کرمان؛ عمارت فتح آباد

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باغ و عمارت فتح آباد از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی کرمان است که شباهت بسیاری به تاج محل هند دارد.
باغ و عمارت فتح آباد
باغ و عمارت فتح‌ آباد کرمان، مربوط به دوره قاجار است و در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان و در شهر اختیارآباد قرار دارد. این باغ از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. زمان احداث این باغ به حدود سال‌ ۱۲۵۵ می‌رسد و از آنجا که ۴۰ سال قبل از باغ شاهزاده ماهان ساخته شده، الگویی می‌شود برای ساخت باغ شاهزاده، تا آنها که به کرمان می‌آیند، از دیدن دو باغ سرسبز در جایی که تا چشم کار می‌کند رنگ خاکستری حاکم است به وجد آیند. مجله دلتا را با معرفی باغ و عمارت سفیدرنگ فتح آباد دنبال کنید.

وسعت باغ فتح آباد به ۱۳ هکتار و زیربنای ساختمان آن به ۱۵۰۰ متر می‌رسد. این بنا با سبک اروپایی_ایرانی خود با زمین‌های کشاورزی و باغ‌های گوناگونی احاطه شده است، به گونه‌ای که وقتی وارد عمارت فتح آباد می‌شوید زیبایی آن شما را متاثر خواهد کرد. حوض بزرگی که در ابتدای ورود خود به این باغ خواهید دید و انعکاس بنای ساختمان روی آب حوض، قاب‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی ایجاد کرده است.

عمارت فتح آباد

ساختمان اصلی این باغ در انتهای شمالی باغ قرار گرفته و دارای دو طبقه اصلی است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق‌های سه دری و پنج دری در میان مجموعه جلوه بی‌نظیری را به وجود آورده است. مصالح به کار رفته در این ساختمان، همه از خشت خام و ملات گل بوده و  روی آن لایه‌ای از گج پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز گچ‌بری‌های بسیار زیبایی دارد. اتاق‌های عمارت تاریخی فتح آباد به سبک اتاق‌های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف‌ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در گذشته حاکم کرمان در آن اقامت داشته است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگاره‌های بسیار ارزنده‌ای وجود دارد. علاوه بر نقاشی تزئینات آب طلا هم در آن ها به کار رفته که برخی از آن‌ها به سرقت برده شده و البته هنوز تعدادی از این دیوارنگاره‌ها باقی مانده است. درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه‌ روی نقاشی‌ها بسته است.

خوب است بدانید که باغ فتح‌آباد بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی کشور بوده و تنوع گیاهی آن بی‌نظیر است.

پیشنهاد مطالعه : درباره “عمارت بادگیر کاخ گلستان، یادگار قاجار”  در مجله دلتا بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۱۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۱۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…