راهنمای تمیز کردن یخچال

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظافت یخچال و فریزر، کاری بسیار مهم و حساس است؛ چرا که یخچال میزبان مواد غذایی است و باید همیشه تمیز باشد.

خانه‌ای با لوازم تمیز، بیش از یک خانه مجلل و شیک ولی نامنظم، خوشایند و جذاب است. تمیزی علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، در حفظ سلامت محیط خانه و خانواده نیز بسیار موثر است. یکی از لوازم خانگی که نظافتش بسیار اهمیت دارد، یخچال فریزر است. یک یخچال تمیز غذا را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد. در ضمن به دلیل رطوبت موجود در یخچال فریزر، انتقال آلودگی به آسانی صورت می‌گیرد؛ بنابراین احتیاط و مراقبت زیادی باید انجام شود. یک یخچال تمیز نه تنها ظاهر و بوی بهتری دارد، بلکه دارای کارایی بهتری است و می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند. در این مطلب دلتامگ شما را با نحوه تمیز کردن یخچال آشنا می‌کنیم.

ترفندهای نظافت آشپزخانه

نظافت یخچال، حداقل سالی دوبار

پیش از هر چیز به شما پیشنهاد می‌کنیم یخچال فریزر خود را فصلی یک بار از بالا تا پایین تمیز کنید و اگر این کار برایتان مقدور نیست، حداقل سالی دو بار آن را انجام دهید. برای شروع یخچال را از برق بکشید. با وجود این که قفسه‌ها و کشوهای پلاستیکی که هنوز سرد هستند را می‌توان با آب گرم و مایع ظرفشویی یا شوینده‌های دیگر شست؛ اما قسمت‌های سرامیکی و شیشه‌ای، بدون اینکه دمای آنها با محیط بیرون از یخچال یکسان شود، احتمال ترک برداشتن دارند.

تمیز کردن یخچال با جوش شیرین

قفسه‌ها و کشوهای خالی را بیرون آورید و کنار بگذارید. از بالا تا پایین داخل یخچال را با محلولی از ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک‌چهارم پیمانه آب گرم، پاک کنید. این محلول هیچ رایحه‌ای از خود به جا نمی‌گذارد. بسیاری از افراد که از مایع‌های ظرفشویی برای این کار استفاده می‌کنند، رایحه آن‌ها را برای لوازم آشپزخانه خود نمی‌پسندند. ضمن این که تمیزکنندگی مایع‌های ظرفشویی به اندازه جوش شیرین نیست.

سپس با محلول جوش شیرین و آب، قفسه‌ها و کشوها را بشویید و خشک کنید. چون قفسه‌ها و کشوهای حجیم هنگام تمیز کردن یخچال با خیس شدن لغزنده می‌شوند، برای شست‌وشوی آن‌ها از دستکش ظرفشویی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش کاشت گل سنبل برای عید در خانه

شستن یخچال

تمیز کردن دریخچال و لاستیک آن

تمیز کردن در یخچال و لاستیک دور آن را که چرک‌ها و خرده غذاها در آن گیر کرده‌اند فراموش نکنید. برای تمیز کردن لاستیک در یخچال از یک پارچه میکروفایبر استفاده کنید. سپس با یک مسواک کهنه، گوشه‌ها و درزها را تمیز کنید.

اگر لکه بزرگ و کثیفی چندانی روی درب یخچال نیست، می‌توانید از یک دستمال مرطوب شده با آب گرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید. در نهایت اگر در یخچال خیلی کثیف و لکه‌دار بود، ترکیب آب گرم و مقدار کمی مایع ظرفشویی یا آب گرم و جوش شیرین می‌تواند لکه‌های روی بدنه‌ یخچال را از بین ببرد. توصیه می‌شود بعد از تمیز کردن در یخچال، بدنه آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید تا لک نشود.

از بین بردن لکه های روی یخچال

تمیز کردن بدنه یخچال

در آخرین مرحله از تمیز کردن یخچال باید بدنه یخچال فریزر را از بالا تا پایین تمیز کنید. بدنه یخچال را با پارچه نرم و کمی مایع ظرفشویی و آب یا مخلوطی از جوش شیرین و آب تمیز کنید. برای سطوح استیل ضدزنگ نیز چند قطره روغن بچه روی یک پارچه میکروفایبر تمیز بریزید و در جهت رگه‌های سطح بمالید.

تمیز کردن یخچال استیل

از بین بردن بوی بد یخچال

برای این که یخچالتان را همیشه خوش‌بو نگه دارید، مقدار کمی دانه قهوه در بشقاب بریزید و در طول شب در یخچال قرار دهید. دانه‌های قهوه بوی بد را جذب می‌کند. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که یک پاکت باز جوش شیرین را درون یخچال فریزر قرار دهید. روی پاکت تاریخ بزنید و به منظور اثربخشی بیشتر هر ۳۰ روز یک بار آن را با یک پاکت تازه تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

نحوه ست کردن طلا با لباس

ست کردن طلا با لباس شاید در نگاه اول بی‌اهمیت باشد؛ اما دراین‌رابطه باید بگوییم که نحوه ست…