خانه اپرای سیدنی ،مرواریدی در دل صدف معماری

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه اپرای سیدنی سقف زیبایی دارد که با یک میلیون کاشی به رنگ های سفید و کرم پوشانده شده است.
خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی بنایی معروف و خاص از ابعاد گوناگون است. این ساختمان از تعدادی سالن نمایش و کنسرت تشکیل شده و به عنوان مرکز هنرهای نمایشی سیدنی شناخته می شود.

«یورن اوتزان» معمار دانمارکی پس از کسب مقام برتر در مسابقه طراحی خانه اپرای سیدنی ، از سوی دولت استرالیا جهت اجرای ساختمان استخدام شد.

خانه اپرای سیدنی

سازه خانه اپرای سیدنی با رویکرد مدرن و پیرو معماری اکسپرسیونیسم که جنبشی مطرح در معماری دهه های نخست قرن بیستم بود طراحی و پیاده سازی شد. فرم سقف سازه از فرم پوسته صدف الهام گرفته شده  است. از آنجایی که سیدنی یک شهر ساحلی است می توان هماهنگی طراحی با محیط را به خوبی درک و لمس کرد. فلسفه ای که در قرن بیستم در سراسر جهان بسیار همه گیر شده بود .

سازه پروژه بصورت اسکلت دنده های بتنی اجرا شد و با صفحه های بتنی به هم متصل شدند. سپس از آنجایی که سازه می بایست تداعی کننده صدف باشد سقف ها با یک میلیون کاشی به رنگهای سفید وکرم پوشانده شد تا نمای سفید اکلیلی پیدا کند.

در همین ارتباط بخوانید:

شکوه معماری در اپرای سیدنی

دولت استرالیا در مجموع برای ساخت و تجهیز خانه اپرای سیدنی نزدیک به دویست میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و این پروژه طی سه سال نخست به سود آوری رسید.آمارهای رسمی گواه این مطلب هستند که سالیانه هشت میلیون و دویست هزار گردشگر از تالار اپرای سیدنی دیدن می کنند و در سال ۲۰۱۲ درآمدی معادل ۱۷۸ میلیون دلار را برای «اوپرا هال» داشته است .

معماری

با توجه به این آمار، می توان اهمیت و ارزش معماری های خاص را در تمامی زمینه ها از جمله اقتصادی، سیاسی و گردشگری درک کرد. بهره گیری از بناهای ساخته شده در قالب معماری خاص، بازار بالقوه ای ایجاد می کند که می تواند بیش از نفت، درآمد ایجاد کند.ضمن این که نباید فراموش کرد که تا به امروز هیچ اثر ارزشمند معماری دلیل وقوع جنگ ، استعمار ، بردگی و چپاول  یک ملت نبوده است.

معماریهای خاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…