خروج مسکن از رکود

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خروج مسکن از رکود در گرو تسهیلات بلند مدت و کم بهره

یک کارشناس اقتصاد مسکن، پرداخت تسهیلات دراز مدت و کم بهره را راه خروج مسکن از رکود دانست.

عباس زینعلی گفت: هم اکنون ظرفیت تقاضا برای مسکن به بالا ترین حد خود رسیده و دست کم یک سال زمان می برد تا بخش مسکن از رکود خارج شود؛ چرا که سیاست های دولت در بخش تسهیلات و مالیات های مستقیم و تصمیمات شهرداری در بخش عوارض، مالیات و پروانه ساختمانی باید تاثیر خود را بگذارد که آن زمان احتمالا باید منتظر ساخت و ساز جدید بود.

وی افزود: البته در آن صورت هم جهش قیمت نخواهیم داشت؛ بلکه افزایش هزینه هایی مانند دستمزد، مصالح، عوارض و غیره می تواند تا ۲۰ درصد قیمت مسکن را افزایش دهد.

زینعلی با بیان این که پر شدن ۲.۶ میلیون مسکن خالی در کشور صرفا از طریق تحریک تقاضا امکان پذیر است، افزود: دولت باید برای خرید واحدهای مسکونی خالی تسهیلاتی مناسب عرضه کند. تقاضا هم باید تحریک شود که آثار تورمی دارد و دولت نسبت به تورم حساس است.

به هر روی هیچ راهی جز این نیست که تقاضای موثر به سمت واحدهای خالی هدایت شود.

این کارشناس مسکن همچنین راهکار خانه دار شدن قشرهای متوسط و پایین را پرداخت تسهیلات دراز مدت با بهره کم دانست و تاکید کرد: سیستم بانکی باید به دولت کمک کند که هم از منابع موجود خود و هم از منابعی که بانک مرکزی تعهد می‌کند، تسهیلات خرد بدهد چرا که پرداخت تسهیلات تاکنون به کارهایی که تعریف مشخصی ندارد جواب نداده است.

به گفته زینعلی، از آن جا که هیچ یک از تسهیلات بزرگ که بانک‌ ها داده اند فعالیت مورد نظر را محقق نکرده، باید آن وام ها متوقف شوند و بانک ها در بخش مسکن فعالیت کنند، مدت بازپرداخت هم باید بیش از ۱۵ سال و سود آن حداکثر ۱۴ درصد باشد.

وی با بیان این که افزایش تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در تابستان امسال، رونق فصلی است که هر سال روی می دهد و به معنای خروج مسکن از رکود نیست، خاطرنشان کرد: پارسال چشم‌اندازی روشن در برابر بخش های اقتصادی نبود. هم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داشتیم و هم جریان نقدینگی در کشور آن گونه نبود که فعالان اقتصادی امیدوار شوند. در نتیجه رکود بخش مسکن بسیار عمیق شد.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: در اقتصاد کشور رویداد مهمی رخ نداده که مردم به بازار خرید و فروش مسکن ورود کنند؛ در نتیجه تولید کنندگان هنوز نتوانسته ‌اند با دولت به تفاهم برسند و پروژه‌هایی را تعریف کنند. انبوه ‌سازان هم به سودهایی در بخش مسکن عادت کرده اند که دیگر خبری از آن نیست، بنابر این گردش نقدینگی در این بخش دچار مشکل شده است.

زینعلی با بیان این که هنوز در جامعه ترس از تورم وجود دارد گفت: نگرانی از تورم باعث کم تحرکی بازار شده و بعید است امسال هم بازار خوبی داشته باشیم.

وی درباره اثر افزایش تسهیلات مسکن بر بازار اظهار داشت: تسهیلات بانکی نمی تواند بر بازار مسکن تاثیر بگذارد. نمونه آن تسهیلات مسکن یکم است. این نشان می دهد در سیستم بانکی منابعی برای تزریق به بازار مسکن وجود ندارد. شاید اگر تزریق منابع صورت می‌گرفت تاثیرگذار بود؛ اما این میزان از تسهیلات در بخش مسکن تحرک ایجاد نمی کند./

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…