خرید خانه،رهن و اجاره آپارتمان و بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

جهش قیمت خانه در بازار مسکن تهران خبری است از روزنامه همشهری که بررسی مطبوعات امروز را با این خبر آغاز می کنیم .

جهش قیمت خانه در اردیبهشت ‌ماه با ۸درصد، رکورد بالاترین رشد قیمت خود را طی شش سال اخیر شکست و در این میان برخی مشاوران املاک به عنوان عامل گرانی و جهش قیمت خانه عمل کردند.

جهش قیمت خانه

 قیمت مسکن شهر تهران با دو آمار متفاوت در اردیبهشت‌ ماه بالاترین میانگین رشد ماهانه را در شش سال اخیر تجربه کرد. بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، جهش قیمت خانه شهر تهران در اردیبهشت ماه ۹۷ نسبت به فروردین ‌ماه ،۱۲ درصد بوده و این در حالی است که آمار بانک مرکزی حکایت از افزایش ۸.۱ درصدی دارد. با این حال بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز این جهش قیمت مسکن طی شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

روزنامه عصر اقتصاد اما از رشد نامتعارف قیمت مسکن  خبر می دهد. این روزنامه می نویسد:

نرخ تورم در ماه های فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۹.۲ درصد و ۹.۱ درصد بود اما بازار مسکن رشد قیمت جهشی را در این دو ماه ابتدایی سال پشت سر گذاشت. این آمار نشان می دهد که ظرف ۲ ماه قیمت مسکن در شهر تهران به عنوان دماسنج تحولات صنعت ساخت و ساز کشور به طور متوسط رشد ۳۲ درصدی را تجربه کرده در حالی که نرخ تورم در ماه های یاد شده زیر ۱۰ درصد بوده است.

در این ارتباط، «فرشید پورحاجت» دبیر کانون انبوه سازان اظهار داشت:«اگر دولت ها بتوانند نرخ تورم سالانه را کنترل کنند، نباید شاهد رشد قیمت های نامتعارف مسکن در بازار باشیم.وی یکی از مولفه های موثر بر میزان تولید مسکن در کشور را افزایش نرخ تورم برشمرد و با اشاره به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر در شهر تهران اظهار داشت:« افزایش نامتعارف قیمت مسکن بر میزان عرضه آن نیز تاثیرگذار است و در مجموع ثبات بازار مسکن را به هم می زند».

در روزنامه دنیای اقتصاد خبری با عنوان «توهم قیمتی در بازارآپارتمان‌های نوساز» چاپ شده است. در دنیای اقتصاد می خوانیم«در چند روز اخیر عرضه آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز در بازار آغاز شده و مالکان وارد بازار مسکن شده‌اند، اما قیمت‌های پیشنهادی آنها به حدی پرت و دور از انتظار است که بعید به نظر می‌رسد معاملاتی با این سطح قیمت انجام شود.

رهن آپارتمان با موقعیت اداری

با افزایش بیش از ۳۳ درصدی میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به سال گذشته و وقوع یک تشنج قیمتی در بازار معاملات، انتظار افزایش قیمت در بازار مسکن نه فقط پایان نگرفته بلکه بیشتر شده است. با وجود اینکه روند افزایش پرشیب قیمت مسکن می‌تواند در ماه‌های اخیر به‌عنوان عامل ضد رونق در بازار عمل کرده و به انصراف متقاضیان و حتی وقوع رکود تورمی در بخش مسکن منجر شود، اما عده زیادی از سازنده‌ها و مالکان پس از چند ماه پیاپی افزایش قیمت محسوس مسکن، همچنان در پی کسب سود بیشتر از فروش واحدهای خود هستند و به همین سبب قیمت‌های پیشنهادی را هفته به هفته تغییر می‌دهند.

و در نهایت با مطلب روزنامه ایران مبنی بر اینکه  نمی توان برای قیمت مسکن و اجاره بها سقف گذاشت  ، برسی مطبوعات امروز را به پایان می بریم .

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تعیین سقف برای اجاره بها و قیمت مسکن را اقدامی ناکارآمد دانست. به‌گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی گفت: تجربه دنیا نشان داده است که تعیین قیمت، بخصوص برای مسکن که کالایی ناهمگن، غیرقابل جابه‌جایی و منحصر به فرد است، نه مقدور است و نه خاصیتی دارد.

در پایان بررسی مطبوعات امروز با خبر تکان دوباره بازار مسکن در تهران که روزنامه همشهری آنرا منتشر کرده است ، جهش قیمت خانه طی ماه های پیش رو دور از انتظار نیست .

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…