری می‌گویند پرداخت می‌کند. باید توجه داشت که بعضی از این بیمه‌ها در شرایطی که فرد به یک بیماری خاص مبتلا شود یا به عبارتی در آستانه فوت قرار گرفته باشد، مبلغ مورد توافق را پرداخت می‌کنند.

مبلغ مورد نیاز برای بیمه عمر

زمانی که فرد می‌خواهد برای میزان مبلغ و زمان پوشش بیمه عمر خود تصمیم گیری کند، باید به موارد گوناگونی اعم از بدهی‌هایی که باید بازپرداخت شوند و همچنین مبلغی که همسر و فرزندان وی برای زندگی پس از او نیاز دارند توجه کند. از موارد لازم به ذکر در بیمه عمر، دقت کردن به رابطه سن متقاضی و میزان حق بیمه است. هر چه سن وی بیشتر شود مجبور به پرداخت حق بیمه بیشتری برای خرید بیمه خود خواهد شد.

میزان مبلغ بیمه عمر

بیمه عمر اشتراکی یا انفرادی

به دلیل اختلاف قیمت و ارزان‌تر بودن بیمه عمر مشترک نسبت به انفرادی، بسیاری از زوج‌ها به سمت این طرح کشانده می‌شوند اما باید به این مسئله توجه داشت که در زمان مرگ نخستین نفر از زوج‌ها، مبلغ بیمه پرداخت می‌شود و نفر دوم بدون پوشش بیمه باقی می‌ماند و پس از آن با احتمال اینکه زوج دوم سن بالایی خواهد داشت، حق بیمه نیز برای خرید دوباره او بسیار بالا رفته است.

انواع دیگری از بیمه عمر

در کنار بیمه عمر، انواع دیگری از بیمه عمر نیز وجود دارد که حمایت مالی مورد نیاز برای افراد تحت تکفل فرد متقاضی را فراهم می‌کند.

۱. بیمه اشخاص بالای ۵۰ سال

این بیمه مختص اشخاص بالای ۵۰ سال است و محدوده سنی آن برای شرکت‌های مختلف بیمه تا ۷۵ سال و یا در برخی موارد حداکثر تا ۸۰ سال است. این طرح ارتباطی با مشکلات پزشکی ندارد و فقط سن فرد ملاک است.

۲. بیمه تمام عمر

در این نوع بیمه‌‌نامه، تاریخ پایانی وجود ندارد و متقاضی باید تا زمان مرگ به پرداخت حق بیمه ادامه دهد و در زمان مرگ، مبلغ بیمه به افراد تحت تکفل وی پرداخت می‌شود.

بیمه

۳. پوشش بیمه برای بیماری لاعلاج
در بیمه‌ بیماری‌های سخت، مبلغی مقطوع که معاف از مالیات است در صورتی به فرد پرداخت می‌شود که تشخیص داده شود وی مبتلا به بیماری سختی مانند سرطان، سکته‌ مغزی یا حمله‌ قلبی و … شده‌ است. بنابراین بیمه‌گذار می‌تواند با مبلغ پرداختی هر کاری اعم از بازپرداخت وام‌ها یا هزینه‌های معالجه خود در بیمارستان خصوصی یا عمومی استفاده کند.

۴. بیمه مستمری خانواده

اکثر خانواده‌ها داشتن یک درآمد منظم ماهانه را پس از مرگ سرپرست خانوار ترجیح می‌دهند. در این مواقع باید از بیمه مستمری خانوار استفاده کرد.
۵. حق بیمه تضمین شده
تضمین شدن حق بیمه به معنای این است که در طول دوره تغییری در آن اعمال نشود و شرکت بیمه باید این امر را در زمان خرید بیمه به بیمه‌گذار اطمینان دهد.

پیشنهاد مطالعه : برای اشنایی بیشتر با قوانین بیمه مهریه “بیمه مهریه ؛ آیا می‌توان مهریه را بیمه کرد؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …