تنفس و صحبت کردن، راه انتقال کرونا

۱
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا علاوه بر عطسه و سرفه، از طریق صحبت کردن و تنفس نیز ممکن است به سایرین منتقل شود.
انتقال کرونا از طریق تنفس

شیوع بیماری کووید-۱۹ هر لحظه گسترده‌تر می‌شود و شناخت راه‌های انتقال و نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌تواند به کاهش تعداد مبتلایان کمک کند. تاکنون راه‌های مختلفی از انتقال ویروس کرونا منتشر شده است؛ اما سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرده که بیشتر اوقات ویروس جدید کرونا از راه تنفس منتقل می‌شود. دکتر هاروی فاینبرگ عضو آکادمی ملی علوم آمریکا نیز در مصاحبه با “دیلی میل” این مطلب را تائید کرده و گفته است که نه فقط سرفه، بلکه تنفس و صحبت کردن هم ممکن است باعث شیوع این ویروس کشنده شود. در این مطلب مجله دلتا می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره انتقال کرونا از طریق تنفس کسب کنید.

راه های انتقال ویروس کرونا

انتقال کرونا از طریق تنفس و صحبت کردن

به گفته دانشمندان هواپخش در دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” گفتار عادی توسط افرادی که بدون علامت، اما ناقل کروناویروس و به این ویروس آلوده هستند، ممکن است به اندازه کافی ذرات معلق در هوا تولید کند که منجر به انتقال کرونا از طریق تنفس و از راه هوا شود. بر اساس اعلام مرکز مقابله و کنترل بیماری‌های آمریکا، با وجود این که قطرات ناقل ویروس در صورت عطسه یا سرفه شخص بیمار شکل می‌گیرند و در محیط پراکنده می‌شوند، ویروس جدید کرونا قادر است از فاصله ۱.۸ متری از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

در این گزارش آمده که بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور چین زمانی که کارکنان بیمارستان تجهیزات خود را برمی‌دارند یا در محیط حرکت می‌کنند یا کف زمین نظافت می‌شود، ویروس کرونا در هوا به صورت معلق درمی‌آید. همچنین در تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه نبراسکا انجام گرفته است، مواد ژنتیکی ویروس کرونا در فاصله دورتر از ۱.۸ متر از محل استقرار بیماران شناسایی شده است. بنابراین ممکن است ویروس کرونا در قالب ذرات معلق در هوا در محیط باقی بماند و موجب آلودگی افرادی شود که بعدا در آن محیط رفت و آمد می‌کنند؛ البته در این گزارش آمده که ویروس کرونا به اندازه سل یا سرخک مسری نیست.

علائم کرونا

طبق این گزارش مدت زمان معلق بودن ویروس کرونا در هوا به عوامل مختلفی از جمله تعداد ویروس‌های خارج شده از بدن شخص آلوده در اثر تنفس و میزان تهویه هوای محیط بستگی دارد. وجود تعداد زیادی از ویروس در یک محیط بسته احتمال آلوده شدن افرادی را که بعدا به آن محیط وارد می‌شوند، افزایش می‌دهد؛ اما در فضای باز، وزش نسیم می‌تواند ویروس‌ها را پراکنده و احتمال انتقال کرونا از طریق تنفس را کم کند.

آیا استفاده از ماسک موثر است؟

نتیجه تحقیقات دانشمندان آمریکایی با همکاری یک دانشمند ایرانی می‌گوید صحبت کردن و تنفس عادی می‌تواند منجر به ایجاد ذرات معلق آلوده و کافی برای انتقال کروناویروس جدید شود. اگرچه هنوز مشخص نیست که این امر در گسترش و شیوع بیماری کووید-۱۹ چه اندازه تاثیر دارد؛ اما نیاز به اقدامات جدی برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی است تا ویروس‌شناسان، اپیدمیولوژیست‌ها و مهندسانی که ذرات معلق در هوا و هواپخش‌ها را مطالعه می‌کنند، این موضوع را به خوبی روشن کنند.

“ویلیام ریستنپارت” استاد مهندسی شیمی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت: هواپخش‌ها به اندازه کافی کوچکند که بتوانند در هوا سفر کنند؛ بنابراین صحبت عادی، مقادیر قابل توجهی از هواپخش‌های حاوی ذرات تنفسی ایجاد می‌کند.

طرز استفاده صحیح از ماسک

محاسبه نحوه انتقال کرونا از طریق تنفس نیاز به تخصص در عرصه‌های مختلف دارد. از نظر ویروس‌شناسی، محققان باید بدانند که چه تعداد ویروس در ریه وجود دارد، آن‌ها چقدر راحت به شکل قطرات معلق در هوا در می‌آیند و چه تعداد ویروس برای انتقال عفونت مورد نیاز است.

چه کسانی باید ماسک بزنند؟

“آنتونی فاوسی” رئیس بیماری‌های عفونی در انستیتوی ملی بهداشت آمریکا به “فاکس نیوز” گفت: توصیه‌های مربوط به ماسک‌ها تغییر خواهد کرد، چرا که برخی از اطلاعات جدید نشان می‌دهد که این ویروس حتی در مواقعی که مردم به صورت عادی نفس می‌کشند و صحبت می‌کنند و نه فقط با سرفه و عطسه، می‌تواند گسترش یابد. تاکنون توصیه رسمی این بوده است که فقط افراد بیمار و همچنین افرادی که در خانه از آن‌ها مراقبت می‌کنند باید ماسک بزنند؛ اما اکنون “فاوسی” از طرف آکادمی ملی علوم آمریکا (NAS) در گزارشی لزوم استفاده از ماسک توسط همه افراد جامعه را گوشزد می‌کند. وی گفت که اگرچه نتایج این تحقیقات هنوز قطعی نیست؛ اما نتایج موجود نشان می‌دهد که انتقال کرونا از طریق تنفس طبیعی نیز ممکن است.

بیماری های تنفسی

تاکنون آژانس‌های سلامت و بهداشت آمریکا اعلام کرده بودند که مسیر اصلی انتقال کروناویروس، قطرات تنفسی با قطر حدود یک میلیمتر است که هنگام عطسه یا سرفه توسط افراد بیمار در هوا منتشر می‌شود و این قطرات به سرعت در فاصله حدود یک متری از فرد بیمار به زمین می‌نشینند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ویروس قطری بین یک میکرون یا یک میکرومتر دارد و در واقع این بیماری می‌تواند از طریق هوا نیز منتقل شود. اگر این ویروس در هوا معلق بماند، جلوگیری از شیوع آن بسیار سخت‌تر می‌شود و بهترین چاره آن، زدن ماسک توسط همه افراد جامعه است.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع از امکان مراجعه به دندانپزشکی در زمان کرونا، “با وجود کرونا می‌توان به مراکز دندانپزشکی رفت؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. مسعود

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…