افزایش نرخ ارز ، قیمت خانه را گران می کند؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

افزایش نرخ ارز، باعث بالا رفتن قیمت خانه و آپارتمان خواهد شد. با توجه به این که پارسال فقط در ۵درصد از شهرهای کشور( بدون محاسبه تهران) با افزایش قیمت مسکن روبه رو بوده‌ایم ، افزایش قیمت خانه و آپارتمان پس ازافزایش نرخ ارز  دور از انتظار نیست.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین «محمد حسین ادیب» اقتصاددان، در یادداشتی با اعلام این مطلب می نویسد:«هم اکنون در مقایسه با خرداد ماه پارسال،نرخ دلار ۶۵ درصد افزایش داشته است.به عبارت دیگر، در بازار جهانی در همین لحظه۱۰۳ دلار معادل ٩۴ دلارسال ۹۶ قدرت خرید دارد. بنابر این ،افزایش نرخ ارز(دلار) نیز دراین ساعت تا ۱۰ در صد کاهش یافته است.

نرخ ارز

در مجموع، افزایش نرخ ارز در مقایسه با پارسال با در نظر گرفتن کاهش ۱۰درصدی ارزش دلار در بازار جهانی، در ایران ۷۵درصد بیشتر بوده است. پارسال در این نقطه، مسکن در ایران ۴٠درصدحباب داشت یعنی مسکن دچار «گران نمایی» شده بود و قیمت مسکن می بایست به قیمت دلار کاهش می‌یافت.

در این باره بیشتر بخوانید:

تاثیر دلار بر قیمت مسکن در سال ۹۷

 هم اکنون اما، خانه وآپارتمان به قیمت های ثابت پارسال، به دلار۶۵ درصد و به فرانک سوئیس ٧۵ درصد ارزان شده است. مسکن حباب ۷۵درصدی نداشت و بنابراین براساس داده های یادشده ، قیمت مسکن در کشور افزایش می‌یابد.

این اقتصاددان در ادامه یادداشتش، می افزاید:پارسال ۵ درصد شهر های کشور به غیر ازتهران، قیمت خانه و آپارتمان افزایش یافت. در نتیجه افزایش قیمت مسکن درکشور منطقی است.

در این باره بیشتر بخوانید:

بهترین قیمت خرید آپارتمان در تهران چقدر است ؟

درحالی که قیمت مسکن درتهران پارسال ٢٩ درصد افزایش یافت اما درشهرهایی مانند اصفهان، افزایش قیمت روی نداد بنابر این  افزایش قیمت مسکن درشهر هایی مانند اصفهان توجیه اقتصادی دارد.

به رغم اینکه درایران با وجود ۷ میلیون و ۲۷۰ هزارواحد مسکونی فقط در ١١ درصد مناطق، مسکن کم است ، مناطقی دراین وجود دارد که با ۳ میلیون کمبود مسکن کمبود روبه رو است .

این کمبود معمولاً به سبب ضوابط شهرداری درمورد تامین پارکینگ است؛ همچنین کمبود دربخش آپارتمان های کم متراژ و در مناطقی است که اشتغال هست .مسکن فقط درمناطقی ک اشتغال وجود دارد افزایش نمی یابد ، درمناطقی از تهران که ازطریق مترو٢٠ تا ٣٠ دقیقه  تاکانون اشتغال فاصله دارد هم، مسکن افزایش می‌یابد.

درباره کمبود خانه و آپارتمان در کشور بیشتر بخوانید:

کمبود ۱.۵ میلیون مسکن رفع نشده است

نویسنده در پایان این مطلب  با توجه به افزایش نرخ ارز و واکنش قیمت خانه و آپارتمان به این افزایش تصریح می کند : در برخی مناطق ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارخانه و آپارتمان  وجود دارد که دراین مناطق قیمت مسکن کاهش می‌یابد. سال گذشته فقط درمناطقی که مسکن کم بوده، پارسال قیمت ها حدود ٣٠ درصد افزایش یافت. در عین حال این مناطق هنوز ٠ ۱تا ٢٠ درصد ظرفیت افزایش مسکن وجود دارد و این دسته از خانه ها فقط ١١ درصد از واحد های مسکونی کشور را شامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…