گم شدن شناسنامه المثنی

۰
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دریافت کنندگان شناسنامه مجدد، مکلفند در صورت پیدا شدن شناسنامه قبلی، ظرف 10 روز نسبت به ارائه شناسنامه به اداره ثبت احوال اقدام کنند.
شناسنامه المثنی

وقتی شناسنامه المثنی به هر دلیلی مفقود می‌شود علاوه بر نگرانی از دست دادن آن، خستگی انجام اقدامات اداری مربوط به صدور مجدد آن نیز به فرد اضافه می‌شود. خوشبختانه امروزه خدماتی مانند صدور شناسنامه و کارت شناسایی ملی اولیه و المثنی، عکس‌دار کردن شناسنامه، تغییر نام و نام خانوادگی و تعویض شناسنامه از اداره ثبت احوال سلب شده و به دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار شده که این اقدام نیز زمان پاسخگویی و انتظار مراجعه کنندگان را به حداقل رسانده است. بنابراین صدور شناسنامه المثنی در دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که در صورت گم شدن شناسنامه المثنی، تکلیف چیست و چه اقداماتی باید انجام شود؟ در مجله دلتا به این پرسش پاسخ داده شده است.

گم شدن شناسنامه المثنی

مطابق دستورالعمل صدور شناسنامه المثنی؛ در صورت گم شدن شناسنامه المثنی، اشخاصی که به ۱۸ سالگی رسیده‌‌اند، می‌توانند شخصاً برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند. در مورد افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند یا محجور هستند، پدر یا جد پدری، مادر یا سرپرست قانونی(قیم) برای صدور شناسنامه المثنی اقدام می‌کند. همچنین، افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند اما دارای حکم رشد از دادگاه هستند، می‌توانند شخصاً برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند.

شناسنامه

مدت زمان صدور شناسنامه‌ المثنی

• صدور شناسنامه المثنی برای نخستین بار، یک ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال
• برای بار دوم سه ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال
• بار سوم فقط با دستور مدیر کل ثبت احوال استان و پس از ۶ ماه امکان پذیر است.

مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی

۱. تکمیل متن و پشت‌نویسی استشهادیه محلی فقدان شناسنامه
۲. دو قطعه عکس جدید ۴ × ۳ و تمام رخ برای افراد بالای ۱۵ سال
۳. ارائه تصویر شناسنامه صاحب سند، شناسنامه همسر و فرزندان، صفحه دوم و سوم سند ازدواج برای افراد متأهل
۴. تصویر مدرک عکس‌دار معتبر مانند کارت شناسایی ملی، گذرنامه، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، گواهی تحصیلی و … که توسط مأمور ثبت احوال محل دریافت درخواست، برابر اصل شده باشد.
۵. در صورت عدم امکان ارائه مدرک عکس‌دار معتبر، تایید عکس از طریق نیروی انتظامی یا شورای اسلامی یا کارمند رسمی دولت طبق رویه جاری انجام خواهد شد.
۶. رسید بانکی دایر بر پرداخت هزینه
در صورتی که فرد برای بار سوم تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند علاوه بر مدارک یاد شده، باید گواهی عدم سوءپیشینه خود را نیز به اداره ثبت احوال ارائه کند.

گم شدن شناسنامه به دلیل حوادث غیر مترقبه

در مواردی که گم شدن شناسنامه به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و … باشد، تهیه استشهاد محلی ضرورتی ندارد.

دریافت شناسنامه المثنی

گم شدن شناسنامه در ادارات دولتی

چنانچه شناسنامه فرد در یکی از ادارات و نهادهای دولتی گم شده باشد، با اعلام آن مرجع و دستور مدیر کل استان، شناسنامه صادر و اقدام قانونی در خصوص فرد مفقود کننده شناسنامه انجام خواهد شد.

اگر شناسنامه قبلی پیدا شود تکلیف چیست؟

دریافت کنندگان شناسنامه مجدد، مکلفند در صورت پیدا شدن شناسنامه قبلی، ظرف ۱۰ روز نسبت به ارائه شناسنامه به اداره ثبت احوال اقدام کنند. در صورتیکه از صدور شناسنامه مجدد کمتر از یک‌ سال گذشته باشد، پس از بررسی‌های لازم و دستور رئیس اداره، شناسنامه مجدد باطل و شناسنامه قبلی به متقاضی مسترد می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مراحل حذف نام همسر از شناسنامه “حذف نام همسر از شناسنامه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …