۶ نکته مهم درباره استفاده از ضد آفتاب

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای دور ماندن از اشعه مضر آفتاب، استفاده از ضد آفتاب در هر فصلی از سال ضروری است. در این مطلب نکاتی مهم را درباره استفاده از ضد آفتاب با شما در میان می‌گذاریم.
استفاده از ضد آفتاب

آیا می‌دانید بهترین کرم ضد آفتاب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ اگر SPF بالا تنها ملاک شما برای خرید و استفاده از ضد آفتاب است، پس لازم است نکاتی را در مورد ضد آفتاب‌ها به شما بگوییم که احتمالا تا به حال چیزی در مورد آن‌ها نشنیده‌اید. با این مطلب مجله دلتا با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات استفاده از ضد آفتاب را با شما در میان بگذاریم.

کرم ضد آفتاب

۱. همه کرم‌های ضد آفتاب، محافظ پوست نیستند

بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب تنها از پوست شما در برابر اشعه‌های UVB آفتاب محافظت می‌کنند و اشعه‌های خطرناک UVA هنوز همان‌جا است. برای آن که تفاوت بین UVA و UVB را به صورت دقیق متوجه شوید، نکات زیر را بخوانید:

  • اشعه‌های UVB خورشید موجب آسیب به لایه‌ی رویی پوست و آفتاب سوختگی می‌شود.
  • اشعه‌های UVA باعث به وجود آمدن چین و چروک‌ها، پیری زودرس و آسیب رسیدن به DNA پوست می‌شوند.
  • طبق بررسی‌های صورت گرفته آنچه در نهایت موجب بیماری‌های پوستی و به ویژه سرطان پوست می‌شود، اشعه‌های UVA است.

مراقبت از پوست

کدام ضد آفتاب را بخریم؟

هنگام خرید و استفاده از ضد آفتاب دنبال کلمه‌های Broad Spectrum (طیف وسیع) روی بسته‌بندی یا بدنه ضد آفتاب بگردید. این عبارات نشان‌دهنده آن است که کرم شما می‌تواند از پوست در برابر هر دو اشعه محافظت کند. بهترین ضد آفتاب‌ها این ویژگی را دارند.

۲. یک نخود از کرم ضد آفتاب فایده‌ای ندارد

بیشتر مردم جهان، یک چهارم میزان مورد نیاز از کرم ضد آفتاب را استفاده می‌کنند، حتی بهترین ضد آفتاب‌ها هم اگر کم مصرف شوند، بی‌فایده خواهند بود. حدود ۳۰ گرم ضد آفتاب برای آن که دست‌ها، پاها، گردن و صورت یک بزرگسال متوسط، کاملا پوشانده شود، کافی است.

نکته: کرم ضد آفتاب شما ممکن است به دلیل تعریق بدن بعد از مدتی پاک شود، پس اگر به صورت مداوم در آفتاب ایستاده‌اید، ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید.

سلامت پوست

۳. SPF 30 دوبرابر SPF 15 نیست

SPF مخفف Sun Protection Factor است، به معنای “میزان محافظت از نور خورشید”. این اصطلاح میزان محافظت کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های سوزاننده نور خورشید را نشان می‌دهد. برای این که به درک دقیق‌تری برسید لازم است نکات زیر را بدانید:

  • SPF 15 می‌تواند جلوی ۹۳ درصد اشعه‌های مضر آفتاب را بگیرد.
  • SPF 30 از برخورد ۹۷ درصد اشعه‌های UVB با پوست جلوگیری می‌کند.
  • SPF 50 جلوی برخورد ۹۸ درصد اشعه‌های UVB با پوست را می‌گیرد.
  • بررسی‌های سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ‌گونه ارزشی را برای SPF بالاتر از ۵۰ قائل نشده است.

روتین مراقبت از پوست

کدام ضد آفتاب را بخریم؟

SPF 30 معمولا برای یک کرم ضد آفتاب مناسب انواع پوست، کافی است. در کنار SPF به محافظت کرم از پوست دربرابر اشعه‌های UVA هم توجه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست، “مراقبت از پوست صورت پس از ۳۰ سالگی” را مطالعه کنید.

۴. زمان خروج از خانه تازه یادتان نیفتد ضد آفتاب بزنید

درست قبل از خروج از خانه وقت خوبی برای استفاده از ضد آفتاب نیست. این کارتان تا حد زیادی بی‌فایده است. ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا کرم ضد آفتاب به خوبی جذب پوست شود. پس نیم ساعت پیش از آن که از خانه بیرون بروید، از ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست

۵. بهترین کرم ضد آفتاب هم در مقابل آب مقاوم نیست

دیگر هیچ کرم ضد آفتابی در آمریکا مجاز به استفاده از لیبل “ضد آب” نیست. در واقع یک کرم ضد آب، کرمی است که بتواند دربرابر شنا یا عرق کردن حدود ۴۰ تا ۸۰ دقیقه روی پوست، مقاومت کند. حتی اگر فکر می‌کنید یک “کرم ضد آفتاب ضد آب” خریده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم، اگر صورتتان خیس شد، یک بار دیگر کرم را تکرار کنید.

ضد آفتاب کودکان

۶. استفاده از کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین D

بدن به کمی نور خورشید برای تولید ویتامین D نیاز دارد. آیا لازم است نگران این باشیم که استفاده از ضد آفتاب ممکن است باعث کمبود ویتامین D شود؟ بررسی‌ها نشان داده است که اگرچه کرم ضد آفتاب در نهایت باعث جذب کمتر ویتامین D از طریق پوست می‌شود، اما این کاهش جذب به میزانی نیست که شما را نگران کند. از طرف دیگر متخصصان پوست به شما توصیه می‌کنند که برای جذب ویتامین D خود را در معرض تابش شدید نور خورشید قرار ندهید. به جای آن تغدیه خود را به گونه‌ای تغییر دهید که مواد غذایی سرشار از ویتامین D را شامل شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با علائم کمبود ویتامین دی، “علائم کمبود ویتامین D در بدن” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • صدف فرزانه

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۵:۴۳ ب٫ظ

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…