بافت فرسوده منطقه ۱۲،رکورد معاملات خانه را شکست

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بافت فرسوده منطقه ۱۲ در اردیبهشت ۹۷ در مقایسه با همین ماه در سال ۹۶ رکورد افزایش معاملات خانه و آپارتمان را شکست .

با تغییرشرایط بازار مسکن درماه‌های اخیرمانند افزایش قیمت خانه در مناطق مصرفی و پرمتقاضی و نیز ابلاغ مصوبه های تازه تسهیلاتی به سود بافت‌ فرسوده و تغییر سیمای آن ها وهمچنین گرایش تقاضای سکونت ازمناطق دیگر به محله‌های فرسوده، بازارمعاملات خانه و آپارتمان در منطقه ۱۲ را هم دستخوش تحولات اساسی کرد.

بافت فرسوده

به گزارش مجله دلتا به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد، در اردیبهشت امسال ، منطقه ۱۲ رکورد بیشترین افزایش معاملات خانه و آپارتمان را درمقایسه با همین ماه در سال گذشته ازآن خود کرد؛ طوری که خرید و فروش آپارتمان مسکونی دراین منطقه در مقایسه با اردیبهشت پارسال حدود ۷۰ درصد افزایش یافت.

در این باره بیشتر بخوانید:

خرید آپارتمان در منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران با ۱۵۰ میلیون تومان

بررسی ها نشان می دهد ، مناسب بودن قیمت خانه در منطقه ۱۲ به‌ طور نسبی عامل مهم افزایش معاملات در این منطقه بوده است. افزون بر این طی ماه‌های اخیر،برغم اینکه سقف تسهیلات خرید خانه افزایش نیافت اما امتیازهایی برای استفاده ازوام مسکن برای خرید ملک در بافت فرسوده در نظر گرفته شد که رغبت برای خرید آپارتمان در این مناطق را بیشتر کرد. ازجمله این امتیازها می‌توان به کاهش ۵/ ۱ درصدی سود وام اوراق، کاهش ۲ درصدی سود وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم، افزایش دوره بازپرداخت وام اوراق از ۱۲ به ۱۵ سال و نیز حذف شرط خانه اولی برای صندوق یکم در صورت استفاده از این وام برای خرید املاک نوسازی شده در بافت‌ فرسوده اشاره کرد.

درباره دریافت وام در بافت فرسوده بیشتر بدانید:

خانه اولی ها بخوانند، زمان باز پرداخت وام مسکن تغییر کرد

 با این حال بخشی وسیع ازمنطقه ۱۲ به فعالیت‌های تجاری اختصاص دارد، صرف‌ نظر ازبازار بزرگ تهران که قلب فعالیت‌های اقتصادی و تجاری پایتخت‌ نشینان به‌شمار می‌آید، محله ‌های دیگری نیز درمحدوده معابر اطراف بازار کم کم  کاربری مسکونی خود را از دست داده و به انبار و کارگاه تبدیل شده‌ اند. طبعا عمده معاملات خرید و فروش خانه درمحله‌های مسکونی و بافت فرسوده منطقه ۱۲ انجام می‌شود. بررسی سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد محله‌های ۱۷ شهریور، آبشار و خراسان در زمره محله‌های اپر معامله ین منطقه در ماه گذشته قرار دارند.

3 24 بافت فرسوده منطقه 12،رکورد معاملات خانه را شکست

گزارش ها حاکی است ، کلانشهر تهران حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که درتمام مناطق ۲۲ گانه پراکنده اند ، اما در این میان منطقه ۱۲ به‌عنوان هسته مرکزی پایتخت و قلب تاریخی و اقتصادی شهر، فرسوده‌ ترین منطقه به ‌شمار می‌آید، طوری که تقریبا ۵۰ درصد از مساحت ۹۰ کیلومترمربعی این منطقه را بافت‌ فرسوده تشکیل می‌دهد. این فرسوده بودن بافت منطقه ۱۲ یکی از دلایلی است که افزایش قیمت خانه و آپارتمان را دراین منطقه کنترل کرده و از شکل‌ گیری حباب قیمت در محله‌های مسکونی آن جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…