باورهای غلط درباره کرونا

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کدام اخباری که درباره کرونا می‌شنویم واقعیت و کدام شایعه یا نادرست است؟ تعدادی از باورهای غلط درباره کووید-19 را در ادامه بخوانید.
باورهای غلط درباره کرونا
کروناویروس جدید، ویروس ناشناخته‌ و تازه جهش یافته‌ای است و به همین سبب  در ماه‌های اخیر اطلاعات گمراه کننده‌ای درباره آن ارائه شده است؛ اطلاعاتی که پس از مدتی، درست عکس آن‌ها به مردم دنیا توصیه می‌شود. در این مطلب مجله دلتا نگاهی داریم به تعدادی از باورهای غلط درباره کرونا که بعد از مدتی معلوم شد عکس این اطلاعات درست است. با ما همراه باشید.
عوارض کرونا

۱- با تغییر فصل از بین می رود

از بین رفتن این ویروس با تغییر فصل و آغاز فصل گرما، یکی از باورهای غلط درباره کرونا و از امیدواری‌های جدی جامعه جهانی در ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین بود؛ اما رفته‌رفته با شیوع این ویروس به نیمکره جنوبی (که در فصل تابستان قرار داشت) و اپیدمی آن در کشورهای نیمکره جنوبی این فرضیه خدشه برداشت و تحقیقات بیشتر روی ویروس کرونا نشان داد عملکرد و بیماری‌زایی این ویروس به احتمال قریب به یقین با تغییر فصل کاهش نمی‌یابد.

علائم کرونا

۲- کرونا ویروس جدید خطرناک تر از آنفلوآنزای H۱N۱ نیست

مقامات پکن و سازمان بهداشت جهانی و حتی مقامات بهداشتی بسیاری از کشورهای تازه درگیر (از جمله ایران)، مدام تکرار می‌کردند که بیماری کووید -۱۹ خطرناک‌تر و کشنده‌تر از بیماری آنفولانزای فصلی H۱N۱ نیست؛ اما هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیماری کووید -۱۹ دست کم ۱۰ برابر کشنده‌تر از آنفولانزا است.

۳- حیوانات کرونا نمی‌گیرند

یکی دیگر از باورهای غلط درباره کرونا که در ابتدای شیوع ویروس کرونا رواج داشت، نسبت حیوانات اهلی (خانگی) و وحشی با این ویروس بود. در ابتدا باور عمومی بر این بود که حیوانات خانگی یا حتی غیر خانگی این ویروس را نمی‌گیرند؛ اما ابتلای ۲ سگ خانگی به این ویروس در هنگ‌کنگ و سپس ابتلای ببرهای باغ وحش نیویورک و چند حیوان دیگر (از جمله گربه) به این ویروس نشان داد این گزاره باطلی است و کسانی که حیوانات خانگی دارند باید مراقب باشند.

کرونا و حیوانات

۴- کودکان و نوجوانان مبتلا نمی شوند

عدم ابتلای کودکان و نوجوانان به این ویروس نیز یکی دیگر از باورهای غلط درباره کرونا بود. ابتدا تصور می‌شد کودکان و نوجوانان این ویروس را نمی‌گیرند؛ اما رفته‌رفته خلاف این تصور روشن شد و حتی چند نوجوان در دنیا به دلیل ابتلا به این ویروس جان باختند. یافته‌های بیشتر نشان داد اتفاقا نسبت کودکان و نوجوانان با این ویروس می‌تواند نسبت خطرناک‌تری باشد؛ چرا که کودکان می‌توانند در حکم ناقلان بدون علامت، این ویروس را به سالمندان انتقال داده و برای آن‌ها خطرات مهلکی خلق کنند.

باورهای غلط کروناویروس جدید

۵- رعایت فاصله از ۱ متر تا ۸ متر

درباره رعایت فاصله احتیاطی با دیگران نیز از ابتدای شیوع کرونا اطلاعات متناقض و گاه گمراه کننده‌ای منتتشر شده است. نکته این که هرچه پاندمی شیوع ویروس کرونا گسترده‌تر می‌شود و تحقیقات بیش‌تری درباره این ویروس انجام می‌شود، توصیه‌های نهادهای بهداشتی دنیا فاصله احتیاطی را بیش‌تر و بیش‌تر می‌کند تا جایی که اخیرا اعلام شد شواهدی هست که ویروس تا فاصله بیش از ۴ متر از فرد آلوده سرایت کرده و یا این نکته که قطرات تنفسی فرد بیمار در صورتی که او بدون دستمال و در فضای آزاد عطسه کند، می‌تواند در شعاعی ۸ متری در اطراف فرد بیمار، روی سطوح مختلف بنشیند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با تفاوت‌های علائم کرونا و آلرژی فصلی، “کرونا و آلرژی فصلی” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…